Kostnad för att typa om?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Är det någon som vet vad det kostar att typa/vikta om ett släp? Typ ett Boj som idag är registrerat på 1990kg, men man vill ändra till 1450kg, dvs minska på lastvikten...

Är det någon som vet vad det kostar att typa/vikta om ett släp? Typ ett Boj som idag är registrerat på 1990kg, men man vill ändra till 1450kg, dvs minska på lastvikten...
Ett av mina BOJ-släp av nyare modell, behövde viktas ner för att samtliga i familjen skulle få dra det.
Vi var tvungna att byta påskjutsbroms, och göra en registreringsbesiktning. Jobbet och besiktningen ombesörjdes av en verkstad i närheten (inte i Skåne), och det kostade ca 5000 kronor totalt, för 5 år sedan.

Kolla här på priser för delar till släpet: https://www.klippanslap.se/

Ring dit när det blir vardag, så kan du fråga vad som krävs för att ändra vikt på just ditt släp.

Beror helt på vilka förändringar som krävs. själva registreringsbesiktningen är inte så dyr.

Du behöver papper på förändringen, intyg etc. Samt själva förändringen. Vi lät en rekommenderad verkstad väga upp vår Boj.

Men alla bilar får inte dra ens 1990 med B96...
Med BE får du dra med alla bilar, så länge släpet och last överstiger vad bilen får dra. :p
Min nuvarande bil får dra 1800, släpet har totalvikt på 1990, tjänstevikt 900, total lastvikt är 1090, vilket innebär att jag bara får lasta 900kg för att få dra med min bil (tjänstevikt + last = vad bilen får dra).

Tror förvisso att ta både BE eller B96 är billigare än att typa om ett släp. :angel:

Mitt släp skulle kosta ca 6000 kr att typa upp. Det fick anses som väldigt billigt för ett nyare släp enligt verkstaden. Men då vill jag iof väga upp det och inte ner det. Tror jag betalade runt 5000 för att ta mitt BE så ja, det är billigare att ta nytt körkort.

Tack för alla svar, just nu är inte BE/B96 aktuellt, men har planer för det nästa sommar när jag har lite mer tid, dock behöver vi nytt släp innan dess + att om släpet är viktat på 1990 är vi minst tre som behöver nytt körkort oavsett om det är häst eller ponny i, men om 1450 så kan vi alla köra och vi får fortfarande lasta min stora häst i det.

Tack för alla svar, just nu är inte BE/B96 aktuellt, men har planer för det nästa sommar när jag har lite mer tid, dock behöver vi nytt släp innan dess + att om släpet är viktat på 1990 är vi minst tre som behöver nytt körkort oavsett om det är häst eller ponny i, men om 1450 så kan vi alla köra och vi får fortfarande lasta min stora häst i det.

Det är inte ens 100 % säkert att det går att typa om. Jag brukar rekommendera att köpa i den vikt man ha, även om det är lättare att väga ner än upp. Hur mycket lastvikt får du kvar på 1450 kg?

1990 släp är dyra när man väl vill ha dem!
Det går fort att få överlass. Har ett släpp på 1990 som får lasta 1200. Att ta ner det 500 blir det inte mycket att lasta på, får inte in en häst då.
Tänk även på att äldre släp tydligen inte går att ta upp i vikt igen som det gjorde förr.

Titta på att bygga på körkortet även om det känns motigt just nu, det är en god investering. Gå samman ett gäng och stötta varandra och kör lite intensivt. Det fixar ni!

6000:- skulle det kosta att typa ner mitt (20 kg :meh:), jag förutsätter att det blir billigare att ta BE och tänker göra det.

Däremot kan jag inte riktigt förstå vad som tar tid med att ta B96 om du är van att köra släp?
Jag tog en återbudstid förra sommaren och hade 24 tim på mig att fixa ihop det och det gick alldeles utmärkt och till en kostnad av en knapp tusenlapp, dvs avgifterna för prov.

En ponny är lättare än en häst

No shit, Sherlock!

Skämt åsido, vad ponnyn eller hästen väger spelar ingen roll i den här frågan. Problemet här är ju totalvikten. Lastvikten spelar bara roll för de som har BE-kort. (Bortsett från att man inte får lasta för mycket i släpet men det är ju en självklarhet.)
Dessutom tycker jag att släpkörning ska vara förbjudet på vanligt B-kort.

Jag tycker egentligen lite tvärtom. Gör det lagligt att köra ett säkert ekipage, alltså rejäl fyrhjulsdriven personbil med ett boogiesläp på b-körkort. Det är inte svårare än att köra en ordinär familjebil typ vanlig volvo och ett släp som är gjort för att vara så lätt som möjligt alt enaxlat.

Jag körde en rätt så ny fyrhjulsdriven pickup som får dra 3500 kg och ett stort boogiesläp häromveckan, då spelar det ingen roll att det blåser, att man blir omkörd av långtradare, att vägen är spårig. Då hade vi sluppit välja sämre lösningar för att köra lagligt. Att bilen var lite bredare och hjulbasen bättre gjorde en enorm skillnad för stabiliteten.

Däremot upptäckte jag den hårda vägen att vändningsradien lämnade en del övrigt att önska.

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 103
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar