Kostnad för eksem-vård

Q

qrumelur

Ni som har hästar med eksem, vad har ni för kostnad/år utifrån just hästens eksem?
Dvs. vad betalar ni för fodertillskott, täcken, ev. uppstalllning (strö, foder), smörja med mera?

Jag är inte intresserad av vad ev. merkostnader skulle kunna tänkas vara för exempelvis sekundärinfektioner eller dylikt, utan vad det kostar att förebygga och sköta om eksemet.

Sv: Kostnad för eksem-vård

Kostnaden hänger samman med graden av eksemet, just nu har vi en rätt moderat kostnad och snittet ligger på ca 1500 kr per sommar men då är hästen just nu rätt lättskött. Jag skriver per sommar men egentligen handlar det per år, för jag ger linfröolja året om och på sommaren gäller täcke och Föllinge myggdeo kort och gott. Han går dessutom numera ute dygnet runt sommartid, men annat var det förr. Då rök täckena på löpande band, och det verkade mest vara hål i flaskorna på de olika smörjmedlen.:crazy:

För mig är det bara täckesinköp som kostar. Köper inte nytt täcke varje år heller, förnyar garderoben varannat eller var tredje år. Köpte två nya täcken 09, tror det blir åtminstone ett nytt täcke i år. Ger inga tillskott och använder samma insektsmedel som på mina övriga hästar. Stallar inte in.

Så i år går väl kostnaden på runt en tusenlapp.

Jag hade tur, Gekås billiga eksemtäcken sitter perfekt på min ponny. Så det köpte jag på mig ett rejält lager för något år sen. Köpte 6 täcken á ca 300-400 kr, har klarat mig bra med dem hittills. Lappar och lagar förstås in i det längsta.

Ger linfröolja året om, mellan 0,5-1 dl beroende på säsong. Kostar 465 kr för tio liter.

Använder Horsol, fungerar bra för oss. Brukar kosta ca 800 kr/säsong.

Flugmedel går åt i mängder. Ingen aning hur mycket jag kan tänkas lägga på det.. Använde Switch förra året i kombination med RB86. Fungerade helt okej.

Ett nytt eksemtäcke till våren och att antal flaskor aloe vera lär väl iaf kosta någon 1000-lapp minst per säsong.

Beror på hur illa det är. Ett Boettäcke = 1800 kr. Men eksemen hyfsat under kontroll = ett täcke räcker många säsonger, eksemet sämre = ett täcke räcker kortare tid.

I övrigt så 200 spänn för bensylbensoat, sen går det väl kanske en extra tvättmedelskartong/år. Och så X dunkar linfröolja.

Ska jag räkna strikt ska man väl räkna med foder och strö för installning del av dygn med, men han skulle ju stå inne del av dygn eksem eller ej. Vad kan det tänkas vara måntro, uppskattningsvis så säg 500 kr i månaden i foder och strö pga uppstallat del av dygn. (Det är en D-ponny)

Någon flaska shampoo och X liter vatten för '1 ponnytvätt i veckan'.

Extra arbete och pyssel = törs inte räkna om i pengar ;)

Så en säsong UTAN nytt eksemtäcke landar det på kanske en tusenlapp på hela året extra för mig. Men då står mina inna del av dygn eksem eller ej så jag räknar inte med den kostnaden.

Förra sommaren la jag ca 1500 kr för smörjmedel och special schampo. Plus nytt täcke för runt 800 kr.

Iår har jag hittils köpt ett nytt täcke för 800 kr, ny eksemhuva 600 kr och räknar med att behöva punga ut med 1500 kr för smörjmedel och schampo även i år.

Allt beror väl på vad man hittar för medel som passar sin häst och vilka täcken man väljer. Extrakostnaden för att ha eksemhäst är egentligen inte dte jobbiga, utan det är att se hästen lida av knotten och all extra tid man lägger på att smörja och med täcken!

Men för min älskling är det värt det :D

Vad jag märkt så är det fler o fler icke-eksemhästar som får täcke som skydd mot insekter och det tar ju också tid plus smörjning av flugmedel.

Att se hästarna lida är fruktansvärt, särskilt om det blir en "dålig" säsong. Har sett hästar gå från i princip symptomfri till öppna sår från år till år...

Jag var nyfiken då jag blev erbjuden en häst till skänks och räknade då ut att det skulle kosta ca 1500 kr/säsong med täcke, smörja, foder med mera.

Att se hästarna lida är fruktansvärt, särskilt om det blir en "dålig" säsong. Har sett hästar gå från i princip symptomfri till öppna sår från år till år...

Jag var nyfiken då jag blev erbjuden en häst till skänks och räknade då ut att det skulle kosta ca 1500 kr/säsong med täcke, smörja, foder med mera.

Det är för en häst med lindrig eksem. Ska man sköta ett gravt eksem , vilket tyvärr inte alla gör, så kostar det mera i tid lidande o pengar.
Min har mycket lindrig eksem, syns knappt och ändå 1500 kr.

Vet du, jag skulle inte ens ta emot hästen även om jag fick den. Med facit i hand, och 15 år med en eksemhäst så vet jag vad det kostar att hålla dem symptomfria. De första åren lyckades jag inte ens med det, vilket innebar en ren och skär emotionell plåga för mig personligen. För dagen är han symptomfri och var det fullt ut de tidigare somrarna, men tidigare kan han klassas som grav eksem då den vackra manen endast bestod av en blodig massa.:crazy:

Dessa år kostade mycket mer ekonomiskt också, för att inte tala om alla tid och som sagt den stora sorg man kände att inte kunna hjälpa och lindra.

Jag har haft 2 eksemhäster, en import och en svenskfödd. Båda fick trots jag gjorde allt jag kunde grav eksem. Båda avlivades av djurskyddsskäl efter trauma vilket påverkade eksemet. Kostnaden var störst i tid och oro.

Tycker inte att pengafrågan ens ska komma upp på tapeten om man ska ta på sig en häst som kräver extra vård och omsorg. Måste man kalkylera på de extra kostnader det innebär så ska man nog se sig om efter en annan häst.
Tid och känslor är betydligt viktigare att kalkylera, dvs är man beredd att lägga all den tid det krävs? Är man beredd att alltid sätta hästen i första rum, vad det än må innebära?

Jag köpte en eksemhäst för snart ett år sedan. Ångrar inte en sekund mitt köp då det är en underbar individ:love:
Min häst får kosta precis hur mycket som helst, i både pengar och tid. Jag har hästen inkl. sällskap installade nattetid året runt och jag köper eksemtäcken, linfröolja, smörjor, insektsmedel etc etc. utan att ägna en tanke på vad det kostar :)
Jag tvekar inte en sekund över att anlita veterinär om jag skulle känna att jag inte klarar att hålla hästen symptomfri.
Och det emotionella, om min häst lider trots all tänkbar vård så har jag inga problem att sätta hästen i första rum och avsluta dess lidande..

Hade jag inte varit beredd att erbjuda denna häst allt ovanstående, så hade jag avstått affären även om jag hade fått hästen helt gratis..

Det är en stor, tung, vägande punkt just att se hästen fara illa. Jag har aldrig uppskattat att sköta om eksemhästar: jag är en mycket empatisk människa och nog fattar jag att problemet är inte att hästen kliar sig utan att den faktiskt har en klåda från helvetet... :cry:

Men den rent ekonomiska aspekten var faktiskt också intressant eftersom jag redan har flera hästar och inte hade räknat med att skaffa en till.

Men jag har ändå valt att tacka nej. Mest för att risken är överhängande att jag faktiskt väljer att låta hästen gå till slakt av humanitära skäl och jag misstänker att nuvarande ägare inte skulle bli så glad över mitt beslut.
Förmodligen är det det som väntar hästen ändå men då får ägaren i alla fall mogna in i sitt beslut själv.

Krasst, så lider då inte hästen om den slaktas. Det är ju förfärligt att ens skriva det, men så är det. För det måste vara ett helvete för en eksemhäst som inte får lindring.

Självklart lider inte hästen av att slaktas.

Krasst, så lider då inte hästen om den slaktas. Det är ju förfärligt att ens skriva det, men så är det.

Inte förfärligt alls, utan snarare en väldigt sund inställning som jag tycker att alla djurägare bör ha.

Qrumelur: Jag menade inget illa mot dig, jag tror att de flesta av oss vill våra hästar väl.
Men jag tycker att det allt som oftast fokuseras på kostnaderna när det diskuteras om vård av våra fyrbenta vänner. Det är dyrt att ha häst och det är ännu dyrare att ha en häst som kräver extra vård och omsorg.
Därför ville jag poängtera att det inte ska handla om ekonomiska aspekter.

Ponera att någon här läser denna tråd, ser att det kostar ca 1500:-/månad extra för en eksemhäst. Läsaren ser sedan en annons där man i stort sett ger bort en häst på grund av att den lider av sommareksem. Med dessa 1500:- i åtanke tänker då personen att det är väl ok. Hämtar hem hästen och upptäcker första sommaren att dessa budgeterade 1500:- inte ens täcker skötseln för första sommarveckorna, då hästen kliar sönder sig och kräver veterinärvård. En kostnad som inte personen räknat med och kanske inte ens har, detta resulterar i att den stackars hästen kanske får lida hela sommaren i brist på ekonomi hos ägaren. Jag tror nämligen att många lockas av de låga priserna dessa stackars hästar på annons ofta har.
Och sedan alla dessa teorier om vad som orsakar eksemen, som leder till att ägarna provar allehanda medel och metoder, både lämpliga och ytterst olämpliga ur hästperspektiv. Eksemhästarna blir labråttor och inte nog med kliandet så kanske de till och med får gå och svälta, för att ägaren tror att eksemen beror på för mkt protein, för mkt socker, för kraftigt bete etc etc etc....

Jag resonerar som så att jag köper inte en eksemhäst, MEN får en frisk häst eksem måste jag ju ta hand om den.
En frisk häst betalar man först, en gratis eksemhäst betalar man hela tiden.

Absolut, ett bra resonemang.
Jag skulle nog inte heller köpa en eksemhäst. Nu råkade jag hitta hästen med stort H och kunde därför inte låta bli att köpa denna raring, trots eksem.. Detta med full förståelse om att det var en chanstagning, nu klarade vi fjolåret symptomfritt och jag hoppas att kommande år ska vara likadana.
Hästen är noga undersökt av veterinär (som är expert och ledande i forskningen på området atopisk dermatit på häst). Så jag vet exakt vad jag måste skydda min häst ifrån och vad jag måste göra för att förebygga allergireaktion. Enligt veterinären så har jag alla förutsättningar som krävs för att kunna hålla min häst symptomfri.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 436
Senast: L8P8
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·
C
Islandshäst I många annonser står det "ej nybörjarhäst", eller "kräver erfaren ryttare", om hästar som annars står, ska vara snälla & lätthanterade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 951
Senast: Ör_Hjalmur
·
Hästmänniskan Jag har ett litet stall som är relativt nybyggt. Har en ledig box där vi förvarar en del foder och grejer. En kompis till mig har...
2
Svar
29
· Visningar
3 843
Senast: skuggan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!