Hyra ut stallplats?

Sv: Hyra ut stallplats?

Säger som Boj, din kompis saknar verklighetsförankring om hon tycker det är dyrt det du begär! Verkar som som om hon är ute efter att snylta och ser en chans att göra det, så hyr inte ut till henne.

Kicki :laugh:

400 kr är löjligt billigt! så billigt håller inte jag mina egna hästar i eget stall ens (om jag räknar med foder)...

Hur har hon hästen nu? Tror också det är klokt att säga nej!

400 kr är som sagt innan väldigt billigt!
Ett stall jag känner till tar 2000 kr i månaden, då ingår endast ensilage och 1 spånbal i veckan! Man mockar och fixar allting själv, plus köper kraftfoder!

Så om din kompis inte vill offra 400 kr på den service hon får så bör du INTE hyra ut stallplatsen till henne!

Just nu har hon ingen häst utan har blivit erbjuden att låna en före detta tävlingshäst som ska pensioneras.
Hon har tidigare haft hästar och borde rimligen veta vad det kostar. Det känns lite som att hon tänker att "jag har ju ändå platsen tom."
Är det någon som vet om man måste betala skatt/moms på boxhyra om man inte har företag? Undrar ifall man någon gång tänker hyra ut. Man vill ju göra rätt för sig.

Så länge intäkterna inte överstiger kostnader i hobbyverksamhet, skattar man inte. Så även om du hyr ut en box i ditt stall, så har du förmodligen högre kostnader än vad intäkten ger.

Så länge intäkterna inte överstiger kostnader i hobbyverksamhet, skattar man inte. Så även om du hyr ut en box i ditt stall, så har du förmodligen högre kostnader än vad intäkten ger.

*KL*
Behöver man speciellt tillstånd för att hyra ut boxar i en hobbyverksamhet?

Ja, det kan du behöva.
---
Från och med 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:
* håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader. T.ex. en hästägare som har hand om och ansvarar för egna hästar och/eller hästar som hålls på foder.
* föder upp 4 eller fler hästar per år.
* upplåter 4 eller fler hästar per år, t ex turridningsverksamhet.
* säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.
* säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning. T.ex. en hästhandlare.
* förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar. T.ex. den som hyr ut boxplatser i ett stall. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, dvs inte bara någon tillfällig inhysning.

Tillstånd krävs även för den som använder hästar i ridskoleverksamhet. Tillstånd krävs även för yrkesmässigt verksamhet med häst.

---
Källa: www.jordbruksverket.se

400 kr och tycka det är dyrt? :o Jag betalar 500 kr sommartid, då är det under bete. Stallet finns ju att ta in henne i om det skulle behövas men hon går ute dygnet runt. Under vintern betalar jag 700 kr, då med in- och utsläpp, täckesbyte, fodring tre gånger om dagen och mockning de dagar jag inte hinner. Jag tycker det är billigt, till skillnad från där jag skulle stått från början. Där tog de 2300 kr året runt.

Tack!

Jag har kommit fram till att jag måste ha tillstånd för att hålla häst på den aktuella gården (förrvarar eller fodrar 4 hästar eller fler regelbundet) men visste inte om jag behövde ngt speciellt tillstånd om jag vill hyra ut några av boxarna mot en liten summa mest för att få lite avlastning o sällskap ;)
Det går INTE med vinst o går under Hobbyverksamhet..

jag har varit med om samma sak.
jag har två bekanta som frågat mig om stallplats, den ena förklarade från början att hon inte hade råd med en dyr stallplats och den andra vet jag att hon inte har så mycket pengar över, ensamstående med två barn.

jag erbjöd dem en boxplats med hö och halm, utsläpp varje dag.
spolspilta och uppvärmd sadelkammare.
stora sommarbeten med vindskydd.
paddock med belysning är på gång och hästtransport finns att låna på gården.
de skulle få hjälpa till med stängsel o sånt, o hjälpa mig om jag skulle åka bort.

jag gav ett kompispris på 700kr/månad, men både tyckte att det var för dyrt!!!

KAN INTE DU FLYTTA TILL HALMSTAD?!:eek::D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 694
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 886
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 883
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka