Kostnad för förlossning?!

I

IDontKnowWhatToDo

Kanske en helsnurrig fråga, men kostar förlossningen någonting? Vaginal som kejsarsnitt...

En vän påpekade detta, att ett kejsarsnitt skulle kosta mig 40 000, men en vaginal "endast" 25 000, när jag pratade om att jag vill snittas. Jag tyckte att det lät helmärkligt, det betalar man väl ändå inte?

Sv: Kostnad för förlossning?!

I Sverige kostar det inget (om det inte finns privata alternativ som kostar, men inte inom landstinget).

Det enda du betalar är en patientavgift för varje dag du är pa sjukhuset, i Linköping där min dotter föddes var det 80kr/dygn och om man var student behövde man inte ens betala det.

Så länge du bor i Sverige så kostar det dig 80:-/dygn att föda barn.... Det är för uppehället du betalar.
Jag vet inte om man betalar om man går privat men jag har inte hört talas om det iaf.
Såg Att Turbofling svarat också...
Student och sjuka betalade halva taxan tror jag...

Jag har oxå betalat 80 kr/dygn.

Där emot är ju kostnaden för sjukhuset mkt högre vid ett kejsarsnitt än en vaginal förlossning. Kejsarsnitt är ändå en stor bukoperation, det ska vara läkare, sköterskor, narkos, barnmorska, barnläkare, personal vid uppvaket osv. Vid en vaginal förlossning som löper på som den ska behövs en barnmorska och en undersköterska (och partnern kan hjälpa till massor). Sen smärtlindringen om man behöver det.

Men menar du att man ska ha i bakhuvudet att man kostar pengar för att man vill föda sitt barn med kejsarsnitt då eller?
Jag var inne flera ggr under min graviditet för gallgångsspasma, havandeskapsförgiftning och en del extra läkar och ultraljudsbesök....
Ska jag då ha dåligt samvete för att jag kostat mera på min graviditet?

Alltså- jag låter kanske bitsk men det är inte så jag menar...
Jag hoppas även jag att TS ska komma över sin rädsla på vägen :)

Varför ska man ha dåligt samvete för det? En graviditet hoppas jag man inte räknar i pengar, för resultatet går ju inte att värdera i pengar!

Det var nog det jag menade också :)
Jag trodde lite att du menade att man inte skulle belasta samhället mer än vadman verkligen måste :)

Men det är väl sant ?

Det är skillnad på nödvändig vård och onödig !
Men om man är drabbad av komplikationer vid en graviditet så skall man inte ha dåligt samvete över kostnaderna för samhället. Men i min bok är det skillnad på komplikationer som är medicinska/psykiska och såna som vill ha snitt för att de tycker att det verkar mera bekvämt.

Tja- antagligen hade jag ju överlevt utan en del av hjälpen jag fick... Men det var ju väldigt skönt att slippa vara nervös också såklart...

Jag tycker att Sverige har en fantastisk sjukvård vad andra än säger :) Jag är supernöjd med det de gjort för mig :)

Vem eller vad bedömer vad som är onödig vård då? Ekonomin? I så fall är det väl ganska onödigt att ge en 96-årig person en ny höftkula, vårda en storrökare eller att låta gravt handikappade leva? Ska man gå ett steg längre är det gravt onödigt att vi i Sverige finansierar läkarutbildningar för hundratusentals kronor till läkare som sen jobbar med skönhetsoperationer. Det sker otroligt mycket "onödigt" om man reflekterar över all den vård som sker i Sverige. Att föda barn med kejsarsnitt av förlossningsrädsla är i det perspektivet verkligen marginellt. Och sen är det ju inte särskilt bekvämt att vara gravid, vill man vara verkligt fysiskt bekväm av sig så adopterar man eller ordnar en surrogatmamma. Eller skaffar katt.

*kl*

niomånader.se säger:

Vad kostar ett kejsarsnitt?
En vaginal förlossning kostar ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000, och en svår förlossning ca 60 000 kr.
Ca 15% av alla förlossningar betraktas som svåra.
Ca 10 % av alla förlossningar slutar i akuta kejsarsnitt vilket innebär att det förelegat en kostnad för både vanlig förlossning OCH kejsarsnitt.

Den medicinska kompetensen naturligtvis ! Vem annars ?

Och förlossningsrädsla är ju något som det görs medicinska/psykologiska bedömningar av.

Det handlar inte bara om att överleva utan också om att må bra !

Jag är också nöjd med sjukvård som jag och min familj har fått hittills.

Den medicinska kompetensen naturligtvis ! Vem annars ?
Vad exakt menar du med den medicinska kompetensen? Vad som är onödig vård eller inte är verkligen inte något självklart eller svartvitt, särskilt inte när vi går mot en alltmer privatägd vård.

Vad kostar ett kejsarsnitt?
En vaginal förlossning kostar ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000, och en svår förlossning ca 60 000 kr.
Ca 15% av alla förlossningar betraktas som svåra.
Ca 10 % av alla förlossningar slutar i akuta kejsarsnitt vilket innebär att det förelegat en kostnad för både vanlig förlossning OCH kejsarsnitt.

Isf var jag jäkligt dyrt :p (blev akutsnittad)

TS: Som många redan svarat, det här är ju dina skattepengar. Du får alltså ingen räkning på flera tusen efteråt ;)

Är det så svårt att förstå ?

Men jag skall försöka att förklara.

Allmän vård är sådant som betalas av dina och mina skattepengar, den vården hoppas jag är medicinskt förankrad och inte onödig.

Vill man däremot till exempel göra en plastikoperation som inte är medicinskt nödvändig så hoppas jag att den inte bekostas av dina och mina skattepengar utan det får den som vill göra operationen stå för själv.

Men om man är drabbad av komplikationer vid en graviditet så skall man inte ha dåligt samvete över kostnaderna för samhället. Men i min bok är det skillnad på komplikationer som är medicinska/psykiska och såna som vill ha snitt för att de tycker att det verkar mera bekvämt.
Tycker du att de som föder med snitt för att det passar dom bättre ska ha dåligt samvete för kostnader? Men den som fått komplikationer pga att de misskött sin hälsa då? Är det OK? Du är ute på djupt vatten med ditt resonemang.

Vem eller vad bedömer vad som är onödig vård då? Ekonomin? I så fall är det väl ganska onödigt att ge en 96-årig person en ny höftkula, vårda en storrökare eller att låta gravt handikappade leva? Ska man gå ett steg längre är det gravt onödigt att vi i Sverige finansierar läkarutbildningar för hundratusentals kronor till läkare som sen jobbar med skönhetsoperationer. Det sker otroligt mycket "onödigt" om man reflekterar över all den vård som sker i Sverige. Att föda barn med kejsarsnitt av förlossningsrädsla är i det perspektivet verkligen marginellt.
Bra skrivet

Jjag tycker att de som kräver snitt bara för att "det passar dem bättre" borde tänka efter lite mer än att avkräva samhället någonting för att det just "passar dem bättre". Jag tycker att det är en skitdålig anledning till snitt. Och inte grundat i någon som helst substans. Alls.

Och nu menar jag INTE där läkare gjort en bedömning att det passar bättre.

Sen om nån ska ha dåligt samvete för att den har misskött sin hälsa eller vad det nu är är inte upp till mig att bedöma. Men jag tycker inte att någon skall behöva ha dåligt samvete för att den är sjuk !

Okej, så du ser inga problem med att det är ekonomin som styr ändå, att det är okej för vården att ta medicinska beslut om onödiga ingrepp bara patienten betalar själv, som vid tex skönhetsoperationer...?

Ang skönhetsoperationer så får man vara sjukskriven efter dem så det är vi skattebetalare med och betalar. Sen har du ju även inkluderat psykiska besvär som någon ska bedöma. Hur ska man bedöma en deppig tonåring som vill ha större bröst? Eller en transperson som vill byta kön? Var går gränsen för deppighet i så fall? Det finns massor av gränsfrågor där kejsarsnitt är en av dem som kräver mer ingående analys än att lättsamt hänvisa till "medicinsk nödvändighet" i största allmänhet.

Håller med dig ! Och visst är det svårt.

Och ekonomin styr till viss del, det går väl aldrig att komma ifrån ? Hur tror du att det skulle sett ut annars ?

Jag tycker att det är illa att skattebetalare är med och betalar rena skönhetsoperationer (tänker på sjukskrivningarna).

En deppig tonåring som vill ha större bröst tycker jag skall få helt annan hjälp än skattefinansierade skönhetsoperationer.
En transperson som byter kön skall få hjälp av den allmänna vården.

Jag antar att transpersonen redan fått all psykologisk hjälp och stöd som man kan tänka sig.
jag förväntar mig att den småbröstade tonåringen också får det.
På exakt samma sätt som jag förväntar mig att en kvinna som är rädd att föda vaginalt får psykologisk hjälp.

Och jag förväntar mig att dessa personer är beredda att ta emot hjälpen. Det är inte säkert att tonåringen släpper tankarna på sköhetsoperation eller att personen som är förlossningsrädd kommer till att kunna föda vaginalt.

Medicinskt nödvändighet är inte bara kroppsligt i min bok.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar