Hundbloggerskan

Trådstartare
Såg precis att min hund (som gått på kortison i snart 6 veckor) kräktes idag. Bara jättelite och mest gräs och "magsyra" och hon har ätit rättså mycket gräs (och då brukar hon spy även fast hon inte är på kortison). Så vanligtvis hade jag inte reagerat men har även lagt märke till att hennes tandkött (precis vid tänderna, inte längre ner) har blivit lite ljusare, jag kanske inbillar mig men jag tycker iallafall att det har blivit ljusare.
Jag hade tänkt ringa veterinären imorgon men har tyvärr ingen möjlighet att åka dit så jag undrar om ni tror att det är så pass akut att vi ska åka in med henne idag eller om det räcker att vänta tills imorgon och ringa då. Och säger dem då att vi måste in akut så får pappa ta ledigt från jobbet men han vill ju helst inte det.
Så jag frågar er istället, hade ni åkt in direkt eller väntat? Det blir ju en aning dyrt på akuttid om det ändå inte är något farligt. Hon har tidigare inte visat någon symptom alls på kortison (fått både flytande och i tablettform tidigare), hon blir lite seg men det är även enbart denna gången hon blivit det.
Era tankar tack!

Varför får hon kortison?

Jag hade inte reagerat nämnvärt på att hunden kräks. Min gör det ibland om hon blir jättejättehungrig eller har ätit gräs eller andra opassande saker (löv, kvistar o.s.v.)

Avvakta. Äter hon, dricker, orkar bra? Feber?

Hon går på kortison då hon har någon sorts allergi. Vi ska snart göra blodprovet för att se vad hon har många antikroppar mot och sen fixa fram medicin. Men sålänge går hon på både flytande kortison och tabletter.
Hon äter normalt, dricker normalt, vill ut och kasta boll som vanligt inte tröttare än vad hon varit de andra dagarna sedan vi började. Och hon har inte feber.
Så jag tycker allt är normalt förutom just det :)

Men då hade jag nog inte varit orolig alls, faktiskt. Återkommer kräkningarna hade jag snarare funderat på om hon har problem med magsår eller liknande.

Blodproven är inte tillförlitliga, men kan ibland peka åt ett visst håll. Det är uteslutningsmetoden och pricktest som gäller. Det man kan göra är köra hyposensibilisering, men det är inte säkert att det ger effekt alls. Mediciner finns inte riktigt, inte så som man kunde önska. Gäller det omvärldsallergi (atopi) är Atopica en helt okej medicin. Rätt dyr ifall man inte har försäkring.

Men du, snälla sluta med bollkastandet ;)

Jag tror inte att kräkningen har med kortisonet att göra heller, mina föräldrar hade också en allergihund som gick på kortison dagligen efter rekommendation från veterinären. Tyvärr var det just kortisonet som var boven i dramat som gjorde att han en dag blev riktigt dålig och blev inlagd på Ultuna omedelbart, nu fanns det inget att göra tyvärr då han var för illa däran så han fick somna in.

Vill inte skrämmas men om den ska behandlas dagligen under hela sitt liv så skulle jag se om det fanns någon annan medicin som kan hjälpa mot allergin som inte har lika många biverkningar som kortison har även om det kanske blir dyrare, alla får givetvis göra som dom vill men om jag någonsin får en allergihund så kommer jag inte våga ge kortison igen.

Jag tror inte att kräkningen har med kortisonet att göra heller, mina föräldrar hade också en allergihund som gick på kortison dagligen efter rekommendation från veterinären. Tyvärr var det just kortisonet som var boven i dramat som gjorde att han en dag blev riktigt dålig och blev inlagd på Ultuna omedelbart, nu fanns det inget att göra tyvärr då han var för illa däran så han fick somna in.

Vill inte skrämmas men om den ska behandlas dagligen under hela sitt liv så skulle jag se om det fanns någon annan medicin som kan hjälpa mot allergin som inte har lika många biverkningar som kortison har även om det kanske blir dyrare, alla får givetvis göra som dom vill men om jag någonsin får en allergihund så kommer jag inte våga ge kortison igen.

Fast det finns ganska många hundar som går på låg dos kortison stor del av sitt liv och mår bra. Men man har till stor del slutat med kortison på allergihundar vad jag vet, just pga biverkningsrisken.

Jag vet hur många hundar som helst som går på kortison utan några större biverkningar. Man lägger sig ju på så låg dos som möjligt. I början kan den vara lite för hög innan man träffar rätt.

Dessutom är det bra om man tex ger varannan dag istället för varje dag.

Kl
Min ena hund får sprutor varje månad pga allergi. Fungerar väldigt bra. Behöver bara spruta på lite kortisonspray någon enstaka gång i månaden om det är något ställe som plötsligt börjar klias.

Vi tog blodprov och fick diagnosen allergisk mot inomhuskvalster.

@lady_vip och @Tora
Det förutsätter ju då också att det faktiskt räcker med en låg dos sen kanske hundar tål det olika bra men faktum kvarstår fortfarande att kortison har väldigt många biverkningar, jag kan bara se på min far som äter samma medicin som hunden gjorde och han har delvis samma biverkningar.

I stället för att sopa det under mattan så tycker jag att TS bör få reda på att det värsta även kan hända om hunden måste äta kortison resten av livet, lika många hundar som går på kortison utan större problem lika många är det som faktiskt har fått allvarliga biverkningar.

@lady_vip och @Tora
Det förutsätter ju då också att det faktiskt räcker med en låg dos sen kanske hundar tål det olika bra men faktum kvarstår fortfarande att kortison har väldigt många biverkningar, jag kan bara se på min far som äter samma medicin som hunden gjorde och han har delvis samma biverkningar.

I stället för att sopa det under mattan så tycker jag att TS bör få reda på att det värsta även kan hända om hunden måste äta kortison resten av livet, lika många hundar som går på kortison utan större problem lika många är det som faktiskt har fått allvarliga biverkningar.

Jag tror faktiskt att biverkningarna på kortison är ganska kända för de flesta. Och många mediciner ger biverkningar. Jag har en hund som totalt snedtänder på Metacam och och Rimadyl, men jag skrämmer inte folk med att hunden kan bli jättesjuk av det ändå.

Så jag anser inte att det sopas under mattan alls.

@lady_vip och @Tora

Man lägger sig på en så låg dos som möjligt för just den hunden. Dvs den lägsta möjliga individuella dosen. Blir alltså olika låga dos för varje hund.

Jag tycker nästan det är tvärtom. Dvs folk är onödigt rädda för kortison.

lika många hundar som går på kortison utan större problem lika många är det som faktiskt har fått allvarliga biverkningar.

Är detta faktiska siffror, eller bara ett uttryck för dina åsikter om kortison?

Att upplysa om biverkningar och risker är alltid bra! Men jag tycker man ska passa sig för skrämselpropaganda i allmänhet och kanske mot mediciner i synnerhet. Ju "värre" medicin, ju värre är ofta det problem som behandlas, och desto större lidande för hundar som inte får de mediciner de kanske egentligen behövt.

@lady_vip Det är lite skillnad på en hund som snedtänder och en som fick en så porös tarm att den till slut sprack och hela buken blev inflammerad, det förstnämnda klassar inte jag som jättesjuk.

@Tora
Jag har inte påstått något annat heller, klart att jag fattar att man har olika dos beroende på hund och problem. Nu vet inte jag hur allvarlig allergi TS hund har och hur hög/låg dos den måste få, mina föräldrars var tvungen att ha maxdos.

@Monstermom
Det får du fråga veterinären som behandlade hunden.

Jag tycker precis tvärtom, ger jag min hund en medicin så vill jag höra om både negativa och positiva effekter av medicinen i stället för att matas med att den och den känner flera hundar som har mått alldeles utmärkt på kortison. Sedan hänger det på hur länge hunden faktiskt har ätit medicinen med, hur hög dos, hur länge den kommer få göra det osv. Biverkningarna kommer inte direkt på en gång heller, utan det kan dröja år. Att man inte får upplysa om riskerna med en medicin för att det kanske finns någon som kan läsa det och då låter bli att behandla sin hund är bara så långsynt och befängt att jag inte tänker kommentera det närmare.

Nu råkar det faktiskt finnas en annan medicin är just kortison mot allergi, vilket jag också skrev i mitt första inlägg, och gav rådet till TS att undersöka det närmare. Den medicinen är dyrare än kortison men har mindre biverkningar, dessvärre visste vi det först efter att vår hund var borta trots att vi fråga flera veterinärer upprepade gånger om det inte fanns någon annan att ge då kortisonet faktiskt inte hjälpte nämnvärt heller även med maxdos.

Jag tycker precis tvärtom, ger jag min hund en medicin så vill jag höra om både negativa och positiva effekter av medicinen i stället för att matas med att den och den känner flera hundar som har mått alldeles utmärkt på kortison.

Jag skrev uttryckligen att jag tycker det är alltid bra att informera om risker och biverkningar...

Men att jag däremot vänder mig emot skrämselpropaganda.

Jag vet riskerna, vilket jag fått veta både muntligt och skriftligt (innan vi började ge henne första gången) på papper. Så hon har informerat. Men innan vi tagit blodprovet och gjort en medicin eller är säkra på vad det är, så får hon gå på kortison. Det är alltså INTE meningen att hon ska gå på dessa tabletter eller så hög mängd hela livet.
I nuläget går hon på 1 tablett varannan dag, och hon väger 31kg. Tabletterna är 10mg.
Men vi ska snart ta blodprovet så då säger det antagligen kvalster (som vi misstänkt från början) och sen är det bara att börja ge medicin :) Utan kortison, förhoppningsvis i alla fall :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 742
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 245
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 646
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 104
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar