Kortat framsteg???

S

Sissan

Håller sent omsider på att köra in min tvååring(kallblodstravare) men nu går jag och svär över att hon tar ett kortare steg med ena frambenet...:(
Alltså hon ser inte halt ut som så utan hon tar bara inte ut framsteget med detta ben. Har nu testat att stretcha henne och samma sak där, ena fram får jag fram hur lätt som helst men det andra blir det protester på över sista biten... Tycker också att kanske möjligtvis så är tricepsen på den sidan något mindre..
Fick för mig att hon haltade (mkt diffust)fram nån gång när hon var nära året men det var i samband med att jag sålde hennes mamma så det var mycket rusa i hagen där ett tag... Hittade då iaf inget fel på henne och sen har hon ju bara gått i hagen då som sagt. Men nu när vi håller på att köra in henne så tycker jag att det syns igen.. Kan ju såklart vara nåt helt annat... Hennes hov på just det benet är även högre i trakterna än den andre och det har även hovslagaren tagit ner varje gång samt kommenterat som att det är väldigt vanligt på hästar med Pål Best i stamen..
Har ni några tips på vad man kan leta felet nånstans??
 
Sv: Kortat framsteg???

Jo jag har tänkt på det med... Hon är 155cm och rätt grov nu så hon är ju rätt stor kallblods tvååring.. Förra gången som det var nåt vingel så var hon i en verklig växtperiod + att hon var stressig då mamma försvann..
Men likafullt så är jag ju fundersam eftersom hon inte tar ut steget framåt och det är fullt okej bakåt... Förstår du hur jag menar?? :confused:
 
Sv: Kortat framsteg???

Jo jag förstår hur du menar.
Har lite av det problemet med min shettis på tre år...
Men han växer om än ganska långsamt, men tillräkligt för att det inte ska funka helt för honom.
Min veterinär menar på att hans kordination inte är helt ok så jag ska bara träna på lungt utan att pressa.
 
Sv: Kortat framsteg???

Nä jag har tänkt att få henne inkörd nu iaf och det är ju inte så krävande för henne...
 
Sv: Kortat framsteg???

Har samma problem med mitt quarter sto på 3år.. Hon är inte halt men är inte 100%. Henne släppte jag på helbete nu så att hon får gå och vara unghäst i 1månad. Hon ska få massage och akupressur imorgon, hon är inne i en växtperiod igen. Hon vet inte riktigt var hon ska göra av sig själv verkar det som, har blivit en belgian blue på ett par månader:o . (inriden som 2åring). Om det behövs får hon vila längre.
 
Sv: Kortat framsteg???

Hej,
Hon kan ju ha "knyckt" till sig i manken när hon farit omkring i hagen. Typ halkat, gått omkull, fläkt till sig eller dyl och manken har blivit sned.
Ger snedbelastning så ena sidan upplevs som större. Ger kortare steg och högre trakt på "knyckade sidan".

Om det nu är detta som är problemet så är det kiropraktiskt och går att fixa med en equi-terapeft (kotknackare) samt massage. Inte dyrare än att ta ut hovslagaren.

mvh Eva
 
Sv: Kortat framsteg???

Att köra in en häst som har problem är inte rättvist. Då förknippas träningen, skolningen, med något negativt och risken att du kräver med av hästen än vad den kan prestera är stor.

Jag tror inte att rörelsestörningen beror på växt i sig själv, men kanske i kombination med obalanserad foderstat, stress, miljö, osund rörelse?

Att stretcha ett ben som visar stelhet kan vara osmart, eftersom du inte själv vet vad denna stehelten kommer ifrån. Kanske förvärrar du en skada genom att dra ut musklerna.

Har du kontaktat veterinär? Det är det första man bör göra när hästen visar tecken på rörelseströning. Men var gärna selektiv och väl en veterinär som du litar på och som har god kännedom till rörelsestörningar på häst. Om denne inte kan hjäpa dig så bör denne iaf kunna råda dig till equiterapeut, eller något som är dukitg på akupressur/akupunktur.

Jag tror inte att det har med stammen att göra, då din häst inte visade detta före den separerade från sin mor.
Det kan däremot bero på separations ångest, sorg.
Sorg reducerar energin i kroppen och kan skapa en underaktivitet i hjärtas meridian, som sitter i frambenen och detta kan leda till hälta.
Finner tyvärr inte länken om veterinären som behandlat denna typ av trauma flera gånger. Men han heter Are Thoresen och bor i Norge.

Eller kan det kortade framsteget bero på något i det diagonala bakbenet?

Se detta som en chans att lära dig mer om hästen och i synnerhet hur man upptäcker problem, och hur man lär sig att lösa dessa. :)
 
Sv: Kortat framsteg???

Rikkan skrev:
Att köra in en häst som har problem är inte rättvist. Då förknippas träningen, skolningen, med något negativt och risken att du kräver med av hästen än vad den kan prestera är stor.
Hon tycker att det är kul att få gå ut på promenader för nåt annat ser hon inte ut att tycka att tömkörningen är.. Och att nåt ska förvärras av de minuterna som vi håller på är jag inte alls rädd för!
Rikkan skrev:
Jag tror inte att rörelsestörningen beror på växt i sig själv, men kanske i kombination med obalanserad foderstat, stress, miljö, osund rörelse?
Har iofs inte analyserat höet men hon är snudd på fet och väldigt välutvecklad för sin ålder, har vuxit en hel del sista månaderna men är inte oproportinelig. Miljön förstår jag inte vad det skulle vara för fel på och stress tror jag inte att hon ens vet vad det är...Osund rörelse vet jag inte vad du menar med?
Rikkan skrev:
Att stretcha ett ben som visar stelhet kan vara osmart, eftersom du inte själv vet vad denna stehelten kommer ifrån. Kanske förvärrar du en skada genom att dra ut musklerna.

Inte enligt vad jag har fått lära mig.. Så länge hästen inte ser ut att ömma av stretchingen så skadar den inte..

Rikkan skrev:
Har du kontaktat veterinär? Det är det första man bör göra när hästen visar tecken på rörelseströning. Men var gärna selektiv och väl en veterinär som du litar på och som har god kännedom till rörelsestörningar på häst. Om denne inte kan hjäpa dig så bör denne iaf kunna råda dig till equiterapeut, eller något som är dukitg på akupressur/akupunktur.
Hade ut en veterinär förra gången som jag fick för mig att det var något men den hittade inget. Ska testa en annan nu men ärendet bedöms inte akut så den kommer när den får fler ärenden åt detta håll. Har en kompis som har en equaterapeut till sin häst så han ska få titta på henne framöver...

Rikkan skrev:
Jag tror inte att det har med stammen att göra, då din häst inte visade detta före den separerade från sin mor.
Det kan däremot bero på separations ångest, sorg.
Sorg reducerar energin i kroppen och kan skapa en underaktivitet i hjärtas meridian, som sitter i frambenen och detta kan leda till hälta.
Finner tyvärr inte länken om veterinären som behandlat denna typ av trauma flera gånger. Men han heter Are Thoresen och bor i Norge.
Tror inte heller att hennes förkortade framsteg har med stammen att göra!!! Jag skrev att hon har höga trakter på det benet och att det ska enligt hovslagaren vara vanligt på hästar med Pål Best i stammen! Att hon sen rusade runt i hagen första dagarna efter att mamman försvunnit ser jag bara som en naturlig sak för ett föl, tror knappast att det satt sig som nåt trauma i hennes själ.
Rikkan skrev:
Eller kan det kortade framsteget bero på något i det diagonala bakbenet?
Fullständigt övertygad om att svaret på det är nej!
Men förstår du hur jag menar att hon kortar framsteget?
Rikkan skrev:
Se detta som en chans att lära dig mer om hästen och i synnerhet hur man upptäcker problem, och hur man lär sig att lösa dessa. :)
Jag har för vana att tillvarata alla såna tillfällen oavsett vad det gäller..;)
 
Sv: Kortat framsteg???

_Eva_ skrev:
Hej,
Hon kan ju ha "knyckt" till sig i manken när hon farit omkring i hagen. Typ halkat, gått omkull, fläkt till sig eller dyl och manken har blivit sned.
Detta är precis det som jag har funderat över!
Och som gör att jag tror att de veterinärerna som är här har svårt att finna.... Men sen stör det ju mig att det är bara jag som sett det, alla andra hävdar att jag har inbillar mig och det går jag inte med på längre..:cool:
 
Sv: Kortat framsteg???

Skadar inte att ta ut equi-terapeft.
Haft problem med mitt sto nu ca 2 mån. Letat fel i ridningen, fötterna, benen och gud vet var utan att vi blivit kloka. Vet och hovis har ej sett något.

Fick oväntat hjälp av en equi-t som genast såg problematiken så efter att ha vilat en vecka nu så skall equi-t knäcka till ikväll och sedan ytterligare vila och massage. Vi får se hur många behandlingar som krävs. Ett par, tre trodde equi-t.

mvh Eva
 
Sv: Kortat framsteg???

Min förra sköthäst hade samma problem, de visa sig att han hade en låsning i manken.
 
Sv: Kortat framsteg???

Men jag har läst nånstans här på forumet att man alltid måste ha utlåtande från veterinären först, vet du nåt om det?
 
Sv: Kortat framsteg???

Kiropraktorn hitta de i samband med andra problem
 
Sv: Kortat framsteg???

Ja men vad gjorde han åt det, fick han till det så det blev bra???
 
Sv: Kortat framsteg???

hon gjorde nånting så låsningen släppte
 
Sv: Kortat framsteg???

Ja okej... Håller det sig så att hästen fungerar fullt ut nu då?

Det jag är mest rädd för i detta fall är att hon faktiskt har kunnat gått med detta i ett år och att jag hade rätt att det var nåt redan då. Och att det har medfört att hon nu har en kort muskelgrupp som kommer att dra tillbaks det ev felliggande vid korrigering.. Hur kommer man ifrån det?? Kommer det att räcka med stretching och massage i mängder eller vad??:confused:
Jag svamlar nu, är det nån som förstår hur jag menar???
 
Sv: Kortat framsteg???

Asså, jag ljuger om jag säger att han fungerar fullt ut, men det beror INTE på låsningen, utan fler andra saker.
 
Sv: Kortat framsteg???

Hon tycker att det är kul att få gå ut på promenader för nåt annat ser hon inte ut att tycka att tömkörningen är..
Bra.

Inte enligt vad jag har fått lära mig.. Så länge hästen inte ser ut att ömma av stretchingen så skadar den inte..
Men du säger ju att hon protesterar. Det är för mig en varningssignal

Jag skrev att hon har höga trakter på det benet och att det ska enligt hovslagaren vara vanligt på hästar med Pål Best i stammen!
Ja, då har det väl men stammen att göra? Men att det bara är på en fot betyder väl att det är nedsatt/ökad belasning på dom olika framfötterna. Och det är ett tecken på obalans, någonstans.

Att hon sen rusade runt i hagen första dagarna efter att mamman försvunnit ser jag bara som en naturlig sak för ett föl, tror knappast att det satt sig som nåt trauma i hennes själ.
Snackar inte om trauma i själen i den bemärkelsen, utan att det händer saker i kroppen, som nedsatt cirkulation.

Det finns t o m hästar som under brunst får cirkulations besvär i frambenen och därav uppvisar hälta. Men din är väl inte där ännu?

Men nedsatt cirkulation eller blockering blir det ju även vid låsningar högre upp.

Men förstår du hur jag menar att hon kortar framsteget?
Nej, inte till 100% ifall du inte kan visa det på bild...
Är det en kbl. travare så får du gärna visa 100 bilder...:D :banana:

Fång symtom är väl annars att dom kortar steget?

Tala gärna om hur det går efter vet. och Equiterapeut.
Alltid spännande att höra.:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 739
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 900
Senast: Glimm
·
Hästvård Ja hästen är ojämn över korset, ena sidan är lite högre. Man kan se att hästen tar lite kortare steg med ena bak. Hästen var tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp