Kostnad för foder!!!

T

tiiiepnicole

hej!
jag ska kanske köpa ett arabiskt fullblod hur mycket kommer fodret att kosta per månad då?
jag ska typ träna och kanske tävla med den och rida i skogen alltså det mesta.
kan ni hjälpa mig hur mkt det kommer kosta per månad
det skulle vara jätte snällt :)

Sv: Kostnad för foder!!!

Det går inte riktigt att svara på. Du kan ju få tag på ett superhö och behöver kanske inte ens köpa kraftfoder. Då kan det bli riktigt billigt, eller så får du tag i uselt hö och tvingas köpa massa tillskott. Och då kan det bli hur dyrt som helst.

Är ju somsagt helt omöjligt att svara på eftersom det beror på tex
*Om hästen är lätt eller svårfödd
*Vilket pris du får betala för grovfoder
*Vad det är för värden på grovfodret, om det är jättebra räcker det med bara grovfoder, men kan behövas massor av tillskott om det är dåliga värden ffa om hästen är svårfödd.

Billigast blir om du får ett BRA hö med mkt protein och bra mineralbalans.

Kommer du billigt undan kanske du kan klara dig på 500kr/månad men det kan lätt bli 2000kr/mån eller mer också, helt beroende på det jag skrev ovan

Om du får en lätt göd häst och bra hö 10-12kg hö/dag 1-3,5kr/kg + mineraler 1-6kr/dag beroende på vilket märke.

Om du får tag på en svår född häst och dåligt hö lägg då till 3-5kg kraft/lusern pris 5-15kr/kg, havre och korn finns oxå men funkar ofta inte med ett dåligt hö, finns oxå kraft foder för över 20kr/kg.

Kram

Hej!
Jag håller med föregående inlägg om varierande på kostnader beroende kvalitet och pris i ditt område. :)

Jag hade ett arabsto förut, maxad D-ponny med polsk stam dvs den nätta utställningsvarianten ;)
Hon åt 9 kg hö/dag, 2 kr/kg Bra kvalitet (kommer inte ihåg värdena nu)
1/2 kg krafft groov/dag, dvs I säck på två månader (150kr/säck)
Mineraler ca 2-3 spannar per år till 2 hästar :D
Tränades på normal nivå och var jättefin i hull och muskler :love:

Det beror helt på jag har betalat allt från 56 kr till 400 kr per månad i kraftfoder. Sen tillkommer ju höt. Räkna med 3 kr/kg hemkört och klart för att vara på säkra sidan. Oftast kan man hitta hö för runt 2 kr/kg men det kan variera. Hur mycket hö som går åt varierar ju också men araber brukar vara rätt svårfödda så räkna iaf med 13 kg om dagen (minst).

Brukar araber vara svårfödda? Har jag inte märkt något av......

Ehh, har du haft en arab nån gång??
Det är nämligen allmänt känt att araber är lättfödda pga sitt ursprung då de levde i öknen där mattillgången var begränsad, de är även väldigt uthålliga.
Du har nog blandat ihop med engelskt fullblod som ofta kräver stora doser mat men som inte har särskilt mycket gemensamt med arabiska fullblod.
Min arab fick som sagt 9 kg hö per dag men hon kunde klarat sig på några kilo mindre, jag ville att de skulle ha nåt att pyssla med i hagen..
Jag red minst en timme om dagen på ryssberget och som ni kan förstå av namnet så var det inget annat än backe upp-backe ner :p vilket ger rätt så hård träning.. ;)

Jag har två lättfödda araber, de äter mellan 6 och 10 kg hö var per dag och 1-2 kg kraftfoder per dag, beroende på hökvalitet och träningsintensitet. Jag är medvetet en aning restriktiv med fodret, eftersom de har väldigt lätt för att lägga på hullet. Foderkostnaden varierar (som tidigare sagts i tråden), beroende på vilket kraftfoder du väljer att komplettera höet med (om det nu behöver kompletteras).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka