Kostnad betäckning

Teilani

Trådstartare
Sitter och fantiserar om att betäcka något av stona, och kikar runt lite på fina hingstar. Jag slås lite av prissättningen, hur olika det är satt, vad utgår man ifrån egentligen?

Kändisarna är ju dyra, och får säkert ston ändå, men är 15-20 tusen en rimlig summa när hästarna fallit så i pris sista åren?

Annars verkar 5-10 tusen vara mer vanligt för hingstar som var mer kända för några år sedan, och som man kanske vet mer om vad man får då de har fler avkommor.

Sen är jag lite putt att islandshingstar.se ligger nere, jag kommer ju inte ihåg vad alla heter! Men förstår att det tog tid att driva och skulle inte orka göra det själv.

Så vilka stora, snälla 4-gångare har vi i väst, som inte kostar skjortan. Målet är en stabil töltare med lite pondus, som man bara kan njuta av.

Sv: Kostnad betäckning

Personligen kan jag tycka att det är bra att det kostar mer för då tror jag att fler tänker till en extra gång innan de betäcker. Priserna ser ju ut som de gör av en anledning, det finns många hästar helt enkelt. Och jag tror inte det beror på de professionella uppfödarna, utan snarare på hobbyavel. Jag har hört flera enligt mig konstiga argument för att betäcka, folk som inte har tid att rida så de betäcker för att kunna låta stoet stå, folk som tycker föl är söta men vill inte behålla unghästen. Folk som vill tjäna några tusenlappar (vilket ju inte alls är säkert att de gör)

Om man inte själv vill behålla hästen och inte har tid, kumskap och engagemang att faktiskt föda upp en häst så tycker jag man ska låta bli.

Fast då vore det väl bättre för rasen om de finaste hingstarna var billigast. De som vill ha ett föl kommer ju att ta ett, med egen hingst om det blir samma peng, eller lägre.

Kanske blir det en större spridning i kvalité i framtiden, frågan är ju om det ger en spridning i pris också? Just nu känns det som en unghäst kostar lika oavsett stam.

Jo, det är väl sant att de tar föl ändå. Men jag tycker att de som är bra ska ha bra betalt.

Klart de ska ha betalt, reflektionen handlade om att priset för betäckning inte verkar vara så förändrat trots att priserna på färdiga föl sjunkit rejält. Men det kan ju vara att de hingstar som jag ändå inte skulle använda, pga låg bedömning, låg BLUP, eller andra saker jag inte vill föra vidare, ligger runt 3000 kr, det har jag inte kollat.

Om Kraftur stannar i Sverige vill jag gärna använda honom till ett av stona i framtiden, tror att den kombon kan bli en riktigt fin avkomma att åka runt i skogen på.

Absolut och vad det kostar att träna en travare som springer in noll och nada ska vi inte tala om!

Flyinge har fryst sperma från Totilas, den kostar 4000 euro för sperman och 4000 till vid 90 dagars dräktighet!

Ja, det är ju snarare så att det är priserna för saluhästar som är skevt pga att utbudet är större än efterfrågan. Men om man ser till vad det kostar att ta fram en häst så är ju priserna i många fall för låga.

Kan bara svara för oss och våra hingstar. Vi har inte gått ner i pris för det är inte värt att lägga ner det arbete som krävs med att ha ston här, om vi inte får tillräckligt betalt. Nu jobbar vi hårt för att stona ska bli dräktiga, ser till att de blir betäckta, kontrollerar brunst mm.

Vill inte kunderna betala vad det kostar, så betäcker vi enbart våra egna ston och säljer avkommorna framöver.

Klart att det finns en nedre gräns för när det helt enkelt är för mycket jobb för för lite pengar. Mellan 5-10 tusen är verkligen inget överpris, beroende på hingst. Men när det går upp över 15 000 känns det i mina ögon dyrt, men det är ju de hingstarna som får mycket gratisreklam pga att de är kändisar som kan ta ut det.

Sedan kan det skilja rätt många tusen mellan likvärdiga hingstar strax under eliten, det finns ju ingen standard utan var och en bestämmer ju själv, så det kan ju löna sig att kika runt lite.

Annat som jag reagerat på är 80 kr/dag i betesavgift och att hingsthållaren tar 200 kr per språng vid handbetäckning. Då springer det ju iväg fort i kostnad, och det tar liksom inte slut där om man nu har tur och får hem ett dräktigt sto. Det kanske finns de som fortfarande kan sälja ett föl för 30-35 tusen, marknaden för de fölen kanske inte har stannat av på samma sätt?

Även om jag inte tar ett föl för att sälja så tänker man ju i termer av pengar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka