Korthårig collie

L

Lando

Hejsan jag har lite funderingar angående korthårig collie. Jag och min man ska inom en tvårsperiod skaffa hund vi har varit inne på bla kelpie och Aussie. Tidigare har jag haft bruksshäfrar men denna gång har jag tittat på lite mindre smidigare hundar till bruks och lydnad främst. men jag har av någon anledning fastnat för den korthåriga collien, min man har dock en bestämd uppfattning om att det är antingen nervösa nervvrak eller lojja sällskapshundar. Jag har dock tittat på lite fina MHn och videos och tycker att om man bara väljer hund med bra arbetande linjer så skulle man nog kunna hitta en bra hund. Någon här som tränar/tävlar med sin collie eller har träffat? Har verkligen kärat ner mej i dom tycker att det verkar vara en alldeles underbar hund :love: men har inte träffat någon i verkligheten.

Tack på förhand

Sv: Korthårig collie

Visst finns det bra korthår collie!
Men precis som du säger gäller det att va noga med att kolla upp linjer osv.
Dentaku här på bild har en jättetrevlig hane!

Ja precis man får nog bara sätta sej o läsa på helt enkelt :)
Tack för hjälpen hittade hennes blogg ska se om ja kan slänga iväg lite frågor till henne :)

Vi har en långhårig collie hane på 10 år :) Har aldrig tävlat men har gått agilitykurser och tränat sök med han. Han har tyckt det har varit jätte roligt och få arbete och han var/är även jätte duktig på det :)

Är uppväxt med collies så är van med den rasen men tycker verkligen det är en toppen ras, skulle jag köpa hund så skulle det nog få bli en collie ;) Kanske dock en korthårig så slipper man pälsvården :p

Lägger upp en bild på vår kille :)

33096927.jpg

Jag har fått uppfattningen att det är mer go i korthåriga collies än i de långhåriga. Ibland t o m så mycket att det kan vara svårt att kanalisera energin. Det finns en uppfödare av korthåriga collies som har ett flertal tjänstehundar och många som tävlar lydnad/bruks i sin uppfödning och de hundar jag har träffat verkar ha bra mentalitet.

Hej! Jag har en kortiscollie och han är underbar.
Han är lyhörd,arbetsvillig,glad och totalt orädd.
Han är alltid pigg o alert ute men lugn o cool inne.
Var noga med uppfödare och lycka till för ni kommer aldrig ha tråkigt med en kortis.

Jag tycker du tänker helt rätt, visst måste man sätta sig in linjer och mentalitet ordentligt om man vill ha en korthårig collie, det avlas tyvärr på en hel del skräp. Gör man dock sitt jobb som valpköpare och orkar vänta in en bra kull så är det en jättetrevlig ras! Jag gillar att den är så "lagom", min hund hänger med på allt och har inga problem att hålla ihop ett helt bruksprov till exempel - när vi startade appellen för en vecka sedan är ju lydnaden sista momentet och jag var rädd att han skulle vara lite trött då. När jag pratade med en av domarna efteråt sa hon att det var så himla roligt att döma min hund eftersom han var så GLAD, viftade på svansen, log med hela ansiktet och sprätte med benen "som en lipizzaner". :D Ändå klarar han att ta det riktigt lugnt även lite längre perioder.

En bra korthårig collie fungerar utmärkt till lydnad och bruks(ett kortisekipage tog ett förstapris i elitlydnaden häromdagen)

Finns det så många dåliga kortisar? Det finns ju inte så många uppfödare av dem som av långhårscollies. Jag hade fått för mig att kortisarna håller en jämnare kvalitet?

Mary91 supersöt vovve men som du säger så är pälsen lite smidigare på kortisen :)

dpmatte jo jag har med fått den uppfattningen. Mycket energi det är bra :) vad heter denna uppfödaren?

Bailey98 låter som en supervovve riktigt sugen nu:) måste bara övertyga mannen om det med hehe:idea:

Dentaku låter med som en toppenvovve :) kul att höra om alla fina hundar. Varifrån kommer din hund?

solis Tyvärr ser inte kortisarnas MHn särskilt roliga ut heller mycket rädslor både på skott och kvarstående, och mycket lite nyfikenhet och lek. Mycket tråkigt, men jag har även hittat några riktigt trevliga MHn så dom finns :D

Ja, precis det är ju lite smidigare med en korthårig hund :)

Hoppas du kan hitta en bra uppfödare så du kan få köpa dig en collie! Älskar verkligen den rasen :D

Ja du, jag och namn passar inte ihop. Jag har genom åren träffat henne på ett antal tävlingar av olika slag med olika hundar. Det är något år sedan senaste gången. Hon bor/bodde i någon mindre ort norr om Halmstad. Halmstad BK är hennes hemmaklubb, prova att ringa dem och fråga. Jag har även träffat hundar från kenneln med andra ägare. Det ringer en liten klocka här nu att hon kan heta Yvonne i förnamn, kanske Andersson i efternamn. Men det kan ju ha ändrats om hon har gift sig t ex. Minns tyvärr inte kennelnamnet. Nu hittade jag det av en slump på internet. Skickar PM får nog inte skriva ut det här.

Jag har en korthårig collie på 4 år, han är tävlad sparsamt i lydnad (1:a pris i elitlydnad) och är en rolig hund att jobba med tycker jag. Du kan se lite videoklipp från vår träning på vår youtube-kanal: http://youtu.be/JFx5eMXIeYc

Jag upplever inte att det skiljer så jättemycket på linjer när det gäller arbete eller inte. Det jag skulle vara jättenoga med om jag skulle köpa ett korthår är att träffa föräldrarna (åtminstonde mamman) och kolla på MH (ev MT om det finns) hos båda föräldrarna samt syskon. Jag skulle försöka att inte stirra mig blind på meriter utan försöka se hunden i arbete (video eller på riktigt) om det är så att man vill jobba med hunden. Jag upplever inte kortisen som en hund som är väldigt energisk, utan mer balanserad utan några jättereaktioner på saker.

Senast ändrad:

Med linjer menar jag definitivt inte uppfödare eller någon specifik avelsgren(alla korthår i Sverige är ju ändå rätt nära släkt) utan snarare precis som du att man ska kolla upp föräldrar, deras syskon och avkommor(och gärna en generation bakåt också om man orkar). :)

Vad gäller energi håller jag också med, det går inte att jämföra med malle eller kelpie - men det är just det jag gillar. Inga problem att arbeta längre pass men inga problem att slappa heller.

Vad gäller energi håller jag också med, det går inte att jämföra med malle eller kelpie - men det är just det jag gillar. Inga problem att arbeta längre pass men inga problem att slappa heller.

Funderar själv på en KH collie (och tusen andra raser:p) som nästa hund men undrar lite över detta. Innebär det att man kan "råka" få en hund som hellre är soffpotatis än arbetande brukshund? Eller är det "bara" att se till att det finns de egenskaper man säker i linjerna bakom kullen? Samma beskrivning passar nämligen på endel (finska) lapphundar och själv är jag ute efter en hund som är Mer än min Ziva samtidigt som just mallen nog är för mycket hund för mig just nu.
En riktig brukshund med drivet att träna och så smått tvinga en något bekväm matte till mer aktivitet än vad det lätt blir en "dålig dag":angel: Men ändå utan att gå helt i taket om mattes "dåliga dag" håller i sig i nån vecka

Jag tror faktiskt den risken är rätt liten, hundar från de allra flesta uppfödare är ute och tävlar. Som du är inne på ska man titta på mentaliteten hos hundarna bakom valpkullen; förutom skottfasthet, socialitet och inga kvarstående rädslor bör det finnas mycket lek och gärna nyfikenhet om man vill ha en hund att träna och tävla med.

Samtidigt ska man vara medveten om att korthårig collie kanske är mer en "brukshund light", man kanske inte kan nå lika långt(eller åtminstone inte lika långt lika fort) som med en mer renodlad brukshund. Däremot tycker jag den är toppen för alla som vill ha en mer lagom tränings- och tävlingskompis som man kan komma till åtminstone högre klass med.

Jag gillar förresten lapphundarna jättemycket, finns både finska och lapska ekipage som tävlar på min hemmaklubb. Enligt deras ägare är det dock svårt att få tag på bra, riktigt arbetsdugliga individer av raserna eftersom de så sällan utvärderas, vet inte hur din syn är på det.

Ja lapphundarna är jättehärliga och jag tycker allt att det är lite synd att de flesta enbart går till sällskap. Nu har jag tyvärr ganska begränsad erfarenhet men en Lapsk är nog rätt lik en kh collie + en skopa självständighet vilket gör dem mer svårarbetade om inte hundens will-to-please är större.

De finska lapphundarna är de som gått mest mot sällskap men letar man så finns det faktiskt de kennlar som försöker avla mer mot arbete. Just Zivas far var lydnadschampion och jag kanske tar i lite när jag säger att hon har samma potential, det var mååånga gånger jag hade så dåligt samvete över att vi inte kommit nånvart när hon var runt året för jag kände att med en erfaren förare hade hon redan varit på tävlingsbanorna. Jag skulle beskriva Ziva som en sån hund som ju mer man arbetar med desto mer vill hon arbeta och bjuder på sig själv. Tyvärr har annat fått högre prio och hon har anpassat sig till ett lugnare liv och nu när jag försöker komma igång igen så går det ibland bara inte, väldigt så "varannandags" hund:p Jag skyller det mesta på hennes enorma självständighet, men de gånger jag kommer förbi den och hon verkligen vill jobba med mig då jäklar går/känns det såååå bra :D

Hoppsan nu blev det en halv roman igen men tja lapphundar är helt enkelt så goa, även om jag beslutat att nästa vovve ska vara något mer lättarbetat samt mindre pälsigt :laugh:

Jag har en korthårscollie-kille på 2,5 år. Han är en fantastisk allroundhund! Jag tränar spår och lydnad med honom. Han har ett stort hjärta och mycket humor! Han är alltid på vad som är gäller. Han gillar att ligga och dega men det får inte gå för många dagar utan hjärngymnastik för då blir han en vandrande hund här hemma..
Jag har haft otur att få en skotträdd hund men inga andra rädslor än.
Lyssna med collieklubben för att få hjälp att välja valp. De håller just på att rensa upp i aveln med hjälp av statliga anslag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 120
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka