Kostnad för gjuten gödselplatta?

Forest Autumn

Trådstartare
Vi har planer på att ändra vår gödselhantering och undrar därför vad det kan kosta att gjuta en gödselplatta med krage (eller vad man kallar sidorna)? Den bör kunna rymma ca 15 kubikmeter gödsel.

Jag förstår att det är olika i olika delar av landet men det kan ändå vara intressant att veta på ett ungefär.

Sv: Kostnad för gjuten gödselplatta?

Jag skulle tro att det kostar ca 1000-1250kr / kubik betong.
Om jag inte minns helt fel alltså, det var ett tag sedan nu om jag var i betongbranchen.
Så räkna ut hur många kubik betong du behöver så ser du ungefär vad det kostar.
(L*B*H) glöm inte att plattan bör ha en sk randal, alltså som ett dike längst ut i kanten. Där går det ju då givetvis i lite extra betong.

Sargen eller kanten skulle jag mura av lecablock.
Har tyvär ej koll på priset på dessa.

Hoppas svaret var till någon hjälp..

Min är byggd i funda block i kanterna. Leca håller inte om man ska tömma den med maskiner. Totalkostnad för min förra året blev 25 000:-.
Det är ju viktigt att den är verkligt tät så att inte något gödselvatten läcker ut. Det gör att det blir lite dyrare att göra den än t ex en vanlig gjuten platta till en byggnad. Om man sedan ska tömma den med maskin så är det viktigt att kanterna håller för den påfrestningen det blir om maskinen stöter i. Det gör inte leca och siporex block utan det krävs betydligt hållbarare material. Sedan är skarven mellan plattan och kanterna super viktig att det blir riktigt gjort så att det verkligen är tätt. Samma som lutningen på den så att det inte rinner av plattan vid t ex regn, utan att allt vatten stannar på den.
En annan bit om man ska tömma den maskinellt så måsten vara tillräckligt tjock och armerad för att hålla för maskinerna. Vilket ju innebär att den får vara rätt så tjock, tror min är ca två decimeter.

Jag kan inget om gjutning precis men har ändå tagit för givet att man måste armera så det är med i beräkningen.

Vet ganska många som låtit hämta defekta L-stöd och haft som sidor. Sedan gjutit platta utifrån dessa. Kostanden för L-stöden har då blivit frakten (som i o f s inte blir gratis) men konstruktionen blir rejäl.

Tack båda för svar.
Hur stor är den som kostade 25000?

Den är ca 5 X 10 d v s 50 kvm.
Värt att tänka på är att jag redan från början hade två av de tre kanter som behövdes runt den och alltså "bara" har gjort gjuten botten och en kant/vägg i det priset.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 567
Senast: Heulwen
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 125
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 656
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar