Kostnad för eksem-vård

Sv: Kostnad för eksem-vård

Ja, du har kanske rätt.
Man ska nog akta sig för att diskutera och resonera om saker iöht. ;)

Det skulle ju vara som att tänka att man har 0 kr i veterinär kostnad när man köper en häst - eller vilket djur som helst för den delen.
Man måste ju ta med i beräkningen att det kan hända saker, inte bara med eksemhästar.

Nej, jag kommer inte att ta emot hästen.... Jag har för övrigt valt mina båda hästar med stor omsorg utifrån eksem-synpunkt... Båda är svenskfödda i tredje led efter vad jag förstått, eksemfria linjer.

Jag tycker absolut inte att man ska akta sig för att diskutera saker.. jag delger bara min syn på saken :)

Tyvärr är det allför många som skaffar på sig djur med just 0 kr som buffert för oförutsedda kostnader..

Ja, visst är det det.
Det finns även de som faktiskt har pengarna men saknar kunskapen och förståelsen.... :crazy:

Men det skulle jag göra, tur vi är olika:p

Den dagen du har sett vilket elände eksem kan ge, att inte ens kunna finna någon lindring för hästen trots olika försök så inser du varför jag väljer bort det ansvaret. Det är en fruktansvärd känsla att inte kunna lindra, och för vissa individer så hjälper absolut ingenting tyvärr och för dessa hästar är livet på andra sidan bron en ren befrielse.

Men har man inte sett det, så då kan man aldrig förstå tyvärr. Men eksem kan ge en häst ett liv i helvetet mellan 6-8 månader per år, och det ansvaret vill jag inte ha på mig och ej heller kostnaderna som kan bli rent ut sagt skyhöga både pengamässigt sätt men även i tid.

Hade min egen häst fortsatt på den grava linjen och vi ej funnit något som lindrat, så hade han fått vandra över bron helt enkelt. För honom då var sommaren ingen värdighet alls, utan bara ett helvete. Nu så är det inte så numera då han varit symptomfri, vilket innebär att vi har fått behålla en underbar häst. Och just därför att han har varit så underbara så hade ett beslut om andra sidan bron varit helt ok att ta för att så ska ingen häst behöva ha det.

*delvis KL*

Inte jag heller skulle ta emot en eksemhäst faktiskt. Och då har Lillen ändå vad som får betecknas som lindrigt eksem. Men 'bara' att ha haft honom i några år med eksem (och lyckats - hitills - bättre och bättre för var år med att hålla det nästan symptomfritt) gör att jag aldrig skulle utsätta varken mig eller en häst för risken att stå där med en med gravt eksem.

För, bara att se Lillen kliiiiiia sig så stallväggen bågnade i princip, att komma in 'hungrig och dan' men inte äta utan kliiiiia i 20 - 30 minuter först - det räcker. Att då tänka sig en häst som kliar sig blodig, det skär i hjärtat av bara tanken. Och jag tillhör de som anser att hålla det 'symptomfritt' genom att ta bort möjligheten att klia på något är väldigt nära djurplågeri, så det är inte heller ett alt.

Jag är alltså INTE framförallt 'rädd för jobbet' eller kostnaden. Utan för det potentiella lidandet när jobbet och pengarna inte räcker till. Det finns inte mycket värdighet kvar i det livet som återstår då. Och - det finns inga garantier. En häst som har 'bara väldigt lindrigt eksem' kan i samband med en flytt eller bara med åren utveckla gravt eksem etc.

Senast ändrad:

Jag blir alldeles tårögd när jag läser ditt inlägg, och det är inte av sorg kan jag lova. Hoppas att flera hästar får ha människor som du.

Nä, jag har väl kanske ine sett det värsta i eksemväg än...trodde jag var på god väg, men det kanske finns ännu värre....

*KL* ang Bojs inlägg

Den dagen du har sett vilket elände eksem kan ge, att inte ens kunna finna någon lindring för hästen trots olika försök så inser du varför jag väljer bort det ansvaret. Det är en fruktansvärd känsla att inte kunna lindra, och för vissa individer så hjälper absolut ingenting tyvärr och för dessa hästar är livet på andra sidan bron en ren befrielse.

Att gå igenom det här som Boj skriver är fruktansvärt jobbigt och hur mycket ångest man får av det när absolut inget hjälper, inte ens cortisonsprutorna som var sista hjälpen. Hästen kliar sig hysteriskt mot allt. Det finns gräns för hur mycket man ska låta hästarna lida!! Det här hoppas jag man kan förstå.

Jag har tagit bort två med grav eksem och det i samråd med veterinär för att försäkra att jag inte kunnat göra mer.

Ni som har hästar med eksem, vad har ni för kostnad/år utifrån just hästens eksem?
Dvs. vad betalar ni för fodertillskott, täcken, ev. uppstalllning (strö, foder), smörja med mera?

Jag är inte intresserad av vad ev. merkostnader skulle kunna tänkas vara för exempelvis sekundärinfektioner eller dylikt, utan vad det kostar att förebygga och sköta om eksemet.

Det är svårt att svara på eftersom vi inte vet graden av eksem hästen har?

Mina får klåda på sommaren ,i man och svans(ganska rejält om jag inte börjar behandla i tid) Skaffa ett bra täcke, och då rekommenderas bucas.
Duschar även hästarna mycket på sommaren, brukar dämpa klåda för tillfället , sedan har jag haft olika salvor , och där får du prova dig fram eftersom hästar reagerar olika på salvor .(vågar ej rekommendera där)

Du kan ju ringa vet och höra lite med dessa, berätta vad hästen har för problem , och hur stor graden är på detta .!

Fast Bucas, menar du Buzz Off då? Det är ju ett insektstäcke och inte ett eksemtäcke (dvs täcker inte lika bra), och det nätet tål kli dåligt.

Däremot är det helt outstanding till icke-eksemhästar =)

buzz off täcke fungerar utmärkt på våra eksemhästar.
Det är tid och problemlösningar mer än pengar man lägger på sin häst.
Med rätt skötsel är våra eksemhästar i stallet så gott som fria från klåda.
Detta gäller även en eksemhäst som var utdömd pga av dålig skötsel innan den kom till oss.
Min häst var riktigt dålig innan jag köpte honom pga av att skötseln inte var optimal trots intag på natten och bucastäcke dygnet runt.
Bucas täcke dygnet runt och sedan instängd i box på natten han såg förfärlig ut då.
Nu går han med buzz off på dagen och utan täcke på natten.
På natten i hage där han går in i box under knott tiden.
Han har i princip all man och svans kvar faktiskt mer man än de eksemfria som går ute dygnet runt utan täcke.

Fast nu generaliserar du. Alla hästar går inte att få symptomfria, och det handlar inte om 'bra eller dålig skötsel' (även om dålig skötsel givetvis gör en eksemhäst sämre, oavsett grad av eksem).

Sen kan en flytta inverka både positivt och negativt, olika ställen har olika insektstryck t ex.

Så är super att det funkar bra med Buzzoff för er, men jag skulle inte rekommendera det generellt till eksemhästar, då det är en mycket dyr erfarenhet om de blir sönderkliade och de inte är gjorda för att 'stå emot' eksemkli heller.

Det gäller väl iofs de flesta, finns ju de som får laga sina Boettäcken en gång i veckan, och de som kan ha samma täcke i flera säsonger utan en lagning. (Lillen hör numera till den sistnämnda skaran, men jag minns hur det var första säsongen - symaskinen gick varm)

Intressant, men var går gränsen för lidandet?

Det undrar jag också.

Kl
När jag köpte min häst så läste jag allt jag hittade om eksem samt rådgjorde med min veterinär. Här på buke har det ju skrivits en hel del inlägg och startats trådar om just sommareksem. Och allt för ofta kan man läsa inlägg om att ägaren anser sig ha "gjort allt" för sin häst och trots åtgärder så kliar de sig år efter år... Är det då inte dags för andra sidan bron?
Är det minska klådan eller hålla hästen symptomfri som är målet? För mig är det definitivt det sistnämnda.. och det gör jag genom att inte utsätta min häst för de allergener som startar allergireaktion.

Sedan undrar jag också lite över gradskalan, hur definierar ni lindrig eksem respektive grav eksem?
Jag anser att en häst som har grav eksem, där hjälper inga som helst åtgärder (så som i Balderums fall). Medan en häst med lindrig eksem kan bli hjälpt och symptomfri med endast små åtgärder (tex eksemtäcke).
Förra ägaren till min häst ansåg att den har grav eksem, medans jag själv gissade på att orsaken snarare var bristen på skydd/förebyggande åtgärder. Med, i mina mått mätt, enkla åtgärder så var min häst helt symptomfri förra sommaren, trots att den hade börjat kliat när jag hämtade hem den.
Så det finns faktiskt eksemhästar som kan få befrielse även genom att byta ägare..

Jag har ungefär samma definition på lindrigt eksem som föregående talare. Dvs där hästen kan hållas symptomfri med i sammanhanget förhållandevis små medel. Jag anser ju min L har lindrigt eksem. Han har täcke, får linfröolja och så smörjer jag med bensylbensoat och/eller vanligt flugmedel. Han står inne på nätterna, vilket inkluderar gryning och skymning, men klarar att gå ute då också även om det kräver lite mer smörja då. Men med de insatserna så kliar han sig inte mer än vilken häst som helst, får behålla allt tagel i man/svans och är just symptomfri.

En häst med värre eksem hade dessa åtgärder inte räckt till för däremot. Sen om man tar bort någon av parametrarna för Lillen, blir hans eksem såklart värre och han kliar av man/svans, kliar mer och mår sämre. Och eksemet ger mer symptom. Men det är fortfarande - sålänge de rätt små insatserna hjälper - i grunden ett lindrigt eksem då.

Så, för mig handlar 'graden' helt om hur mycket det krävs för att hålla hästen symptomfri.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 436
Senast: L8P8
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·
C
Islandshäst I många annonser står det "ej nybörjarhäst", eller "kräver erfaren ryttare", om hästar som annars står, ska vara snälla & lätthanterade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 951
Senast: Ör_Hjalmur
·
Hästmänniskan Jag har ett litet stall som är relativt nybyggt. Har en ledig box där vi förvarar en del foder och grejer. En kompis till mig har...
2
Svar
29
· Visningar
3 843
Senast: skuggan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka