Körutrustning till travare

F

Fridamatilda

Är medryttare på en vbl travare som jag ev. kommer att köpa till hösten, och behöver lite tips på vad för körutrustning som är lämplig till honom. Nu kör vi med en hemmabyggd rockad samt loksele (se bildlänk nedan) men denna utrustning kommer inte att följa med i köpet. Eftersom jag inte har en susning om lämplig utrustning, bra/dåliga märken m.m. behöver jag lite tips om vad som är lämpligt att köpa. Kommer att köra nästan uteslutande i skogen och behöver alltså en rejäl utrustning som tål körning på bitvis ojämn mark. Är det inte svindyrt är det såklart bra, men säkerheten kommer i första hand. Hur ser begagnatmarknaden ut, och vad bör man tänka på om man köper begagnad körutrustning?

http://www.bukefalos.com/g/files/9/9/6/Amigo001.jpg

/Frida

Sv: Körutrustning till travare

Jag skulle köpa en bröstsele från börjes eller equilex och en rockard (själv gillar jag bullet) med fjädring. Gärna uppbyggd så du ser över hästen. Köper du begagnat så kolla att lädret är fräscht på selen och på vagnen att däcken och hjulen är ordentliga och att den är rätt avvägd för höjden på din häst.

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 180
Senast: TinyWiny
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 603
C
Körning Tjenare allihopa =) Jag ska påbörja mitt sista år på gymnasiet, och som mitt projektarbete tänkte jag köra in min C-ponny. Jag har...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka