G

Gospel

Har nån kor hemma? Jag har skött på sommaren några jätte söta kossor, borstat dem osv. Bilder skulle vara trevliga! :rofl:
En härlig kossa som jag skötte i somras :love:
->
topi.jpg

Sv: Kossor <3

Jovisst, jag har också skött kossor på sommaren på vårt lande :banana:
verna.jpg
Min favorit <3 :love:

Vi har 20 mjölkkor som jag hjälper till med att få in från betet varje kväll. Sen har vi ju kvigor och kalvar oxå :)

*ot*
Gospel & Nanver: Var i Finland bor ni?

Har inga egna kossor, men mjölkade för några år sedan ett 20-tal på helger & lov hos en bonde häromkring..
Skulle vara roligt att göra igen.. Ganska rogivande att lulla runt bland korna sådär på morgonen när ingen annan är uppe:love:

för jag ställa en dum fråga? Vad är kviga? Är det en ko som man bara avlar på? :o Jag menar, ko som ko :p

Kviga är den fram tills dess att den kalvar, då blir den ko!

Man säger kvigkalv och tjurkalv, inte kokalv. ;)

jag gillar verkligen kor, dom är ju så trevliga djur :) mina förra klasskompisar har highland cattle och hela klassen bara ååååå när dom visade bilder på sina kalvar...

koa på nedersta bilden,e de en renrasig jersey eller en korsning?
Kul att det börjar bli vanligare med dem,de höjer ju fetthalten bra i tanken.

Bohemic skrev:

Åhh en jersey :love: Gissa vems hemsida man kommer till om man skriver jerseyko.se :angel:

för jag ställa en dum fråga? Vad är kviga? Är det en ko som man bara avlar på? Jag menar, ko som ko
Djuret heter inte ko, utan Nötkreatur. Sen har Nötkreaturen olika "kön" som Kviga (Hona som inte fått kalv) Ko (Fått kalv) Tjur och Stut (Kastrerad).
Sen finns det ju Amko/Diko, dvs en ko som diar sin och fler kalvar.

Vissa har sina mjölkkor som de vill börja mjälka direkt, då flyttas kalven från henne till en Diko som "adopterar" kalven.

Snart har vi alldeles egna kossor, vi är på väg att ta över familjeföretaget :love:. (vi har köttdjur fast jag skulle mycket hellre ha mjölk.)

*tillägg på PMM* Vissa har inga dikor i sina besättningar (vet inte hur vanligt förekommande det är med dikor?!) utan väljer att föda upp kalven på pulvermjölk för att få tillbaks kossan i produktionen igen.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka