Kosseclinic

Sv: Kosseclinic

(+maja_70)

Tack för era svar!

Skulle vara bra ífall den här clinicen kunde hjälpa "min" lilla koräddahäst ifrån sina rädslor, skulle göra saker och ting så otroligt mycket enklare när vi ger oss ut och rider. För vart vi än rider så är där kohagar och hästen (som dessutom se ut som en ko själv -jag vet, det har inte alls med saken att göra -lite kul bara;)) stressar upp sig 100tals meter innan..

De är flera saker att tänka på!
Träna ALDRIG ALDRIG era hästar i en vanlig gräs hage där korna går. Känner sig kossorna påtryckta så kan dom remma staketet och då blir det INTE roligt att valla in dom korna igen.

Ni MÅSTE ha rätt underlag för både korna och hästen! ALDRIG GRÄS!! Både kor och hästar kan gå omkull och skada sig. De har hänt.

Sök er till proffisionella tränare som vet vad dom håller på med och som har rätt underlag, rätt inhängnad.
Man ska aldrig träna hästarna på kor som är vana vi hästar för då är det MYCKEt lättare sen när du kommer till tävling el likn så fixar du det inte för där används ALDRIG samma kor flera ggr.

Låt inte eran häst nosa på kossan , låt inte er häst försöka bita efter djuren för då blir det poängavdrag eller diskade.

...

LYCKA TILL!!

Alltså, ur ett nybörjarscenario sett så tycker jag att du överdriver en hel del, för det första kan det vara bra att vistas i kornas hage första gångerna förutsatt att korna är vana vid hästar, för de kan då ställa sig och beta i lugn och ro medans man vänjer ev. ny häst, sedan kan en bra början vara att driva korna till "vattenhål" och liknande, det blir väldigt odramatiskt både för kor och för hästar.

Om kor och hästar går omkull för att man driver på gräs så driver man alldeles för HÅRT, som nybörjare ska man ju lära sig alla grunder i en lugn skritt, med bra avstånd och ett mjukt driv, absolut aldrig i tävlingstempo. Tävlar gör man på tävlingar.

Vad gäller kornas hästvana så BÖR man börja med hästvana, lugna, snälla och förståndiga kor, för att undvika onödig dramatik och spänning.
Sedan är det såklart viktigt att hagen är stor nog så korna kan springa undan och fortfarande stanna kvar i hagen, ifall något skulle hända..

Det du skriver låter vettigt tycker jag!

Nu är tyvärr hästen jag rider såpass rädd att jag nog aldrig skulle kunna ta mej in i en hage med kor om det inte vore en riktigt stor hage och korna var i andra änden av den.

Detta är också anledningen till att vi väljer att ta hjälp och åker på clinicen. Så nu får vi bara hoppas att det är fler som är intresserade så det blir av;)

Håller med du helt och hållet. Något som är lite lustigt i det hela är att i den här tråden har "kor" verkat vara ett samlingsbegrepp för nötdjur.
Det är ju inte helt fel att ha i tankarna att det är stor skillnad på kvigor, tjurar, kor och för all del ungdjur överlag när det gäller sättet att vara på. Kan ju vara bra att ta i beaktning när man funderar över vad de ska "nosa" på för första gången. Ystra kvigor kan vara rätt skrämmande för en lite osäker och rädd häst :p

Senast ändrad:

ja absolut, hos oss har vi black angus kor som vi tränar på, kalvarna är ju med då såklart, men sällan ungtjurarna. Dessa kor är helt underbart lugna och har stor erfarenhet av hästar redan sen innan de kom hit, på sommrarna händer det att korna och hästarna delar hagar beroende på bete och markskötsel, trodde min häst skulle skita på sig första gången hon skulle gå med korna, men icket, hon sprang ut i hagen och gnäggade åt dem, lycklig över att få ännu fler kompisar till flocken ;)

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 354
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 787
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 009
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 088
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar