Korvpanik?

Fast det där känns ju inte hållbart som ett argument att skrota olika livsmedel. Det är ju fler ämnen än så som tillkommit senaste åren som man inte tittar så noga på, än. Nu äter vi sällan fabrikat annat än en period just nu då min partner inte hinner/orkar laga hela veckans mat på helgen och jag saknar mycket ork av medicinska skäl och prioriterar umgänge och vård av barnen. Normalt är allt lagat från grunden och kött från gård och mark vi känner till. Köttet orkar jag för övrigt oftast inte laga till då det är mer pyssel så ofta blir det vegetariskt när jag lagar maten ändå.

Jag tror inte att jag har sagt att man ska skrota något livsmedel.

Det finns bakterieinfektioner hos djur som blivit resistenta mot antibiotika. Vi människor riskerar att få i oss de bakterierna vid konsumtion av smittat kött.

"MRSA är en resistent stafylokockbakterie som finns på huden och på slemhinnor. Risken att smittas via maten anses vara liten.

– Utifrån det vi vet i dag är kött inte en viktig smittväg. Men bilden av problemet med antibiotikaresistens förändras snabbt, säger Åsa Rosengren, mikrobiolog på Livsmedelsverket."

http://www.dn.se/ekonomi/smittat-flaskkott-i-svenska-butiker/
Det stödjer knappast det påstående du kom med ovan, vilket var det som jag svarade på. Fö fungerar inte länken.

Om du är intresserad av att läsa källan så kan du copy+paste.
Sedan förstår jag inte vad du menar med att jag inte besvarar din invändning.

Jag skrev:

"Det finns också vissa tecken på att den hotande resistensen mot antibiotika inte bara beror på överdriven utskrift utan även kan förklaras av en allt ökande konsumtion av kött"

Du tyckte inte att det fanns belägg för detta så jag citerade:

"MRSA är en resistent stafylokockbakterie som finns på huden och på slemhinnor. Risken att smittas via maten anses vara liten.
– Utifrån det vi vet i dag är kött inte en viktig smittväg. Men bilden av problemet med antibiotikaresistens förändras snabbt, säger Åsa Rosengren, mikrobiolog på Livsmedelsverket."

Sambandet mellan ökande köttkonsumtion, ökad användning av antibiotika i förebyggande syfte och resistenta bakterier som påföljd, är det det du ifrågasätter?

Om du är intresserad av att läsa källan så kan du copy+paste.
Sedan förstår jag inte vad du menar med att jag inte besvarar din invändning.

Jag skrev:

"Det finns också vissa tecken på att den hotande resistensen mot antibiotika inte bara beror på överdriven utskrift utan även kan förklaras av en allt ökande konsumtion av kött"

Du tyckte inte att det fanns belägg för detta så jag citerade:

Sambandet mellan ökande köttkonsumtion, ökad användning av antibiotika i förebyggande syfte och resistenta bakterier som påföljd, är det det du ifrågasätter?
Sluta vara så mästrande, jag är inte en obildad idiot som du verkar tro när du försöker tillrättavisa mig. I ditt första inlägg i det jag citerade o fetade står ingenting av det du nu skriver. Du lät påskina att resistens kan öka pga ökad köttkonsumtion utan någon som helst koppling till någonting annat.

Jag tycker bara inte att korv skiljer ut sig så särdeles mycket som onyttigt i förhållande till andra livsmedel. De flesta livsmedel är onyttiga i en "stor och regelbunden konsumtion".

Du får gärna nämna ett annat hel/halvfabrikat med liknande ingrediens/näringssammansättning, jag känner inte till något förutom charkvaror, som dessutom är barnvänligt eller vad man ska säga.

Sluta vara så mästrande, jag är inte en obildad idiot som du verkar tro när du försöker tillrättavisa mig. I ditt första inlägg i det jag citerade o fetade står ingenting av det du nu skriver. Du lät påskina att resistens kan öka pga ökad köttkonsumtion utan någon som helst koppling till någonting annat.

Men hjälp, det var absolut inte min mening att vara mästrande. Jag diskuterar för att det är givande och har ingen uppfattning om din eller någon annans utbildningsnivå.

Med risk för att jag missuppfattat:
För att tillfredsställa den ökade konsumtionen av kött måste djuren födas upp i stordrift där de smittar varandra och därför får antibiotika förebyggande (inte i Sverige) och blir bärare av resistenta bakterier. Vidare finns det vissa tecken på att dessa resistenta bakterier via köttet kan spridas till människor.

Du får gärna nämna ett annat hel/halvfabrikat med liknande ingrediens/näringssammansättning, jag känner inte till något förutom charkvaror, som dessutom är barnvänligt eller vad man ska säga.

Andra saker som vore olämpligt att basera sin kost på "stor och regelbunden konsumtion":
Sidfläsk
Chicken nuggets
Pizza
Paj
Bearnaisesås
Majonnäs
Ketchup
Nachos
Fläsklägg
Fiskpinnar
Pulversoppor

och tusen saker till.

En del av det vänder sig mot barn.

Men hjälp, det var absolut inte min mening att vara mästrande. Jag diskuterar för att det är givande och har ingen uppfattning om din eller någon annans utbildningsnivå.

Med risk för att jag missuppfattat:
För att tillfredsställa den ökade konsumtionen av kött måste djuren födas upp i stordrift där de smittar varandra och därför får antibiotika förebyggande (inte i Sverige) och blir bärare av resistenta bakterier. Vidare finns det vissa tecken på att dessa resistenta bakterier via köttet kan spridas till människor.
Det där har varit allmängods de senaste 2 decennierna eller så. Förutom det så är vi själva bärare av flera olika stammar av multiresistenta bakterier som vi "smittar" oss själva med när vi får nedsatt immunförsvar, oavsett om vi är veganer eller köttätare.

Av bl ovanstående skäl, samt en massa andra miljöskäl är det därför nödvändigt att köttkonsumtionen per capita minskas kraftigt.

Andra saker som vore olämpligt att basera sin kost på "stor och regelbunden konsumtion":
Jag tyckte jag förklarade tydligt vad jag menade men tydligen inte ;) Du räknar ju upp tillbehör, medan charkprodukter är en del av huvudingredienserna i en måltid.

Fläsklägg och sidfläsk innehåller varken stora mängder stärkelse eller socker. Nuggets (ingredienser enligt McD) innehåller bara 10% fett jämfört med korvar som ligger runt det dubbla. På vilket sätt är pulversoppor i samma näringsfördelning?

Man måste ju skilja på korv och korv.
Hot Dogs grillkorv är väl knappast särskilt nyttigt, men riktig korv är ju egentligen bara malet kött och kryddor förpackat i ett korvskinn.

Man måste ju skilja på korv och korv.
Hot Dogs grillkorv är väl knappast särskilt nyttigt, men riktig korv är ju egentligen bara malet kött och kryddor förpackat i ett korvskinn.

Rökt mat innehåller nitrit vilket inte är hälsosamt att konsumera för mycket av, speciellt inte för barn. Det kvittar om det är kvalitetskorv eller Hot Dogs. Hur innehållet i råkorv ser ut vet jag inte, det är inte något jag konsumerar.

Att sedan Hot Dogs är helt förkastligt ur en kulinarisk synvinkel är en annan sak.

Rökt mat innehåller nitrit vilket inte är hälsosamt att konsumera för mycket av, speciellt inte för barn. Det kvittar om det är kvalitetskorv eller Hot Dogs. Hur innehållet i råkorv ser ut vet jag inte, det är inte något jag konsumerar.

Att sedan Hot Dogs är helt förkastligt ur en kulinarisk synvinkel är en annan sak.

Jag borde ha varit tydlig med att jag syftade på råkorv (rökt korv är för mig inte mat utan ett pålägg eller något gott som man bara äter lite av).
Råkorv behöver inte innehålla mer än malet kött och kryddor, och gör man den själv kan man ju stoppa i vad man vill.

Sen kan jag tycka att man bör nyansera bilden av nitriter (och nitritbehandlat kött)- de är inte ämnen som har vissa konserverande effekter i utbyte mot stora hälsorisker, utan den största anledningen att de används såpass mycket är att de har en hämmande effekt på Clostridium botulinum. Botulinum har 10% dödlighet så nog finns stora fördelar med att den hämmas. Det är en lurig bakterie som bl.a. kan växa till i vakuumförpackade kylvaror (utan nitrit då).

(Inte riktat till någon särskild :) )

Jag borde ha varit tydlig med att jag syftade på råkorv (rökt korv är för mig inte mat utan ett pålägg eller något gott som man bara äter lite av).
Råkorv behöver inte innehålla mer än malet kött och kryddor, och gör man den själv kan man ju stoppa i vad man vill.

Man tillsätter inte nitrit i råkorv alltså?

Vi ska också komma ihåg att nitrit i mat har räddat livet på många av våra förfäder som @Theodor säger. En liten mängd skyddar mot C. botulinum men att mängden ökat är att nitrit också ger en rödare färg på maten som anses mer attraktivt. Dvs man skulle kunna dra ner på mängden nitrit och ändå få den bakteriehämmande effekten.

Man tillsätter inte nitrit i råkorv alltså?

Vi ska också komma ihåg att nitrit i mat har räddat livet på många av våra förfäder som @Theodor säger. En liten mängd skyddar mot C. botulinum men att mängden ökat är att nitrit också ger en rödare färg på maten som anses mer attraktivt. Dvs man skulle kunna dra ner på mängden nitrit och ändå få den bakteriehämmande effekten.

Nej det tror jag inte, sporerna tål inte så höga temperaturer som vid ordentlig stekning/ungnsstekning så det verkar onödigt.

Du har säkert rätt i att man kan minska doserna en hel del! Att enbart tillsätta nitrit i risklivsmedel (sådana som inte upphettas till höga temperaturer) och inte bara för färgens skull tänker jag kan vara en vettig grundprincip... I min mening är det bästa köttet det som kommer från gott djurskydd (inga stressförändringar bl.a, plus de etiska aspekterna förstås), sen om det har "rätt" röd färg är mindre viktigt.

Jag tyckte jag förklarade tydligt vad jag menade men tydligen inte ;) Du räknar ju upp tillbehör, medan charkprodukter är en del av huvudingredienserna i en måltid.

Fast då faller hela resonemanget på nåt vis - då är det du som påstår att det är huvuddelen och därför inte alls bra, andra livsmedel på samma enahanda vis är också lika onyttiga.

Jag förstår inte varför korv är mer av en huvudingrediens än något av de andra.

Allmän kommentar:
Media älskar att slänga ut brasklappar om än det ena, än det andra.
Man skapar oro och ibland panik som många gånger är väldigt överdrivet.

Ni kommer väl ihåg chipsen och akrylamid?
Nej, chips är inte särskilt nyttigt och inget att rekommendera.
Men innan innehållet av akrylamid är skadligt, har man nog fått i sig så stora mängder att man fått andra sorters följdproblem.

Och för inte så länge sedan var det arsenik i ris. Nej, det är inte bra med arsenik heller.

Och så kött som ger cancer.
Och korv.

Och rubriken "så farliga är dina vanliga värktabletter" känner vi väl också igen?

Hälso- eller livsmedelsångest säljer lösnummer.

Nä vi har nog talat förbi varandra nu @sjoberga

Jag menade att charkprodukter är helt unikt ohälsosamma vad gäller näringssammansättning och ingredienser som saknar motstycke som halv/helfabrikat som kan användas på liknande sätt, och att ingen som läser på paketet kan väl tro att det är nyttigheter som kan ätas vardagligt.

Men mycket "rökt" mat är ju idag inte rökt alls utan innehåller rökarom. Nitriten tillsätts väl snarare som koncerveringsmedel?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka