kostnad för hund?

H

handofblood

jag funderar på att köpa en hund, men jag vet inte vad det kommer kosta (alltså inte inköp utan att ha hunden). det kommer vara en stor hund, schäfer eller eurasier, i det stuket. har försökt kolla upp vad försäkring kostar men inte lyckats. så jag undrar: hur mycket kostar det att ha en hund?

Sv: kostnad för hund?

Jag har två Eurasier hemma.

Min valps försäkring gick på 923:- för ett år, ca 76:- i månaden (Dock betalade jag hela på en gång).
Den stora tror jag går på 1.800:- alltså runt 150:- månaden om man vill betala så.

Sen Minis (min valps) mat 500:- för en 15 Kgs påse (Eukanuba), räcker superlänge men ett "dyrt" märke.

Min syster har Doggy och en sån stor påse går för 160:-.

Sen är det bajspåsar, kostar mellan 5 - 15:- för typ 50 st har man valp går det många på en dag.

Sen ska man antingen se till att man har pengar om hunden skulle bli sjuk eller skadad eller så kan man lägga undan varje månad så det får man också räkna på.

Vill du gå kurser? Det kostar också.

Annars tycker jag att en eurasier är väldigt billig i drift. Men ändå vet man aldrig vad som händer. Tror att jag har fått med allt iaf.

Jag har en aktiv flat på 30-32kg.

-mat, 500kr/mån
-ben, hundgodis od, 250-350kr/månad

-koppel, leksaker,skålar, träningsmaterial, 300-600/år
-anmälningsavgifter till utställningar,prov, 2400-3000/år
-andra avgifter under provdagarna, ca 1000/år
-försäkring, 1500/år
- hundskola, träningsdagar hos uppfödaren osv, 500-700/år

-vaccinering, mins ej pris

Så i medeltal kostar det för mig ca 15000-16000 i året, haha:angel:
Och detta är ju om hunden får va frisk...
Men det är värt alla pengar många gånger om!:love:

Jag har en stor hund, Leonberger och han kostar/månad:

Mat: ca. 700 kr
Försäkring: 306 kr
Bajspåsar: ca. 38 kr
Extra gott: ca. 100 kr

Detta är på ett ungefär, sedan tillkommer anmälningsavgifter för utställningar osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka