Korvpanik?

I svenskt kött lär det knappast finnas antibiotika.
Nej, men en stor del av svenska folket köper kött från utlandet. Det finns också vissa tecken på att den hotande resistensen mot antibiotika inte bara beror på överdriven utskrift utan även kan förklaras av en allt ökande konsumtion av kött.

Vi uppfostrar den första generationen som växt upp på stora mängder halvfabrikat och industriproducerat kött. Vi vet ännu inte hur all antibiotka som finns i kött påverkar växande kroppar. I korv och charkuterier finns tillsatt nitrit för ökad hållbarhet och det är underbyggt att för stora mängder nitrit ökar risken för mag- och tarmcancer bland annat.
För min familjs skull är jag inte orolig eftersom vi är vegetarianer men att vara försiktig med rött kött och korv tror jag faktiskt är en rekommendation att ta på allvar.

Stora mängder halvfabrikat har vi väl ätit bra mycket längre än att detta skulle vara första generationen som "vi uppfostrar" nu.

Stora mängder halvfabrikat har vi väl ätit bra mycket längre än att detta skulle vara första generationen som "vi uppfostrar" nu.

Jag har svårt att skilja mellan hel- och halvfabrikat och när jag sökt har jag hittat olika definitioner. Här är ett urdrag ur en publikation från jordbruksverket:

"Kött
Den totala köttkonsumtionen har ökat med 35
kg per person och år mellan åren 1960 och
2012. Från att i början av 1960-talet legat på
drygt 50 kg kött per person och år har
konsumtionen 2012 ökat till 86 kg kött per
person och år. Detta innebär att köttkonsum-
tionen har ökat med närmare 70 %.
Sammantaget konsumerades nästan dubbelt
så mycket förädlade köttprodukter (charkuteri
plus färdigmat) år 2012 i Sverige jämfört med
år 1960. Konsumtionen har ökat kraftigt vid
två tillfällen, dels i början av 1980-talet och
dels i början av 2000-talet. Det är främst
konsumtionen av färdigmat som har ökat.
Charkuterikonsumtionen har hållit sig på
ungefär samma nivå under hela perioden."

Vi uppfostrar den första generationen som växt upp på stora mängder halvfabrikat och industriproducerat kött. Vi vet ännu inte hur all antibiotka som finns i kött påverkar växande kroppar. I korv och charkuterier finns tillsatt nitrit för ökad hållbarhet och det är underbyggt att för stora mängder nitrit ökar risken för mag- och tarmcancer bland annat.
För min familjs skull är jag inte orolig eftersom vi är vegetarianer men att vara försiktig med rött kött och korv tror jag faktiskt är en rekommendation att ta på allvar.
Fast det kan jag inte hålla med om, jag som 90-talist är uppfödd på halvfabrikat och helfabrikat.

Fast det kan jag inte hålla med om, jag som 90-talist är uppfödd på halvfabrikat och helfabrikat.
Jag märker att min formulering var väl dramatiskt.
Kanske är det bättre att formulera sig så det ännu inte finns fullständig forskning som påvisar effekten av att växa upp på stora mängder halv- och helfabrikat med höga halter av nitrat, hormoner och antibiotika?

Jag är född på 70-talet och på 80-talet kom det massor av halvfabrikat som okritiskt serverades.

Idag har vi åtminstone en kritisk diskussion om halvfabrikat, tillsatser och näringsbalanser.

Så typ tredje generationen?

Ja precis och kanske framför allt helfabrikat. Det finns ju många exempel på halvfabrikat som kanske inte riktigt hör hemma i diskussionen (pasta, havregryn, frysta grönsaker m.m.)

Däremot är ju köttfrågan en annan diskussion. Men då spelar det ju noll roll om det är helfabrikat eller egenuppfött djur. Poängen blir ju hur djuret behandlats (och köttet som sådant).

Har ingen panik över korv, men å andra sidan är det heller inget vi äter varje dag, snarare kanske ett par gånger i månaden sommartid och typ aldrig vintertid :p Tror det viktigaste i kosten är att äta varierat och undvika massa halvfabrikat. Uppenbarligen finns det ju typ inget som man inte får cancer av längre..

Nej, men en stor del av svenska folket köper kött från utlandet. Det finns också vissa tecken på att den hotande resistensen mot antibiotika inte bara beror på överdriven utskrift utan även kan förklaras av en allt ökande konsumtion av kött.
Var har du läst det? Logiken verkar saknas helt i den kopplingen.

Angående korv, tror och hoppas jag att ingen som läser innehållsförteckningen kan väl på riktigt tro att en stor och regelbunden konsumtion av det kan vara särskilt hälsofrämjande?

Varför inte? Vad är det specifikt på innehållsförteckningen som signalerar onyttigt och gäller det verkligen all korv?

Att saker låter äckligt har ganska låg korrelation till om det är nyttigt eller inte.

Jag märker att min formulering var väl dramatiskt.
Kanske är det bättre att formulera sig så det ännu inte finns fullständig forskning som påvisar effekten av att växa upp på stora mängder halv- och helfabrikat med höga halter av nitrat, hormoner och antibiotika?
Fast det där känns ju inte hållbart som ett argument att skrota olika livsmedel. Det är ju fler ämnen än så som tillkommit senaste åren som man inte tittar så noga på, än. Nu äter vi sällan fabrikat annat än en period just nu då min partner inte hinner/orkar laga hela veckans mat på helgen och jag saknar mycket ork av medicinska skäl och prioriterar umgänge och vård av barnen. Normalt är allt lagat från grunden och kött från gård och mark vi känner till. Köttet orkar jag för övrigt oftast inte laga till då det är mer pyssel så ofta blir det vegetariskt när jag lagar maten ändå.

Varför inte? Vad är det specifikt på innehållsförteckningen som signalerar onyttigt och gäller det verkligen all korv?

Att saker låter äckligt har ganska låg korrelation till om det är nyttigt eller inte.

När de fem första ingredienserna är "Kött från gris, vatten, potatismjöl, salt, druvsocker, fett från gris", och fetthalten är 20%, dvs salt- och sockerhalten är kring samma nivå, så HOPPAS jag att folk inte tror att det är hälsofrämjande mat liksom. Sätter jag ihop en valfri annan maträtt så är det inte i närheten av så mycket salt, fett och socker i. Dessa saker är typiskt korv. Sen finns såklart undantag a la 90% kötthalt men merparten är det inte.

När de fem första ingredienserna är "Kött från gris, vatten, potatismjöl, salt, druvsocker, fett från gris", och fetthalten är 20%, dvs salt- och sockerhalten är kring samma nivå, så HOPPAS jag att folk inte tror att det är hälsofrämjande mat liksom. Sätter jag ihop en valfri annan maträtt så är det inte i närheten av så mycket salt, fett och socker i. Dessa saker är typiskt korv. Sen finns såklart undantag a la 90% kötthalt men merparten är det inte.

Tja, i en kost som annars består av stora mängder grönsaker är det nog ett ganska bra komplement.

Jag håller med om att korv som huvudsaklig källa till näring skulle vara ohälsosamt, men det är å andra sidan nästan alla livsmedel.

Korv är liksom ingen maträtt - även om man kan luras att tro det på antalet ingredienser som kan ingå..

Köttmängden kan man förresten också bli väldigt lurad av. Vanlig chorizo från Hemköp, köttmängd 85% men fetthalt 24%. Hur hänger det ihop undrar den uppmärksamma. Köttmängden är ju inte rent kött utan även den med fett i, kanske 20%. Så man kan bli lite lurad av att det står stort köttmängd 85% på förpackningen och då tro att det bara är 15% "annat"

Köttmängden kan man förresten också bli väldigt lurad av. Vanlig chorizo från Hemköp, köttmängd 85% men fetthalt 24%. Hur hänger det ihop undrar den uppmärksamma. Köttmängden är ju inte rent kött utan även den med fett i, kanske 20%. Så man kan bli lite lurad av att det står stort köttmängd 85% på förpackningen och då tro att det bara är 15% "annat"

Eller de tillverkare som envisas med 125% köttmängd. Jag vet inte om det fortfarande existerar men för ett par år sedan fanns det ett par märken som skrev exakt så på korven.

Men hur många har en kost som i huvudsak består av stora mängder grönsaker och chorizo? Extremt få människor hamnar ju i den kategorin så det känns som ett icke-argument. Tesen i mitt inlägg, som du citerade @sjoberga , håller ju tydligt en "stor och regelbunden konsumtion". Något annat har jag inte uttalat mig om och du verkar ju hålla med om det. Eller är det något i ingredienslistan som du inte förväntade dig eftersom du ville veta specifikt vad det var jag syftade på?

Var har du läst det? Logiken verkar saknas helt i den kopplingen.
Det finns bakterieinfektioner hos djur som blivit resistenta mot antibiotika. Vi människor riskerar att få i oss de bakterierna vid konsumtion av smittat kött.

"MRSA är en resistent stafylokockbakterie som finns på huden och på slemhinnor. Risken att smittas via maten anses vara liten.

– Utifrån det vi vet i dag är kött inte en viktig smittväg. Men bilden av problemet med antibiotikaresistens förändras snabbt, säger Åsa Rosengren, mikrobiolog på Livsmedelsverket."

http://www.dn.se/ekonomi/smittat-flaskkott-i-svenska-butiker/

Men hur många har en kost som i huvudsak består av stora mängder grönsaker och chorizo? Extremt få människor hamnar ju i den kategorin så det känns som ett icke-argument. Tesen i mitt inlägg, som du citerade @sjoberga , håller ju tydligt en "stor och regelbunden konsumtion". Något annat har jag inte uttalat mig om och du verkar ju hålla med om det. Eller är det något i ingredienslistan som du inte förväntade dig eftersom du ville veta specifikt vad det var jag syftade på?

Jag tycker bara inte att korv skiljer ut sig så särdeles mycket som onyttigt i förhållande till andra livsmedel. De flesta livsmedel är onyttiga i en "stor och regelbunden konsumtion".

Argument som brukar föras upp (ej av dig) är mer av en estetisk grund. Typ vad äckligt att de använder alla sorts kött, inte bara de finaste detaljerna. Jag tycker istället det är finessrikt med livsmedelstillverkning där man verkligen använder alla delar av djuren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka