Kossor körda i transport

MsSleepalot

Trådstartare
Påverkar det hästen vilja att gå in i en transport? Borde inte det lukta illa och den inte vill gå in? Eller luktar det intressant? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Hur får man bort kosselukt ur transport?
 
Sv: Kossor körda i transport

Hästar som är rädda för kor reagerar säkert negativt på lukten. Hästar som inte bryr sig särskilt om dem bryr sig nog knappas om att det luktar ko i trailern heller.

Kolukten försvinner nog med tiden. Vad man kan göra mer än att städa ur trailern ordentligt vet jag dock inte.
 
Sv: Kossor körda i transport

moiran skrev:
Hästar som är rädda för kor reagerar säkert negativt på lukten. Hästar som inte bryr sig särskilt om dem bryr sig nog knappas om att det luktar ko i trailern heller.

Precis. Jag har varit med om en häst, som i vanliga fall var mycket lättlastad, men som bara totalvägrade att gå in i ett släp som det luktade ko i. Denna häst var också grymt rädd för kor.

En annan häst däremot, som inte var ett dugg ko-rädd, gick utan problem in i samma släp.
 
Sv: Kossor körda i transport

En del reagerar som sagt väldigt starkt, andra inte speciellt.

Det du kan göra är att tvätta ur släpet, spola ur det ordentligt, och använd någon form av desificerande två och låt torka under 'vädring' så brukar lukten försvinna. Sen kan du gärna lägga in lite spån/halm/torv från hästens box med, ta gärna med någon liten bajsboll. Då luktar släpet mer hemma för hästen.
 
Sv: Kossor körda i transport

Kan vara lite lurigt att få in hästar i den efteråt, även om hästarna är vana vid kossor. När detta var aktuellt för mig en gång så lånade vi hem transporten ett par dagar innan och tränade. Gick finfint:D
 
Sv: Kossor körda i transport

Jag har kört highlandtjurar, grisar, får m.m i mitt släp.
När transporten är klar städas släpet ur och får stå öppet för vädring.
Ingen häst har tvekat att gå in i släpet. Varken mina eller de som lånat det till sina hästar.
 
Sv: Kossor körda i transport

Ja just..städningen är ju viktig..
Vårt släp används ju också för diverse andra kreatur så som får, tjurar kossor m.m.

Inga problem att få in nån häst sedan..
AM
 
Sv: Kossor körda i transport

Nope... inte ens efter att vi har kört skjutna vildsvin har någon häst reagerat..:cool:
 
Sv: Kossor körda i transport

Våra går snällt in. Men har hört att det kan vara svårt att lasta då det har varit grisar i transporten innan.
 
Sv: Kossor körda i transport

Vi lånade transport vid något tillfälle och någon hade kört baggar i detta släp *lukar INTE gott*...då ville inte pållen åka, men vi tvättade ur hela släpet med grönsåpa...å de fungerade super
 
Sv: Kossor körda i transport

åke skrev:
Våra går snällt in. Men har hört att det kan vara svårt att lasta då det har varit grisar i transporten innan.

Vi har som sagt aldrig haft problem... inte heller de som lånat vår transport....

Men det beror kanske på hur väl man vårdar och rengör sin transport :cool:
 
Sv: Kossor körda i transport

kompisen lånade ut sin transport till vad hon trodde va en transportering av häst. men det va några grisar som dom transporterat. vi fick städa det MÅNGA gånger (med bla. såpa och vatten) innan vi fick bort lukten. (dom hade inte ens gödslat ut utan bara lämnat transporten.) dessutom va gummimattan sönder.

våra hästar är väldigt skeptiska till gris.(innan vi fick bort all "lukt" gick inte någon på.) numera är det INGEN som får låna transport av oss.
 
Sv: Kossor körda i transport

Vi har aldrig haft problem med det. Givetvis så tvättas släpen emellanåt,kossor ahr ju väldigt löst bajs:eek: och smutsar ner ordentligt.

By the way-Vårt ena sto går och betar i samma hage som våra köttisar, men om hon ser andra kor när vi är ute och rider så fullkomligt "dör" hon, står på bakbenen och allt annat tråkigt:mad:
 
Sv: Kossor körda i transport

Vi har kört grisar kossor o massa annat och aldrig haft problem med våra hästar, om nån reagerar kan smörja vicks blå eller nåt i näsan så går det bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 752
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp