Kosseclinic

TantAgda

Trådstartare
Fick idag frågan av kvinnan jag rider hos, lånar en av hennes hästar, ifall jag ville följa med på en/flera kosseclinics i vår och tackade givetvis ja.

Fallet är nu sådant att jag är HELT grön på kossor, aldrig provat tidigare. Bara sett ett par tävlingar på hög nivå, på Chappen.

Vad kan jag tänka på nu såhär inför?

Hästen jag rider är ett paintsto som aldrig tränats på kor tidigare och är även extremt rädd för desamma. Måste vi rida förbi en hage med kor vill det verkligen till att korna är i andra änden annars vänder hon/stegrar/vägrar gå/backar och allt annat hon kan komma på.

Hur tror ni hon kommer reagera på clinicen första gången?
Hur kommer tränaren att vänja henne vid korna?

Berätta gärna om hur era hästar, som inte var vana vid eller var rädda för kor, reagerade första gången ni tränade?

Sv: Kosseclinic

Eftersom jag inte äger hästen jag ska berätt aom längre så kan jag ju inte säga att jag vet hur det gick till......

Men:
Jag födde upp ett sto, korsning trav/sv hbl, som vid 4 års ålder råkade ut för ett trauma och fastande liggandes invirad i taggtråd inne i en hage där massor med kvigor/kor stod och hängde, tittade och sträckte sig efter henne.

Det tog närmare 1 år med NH träning att överhuvudtaget få hästen att vilja gå ut från gårdsplan åt det håll vi den dagen hade ridit.....

Sommaren hon blev 5 år åkte jag och gick en westerninstruktörsutbildning och tog med mig hästen såklart.

Brevid en av de paddockar vi använde för ridning gick det kossor, på andra sidan vägen så det var ändå flera meter bort.
Det gick aldrig rida henne bra i den paddocken, hon hade koll konstant på var kossorna befann sig och kom vi nära det hörnet så fanns det inte kontakt med hästen överhuvudtaget.

Jag sålde hästen några år senare, som en häst rädd för kossor.

Såg för nåt år sedan en till salu-nnons, det visade sig vara mitt sto.
Jag mailade och pratade med dem, alltid intressant att höra såklart.

Hon var numera en suverän kossehäst, stor respekt men supertuff mot korna.

Så om hästen verkar vara eller rent av är rädd för korna så behöver inte det betyda att det inte funkar med kor, kanske tom bara blir bättre för hästen har såpass respekt för dem att den vill hålla dem ifrån sig...om du förstår :)

Lycka till !

Har själv fundering på att gå kosseträning med min ungvalack till våren, han är 2½ år nu och jag har aldrig ridit på kor men han har kosseblod så.....

Grattis till att du valde att ta steget att tacka ja :laugh:
Har själv planer på att testa kossekurser med mitt quartersto i vår som är van vid kor (vi bor där de finns) men har stor respekt för dem (även de små söta kalvarna :D ) så jag har ingen aning om hur det kommer gå. Hoppas på att vi inte hamnar till skogs någonstans :p
Kul att höra om det finns fler som har planer på att testa ivår som är färskingar :)

Ja, det kanske vore en idé.....
Känns lite långt bort dock, är minst 3 timmars resa...

Men jag hörde ett rykte om att det pratades om att de skulle ha koträning i trakterna till våren........lite närmare om inte annat !

Men det hade varit kul att komma iväg på nån sån grejs som till Malin oxå......en lite lägnre utflykt.
Först får jag väl se till att ta tag i och börja rida honom, bra om han lyssnar lite iallafall om man ska kunna rida...

Hoppas det blir snö i vinter, då tänkte jag sätta igång han lite tidigare, efter nyår kanske.
NU hinner jag inte med allt inför julen.......

Tack för era svar!

cowgirl 73: då verkar det som att man faktiskt kan vänja av dom med rädslan iaf, kanske till och med använda det till sin fördel:)

malinsnoops: då får vi helt enkelt uppdatera varandra om hur det går!

Inga andra som har någon erfarenhet att dela med er av?
Ni som rider på kossor, hur börjar ni med era unghästar? Hur introducerar ni dom för korna?

Jag försökte rida bland kor en gång (inte driva, utan bara se hästens reaktion).
Det gick inte alls. Kossorna älskade honom! :p
Så fort vi går förbi en kohage står damerna uppradade och följer efter så långt de kan. När småkalvarna hemmavid rymmer skickar vi bara ut ponny så kommer alla småttingar tillbaka!

Jag vet inte vad det är med den hästen, men kossorna älskar honom..

Jag har oxå funderat på det där med att vänja hästen vid kor......

Om man nu inte har några kor på långt avstånd, hur gör man då ?
tar med den på en kosseclinic och hoppas på det bästa kanske ;)

Nej, jag tänkte faktiskt rida, eller lasta i transporten, 5 km bort och hälsa på tjurarna som går i en inhägnad....dvs stå och kika på dem , kanske gå fram coh nosa lite grann....några gånger om det går att genomföra innan jag åker iväg på nån clinic med kor......

Det är enda möjligheten jag har att ens visa något som liknar kor för hästen innan.

De är flera saker att tänka på!
Träna ALDRIG ALDRIG era hästar i en vanlig gräs hage där korna går. Känner sig kossorna påtryckta så kan dom remma staketet och då blir det INTE roligt att valla in dom korna igen.

Ni MÅSTE ha rätt underlag för både korna och hästen! ALDRIG GRÄS!! Både kor och hästar kan gå omkull och skada sig. De har hänt.

Sök er till proffisionella tränare som vet vad dom håller på med och som har rätt underlag, rätt inhängnad.
Man ska aldrig träna hästarna på kor som är vana vi hästar för då är det MYCKEt lättare sen när du kommer till tävling el likn så fixar du det inte för där används ALDRIG samma kor flera ggr.

Låt inte eran häst nosa på kossan , låt inte er häst försöka bita efter djuren för då blir det poängavdrag eller diskade.

Vi har många duktiga riktiga tränare som tränar Cowhorse och Cutting här i svergie som ordnar clinics , dom ordnar även clinics med utländska duktiga tränare. Börja med att åka till Clinicen med Les Vogt. Ni kan även gå in på hans hemsida.
Han kommer till svergie och då kan man åka och vara med som publik och eftersom han pratar så mkt på sina clincs så får man ut jätte mkt av de även som staketryttare.

Även om ni inte kan nått själva och aldrig provat på så sök er till RÄTT människor direkt så slipper ni lära om senare när ni tycker att ni mognat att vara med hos tex Per Larsson, Joakim Petterson, Robert Lagergren, Göran Lindström, Styrbjörn Persson.
Var beredda att lägga mellan 2500-3500 kr för en kosseclinic. De kostar att hyra djuren men då brukar de ingå de mesta.
LYCKA TILL!!

Tack för mycket nyttig info !

Undrar dock en sak.....

OM man tex vill vänja hästen vid kor, alltså bara låte den titta på dem på utsidan en inhägnad....är det ok ifall djuren nosar på varandra då ?

Eller är det lika bra låta bli så de inte får en vana ?

Jag tolkade det som att du menade att det inte är ok vid träning/tävling direkt med korna.....

E d verkligen nödvändigt att ko o häst ska nosa på varann?? Inte ens när hundar träffas e d nödvändigt o nosa :p. Alrig gjort d på ngn ko clinic,inte ens första ggn räcker väl me att hästen ser dom. Hästen ska väl jobba me kon inte kramas :).

E d verkligen nödvändigt att ko o häst ska nosa på varann?? Inte ens när hundar träffas e d nödvändigt o nosa :p. Alrig gjort d på ngn ko clinic,inte ens första ggn räcker väl me att hästen ser dom. Hästen ska väl jobba me kon inte kramas :).

Jag vet inte, jag brukar låta mina hästar titta och om de vill nosa på saker och ting för att vänja dem.
Var väl mer så jag tänkte.....

Har inge somhelst erfarenhet av kor och hästar mer än en häst som blev fullsätndigt vettskrämd och traumatiserad så knappt jag ens vågade gå nära kor efteråt.....och det är ju onödigt att det ska behöva bli på det sättet en gång till, därför jag frågar.
Man kan ju inte veta utan att fråga och det finns säkert många fler här än jag som har betydligt större kunskap så tyckte det var rätt ställe att fråga på.

Om hundar skall kunna lära känna varandra så måste du faktiskt nosa på varandra, det är ju deras ända sätt att veta vad den andre verkligen är för något.....så det förstod jag inte vad du menade med.

Vi människor tar ju oftast varann i hand när vi träffar någon ny person.....det är vårat sätt.

Förresten, jag menade inte på själva ko-clinincen utan jag tänkte ev visa kor för min häst innan jag åker på en clinic.
Då finns det en gård 5 km bort som har tjurar i en inhägnad, enda "korna" som finns i närheten.
Så jag tänkte rida dit och låta hästen titta på dem och kanske nosa ifall han ville det.....men om det är olämpligt för att man på något sätt förstör hästen, med tanke på ev framtida arbete med kor, så låter jag bli såklart.

Senast ändrad:

Då finns det en gård 5 km bort som har tjurar i en inhägnad, enda "korna" som finns i närheten.
Så jag tänkte rida dit och låta hästen titta på dem och kanske nosa ifall han ville det.....men om det är olämpligt för att man på något sätt förstör hästen, med tanke på ev framtida arbete med kor, så låter jag bli såklart.

Lek INTE med tjurar! Sist min morbror gjorde det slutade det med helikopter till Lund, medvetslöshet och det var frågan om han öht skulle överleva.
Då kan du ju tänka dig vad det blir om man blandar in en häst också...

Tror inte TS hade för avsikt att leka med tjurarna eller vara i inhägnanden utan att snarare låta hästen få se på nötkreatur från utsidan av en hage för att se hästens reaktion och förbereda henne och hästen på vad som komma skall. Självklart ska man ha respekt för all boskap med det är nog inte så TS menar (att man inte ska ta deras styrka och kraft på allvar).

Lek INTE med tjurar! Sist min morbror gjorde det slutade det med helikopter till Lund, medvetslöshet och det var frågan om han öht skulle överleva.
Då kan du ju tänka dig vad det blir om man blandar in en häst också...

Herregud nej !!

Det är ju knappt jag själv vågar gå fram på utsidan inhägnaden och låta dem nosa på mig så någon lek blir det absolut inte tal om :)

Det är en rejäl inhängad medn järnstaket, såna där köttdjur som går i en pytteliten "gård", äter hösilage i foderhäckar, står på lösdrift och inte gör något annat än växer och sen slaktas.....

De brukar vara nyfikna när jag och pojken är där borta för att betala hö, då hälsar vi på dem ibland.
Nyfikna är de men reserverade oxå....

Jag tänkte mer stå på utsidan och låta hästen titta på dem och gå fram och tillbaka liksom.
Kanske gå fram och låta dem nosa på varandra om det är lämpligt.

Men ingen lek, usch nej.....

Hmm... lek kanske är fel ord men jag tror ni förstår vad jag menar. Det finns mycket som kan gå fel om man inte är försiktig - även om man står utanför inhängnaden.

Visst vi människor hälsar naturligtvis men vi e ju människor oxå. Vi kan hälsa fastän vi inte gillar varann och hälsa innan vi känner varann.
Men djur har ju instinkter,rivalitet dom e djur. Dom känner ju på långt håll redan var dom har varann . Jag låter inte min hund hälsa hur som helst vet inte alls vad dom ger varann för signaler. Signaler e lätt o misstolka.. D var så jag menade,man måste kunna läsa djuren lika viktigt me kor. Jag åkte på clinic utan att mina träffat kor,d löser sig på plats. Var o en på sin nivå. Tränarna e duktiga o vet vad dom gör för att hästen ska få självförtroende o tuffa till sig om den e rädd:). Men man ska inte gå in i en hage o exprimentera själv med en rädd häst d kommer korna o känna o då blir d nog inte roligt. Ut på clinics d e skitkul !!:bump:

*kl*

Min häst hade aldrig sett en ko innan vi började träna och tyckte dom var rätt läskiga!:p Korna hade dessutom aldrig sett en häst:eek:

Vi hade upp Leif Norberg en helg och hästarna fick följa med honom och Travis in i hagen och bara stå och kika till att börja med.
Så småningom började vi rida runt dom och försöka få ihop flocken. I slutet av dagen kunde alla hästar gå in och plocka ut ett djur med oss ryttare som hjälp!

Jag tror säkert att en clinic kan hjälpa rädda hästar under förutsättning att det är en kunnig tränare såklart:idea:

Annars är nog det smartaste att rida in tillsammans med en annan kossevan ryttare och häst, det ger ju trygghet för både häst och ryttare, dessutom vet duktiga kosseryttare att läsa av korna och se till att dom inte skräms.

Lycka till, att träna med kor är det roligaste man kan göra med sin häst:love:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 354
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 787
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 009
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 088
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar