Kostnad att hyra 1ha betesmark?

R

Raider

Vet inte riktigt vart denna tråden hör, men tänkte höra om någon vet en rimlig kostad för att hyra ca 1 hektar betesmark under sommarmånaderna?

Jag tänkte höra med min grann-bonde om jag kan få hyra en av hans vallar i sommar (där han annars brukar ta hö 3-4/ggr) och vill komma med ett kostnadsförslag till honom.

Tacksam för hjälp och förslag!

Sv: Kostnad att hyra 1ha betesmark?

Om du ska en chans till det får du nog räkna ut värdet på det hö han får från den marken. För mindre än det lär han inte släppa den för. Sedan kan det ju också vara så att han själv behöver den biten för klara sitt eget foderbehov. Är det så är chansen liten att du får den om du inte betalar så mycket att han kan köpa in motsvarande mängd foder.

Min tanke var att han kunde få slå den en gång innan jag släpper hästar där, och med tanke på den mängd mark denna bonde har är den plätten ganska betydelselös för hans del..

Tänkte mer bara generellt vad hästfolk brukar få betala för en viss mängd mark (i detta fallet ca 1 ha). Om man bortser från allt som är runt om..

En annan bonde i närheten har en gammal beteshage där det gått kor förr men inte längre, och marken används inte. Tänkte höra med honom om han kan tänka sig hyra ut sina gamla kohagar, vet dock inte ytan på dessa men är nog också runt 1 ha. Någon som har pris-förslag?

Min tanke var att han kunde få slå den en gång innan jag släpper hästar där, och med tanke på den mängd mark denna bonde har är den plätten ganska betydelselös för hans del..

Tänkte mer bara generellt vad hästfolk brukar få betala för en viss mängd mark (i detta fallet ca 1 ha). Om man bortser från allt som är runt om..

En annan bonde i närheten har en gammal beteshage där det gått kor förr men inte längre, och marken används inte. Tänkte höra med honom om han kan tänka sig hyra ut sina gamla kohagar, vet dock inte ytan på dessa men är nog också runt 1 ha. Någon som har pris-förslag?
Kolla vad han får för ersättning (eu) för vallen, erbjud samma och låt honom ta en skörd innan ni stängslar av. På det sättet kommer han att få mer pengar in än han skulle få annars, vilket brukar vara positivt när man ska övertala lantbrukare. EU-ersättningen för vall ligger någonstans på 1000-1500 kr hektaren tror jag. Och se till att du inte har hästarna där så länge att det blir söndertrampat. Visst, det är att smöra som bara den för bonden, men jag tror att du tjänar på det i längden. Kanske får du hyra mer nästa år och för en billigare peng;)

Tack, det var ett mycket bra förslag! Nu har jag lite att fundera på tills jag ska dit och prata med honom. Känns alltid bättre när man har en "plan" färdig och kan ge honom ett vettigt "bud" som gynnar båda! ;)

Tack, det var ett mycket bra förslag! Nu har jag lite att fundera på tills jag ska dit och prata med honom. Känns alltid bättre när man har en "plan" färdig och kan ge honom ett vettigt "bud" som gynnar båda! ;)
Jag har själv haft problem att hitta bra bete tills jag erbjöd närmaste lantbrukare samma ersättning som de skulle fått genom eu. Då var det inga problem alls. De kommer inte ta någon skörd där innan jag släpper mina hästar, men det beror på att de bara tar en skörd och den tar de ganska sent (slutet på juli). Jag har inte fått reda på hur mycket de får i år för vallen, men förra året var det i alla fall ca 1500 per hektar för kravodlad vall (vilket de har).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 766
Senast: Tirnanoogh
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka