Körtränare och inkörningskurser...

evis

Trådstartare
Jag har två åringsföl här nu. Min tanke är att kunna börja tömköra dem båda lite mer seriöst till nästa höst och förhoppningsvis köra in dem på vintern mellan de är 1-2 år gamla.

MEN - jag är väldigt okunnig när det gäller körning.
Jag har funderat och diskuterat lite med bekanta över detta och något som jag gärna hade kunnat se vore ifall man kunde gå en längre "kurs" i tömkörning - förberedelser för inkörning - inkörning - grundskolning för vagn med allt vad det innebär (teori och hjälp om utrustning etc). Dvs ta ut en körtränare ungefär 1 gång i veckan (eller mindre ofta, beror förstås lite på upplägget) under kanske ett halvår eller längre.

Existerar såna här "kurser" överhuvudtaget?
Hur får man tag i lämpliga tränare - helst såna som är riktigt gedigna och duktiga/kunniga på området med att köra in grundligt med den markarbetsträning som krävs?
Finns det A-tränare (och B, och C) inom körning? Skogskörning?
Var finns det isåfall listor på dessa samt hur man får tag i dem?

Ni som bor häruppe i norr får gärna skicka tips till mej eller komma med råd var det redan nu finns kurser och "clinics" man kan bevista för att lära sej mer.

Sv: Körtränare och inkörningskurser...

Gå in på skogshasten.com och titta i deras lista över länskontakter. Där kan du få reda på om någon lär ut skogskörning i närheten av dig. Själv går jag och lär mig skogs- och jordbrukskörning hos den som är länskontakt i Västmanland. Han åker även ut och håller kurser om man vill.

Lotta

Du är alltid välkommen till Umeå Ryttarförening ute på Hippologum. De flesta söndagar kan man vara med och få hjälp med sin tömkörning, inkörning eller annat som har med körning att göra.

Det finns många duktiga kuskar i Västerbotten, men jag vet inte om att någon ger privatlektioner bara sådär.

Vad är det för hästar du har? Vad är målet med körningen?

Har en kallblodstravare och ett russ.
Mål ett är egentligen att "prova" dem på travet. Jag är inte så himla intresserad av trav men om kallblodet utvecklas bra, växer bra och får vara frisk, och jag kan lära mej lite mer om körning i allmänhet och trav i synnerhet så kanske han kan tränas mot premie innan han får gå och bli ridhäst. Visar han sej vara en begåvning får vi väl ta det därifrån.

Och visst - jag skulle ju då kunnat göra som andra travfolk (????) att tömköra ett par-tre gånger och sedan sätta för vagn och åka med.
Men jag tycker nog att man kan få ut mer nyttigt av körningen än så :). Jag är ganska fascinerad av skogskörning/brukskörning och tror ju att hästarna mår bäst av allsidig träning, även om de ska gå till trav.... Och känner det viktigt att det grundläggande jobbet innan blir ok, så att man slipper att slänga sej på vagnen i farten ;)

Russet vill jag mest ha inkörd för att han ska få göra något, jag kan inte rida honom sedan ju. Och di små kan ju gå trav också :p, eller för den delen tävlas i körning (men några tävlingsambitioner har jag inte).

Jag tänkte egentligen inte privatlektioner direkt, utan om man kunde köra ihop ett gäng på kanske 5 pers med sina unghästar i närmsta ridhus/anläggning, så det blir "Helkvällar". Man lär sej ju mer när man kan följa fler unghästar än sina egna också. Men det låter super att det finns såna här dagar på Hippo - är det så att det är flera kuskar där då som hjälper varandra, ingen speciell "tränare"?
Jag hoppas att vi innan nästa höst ska ha hittat gård att hyra utanför Umeå så isåfall får vi väl ta och packa oss iväg till Hippo på söndagarna!

Tack alla andra för länkar!

Man måste ju vara medlem i Hippo, men alla som kör sina hästar oavsett nivå får komma och få inspiration och även hjälp av rutinerade kuskar. Ibland har vi några oskolade travare med som springer med huvudet åt ett håll o kroppen åt ett annat, men även de går att jobba rätt.
Har själv ett vbl som gjort nångra starter i sin ungdom.

Du ska se att du glömmer starttankarna när du ser ditt kallblod göra perfekta halvhalter och raka uppställningar :D :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 005
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Sar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 634
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar