Kortat framsteg???

Sv: Kortat framsteg???

Du kommer åt det genom träning. Finns många rolika övningar. Linda Tellington -Jones har bra böcker i ämnet. Det finns även Yoga och för hästar. Att promenera i skogen i lugnt takt är också bra.
Akademiskt markarbete, lära hästen att gå i öppna och sluta kan också vara bra, men det är hon kanske lite för ung för att utföra fullt ut.
Gymnastisering och rätt träning är dock A och O. Jag skulle inte börja med stretching, utan gymnasik och promenader. :smirk:
 
Sv: Kortat framsteg???

Rikkan skrev:
Men du säger ju att hon protesterar. Det är för mig en varningssignal .:)
Hon har ju aldrig varit med om att jag tar fram hennes ben förut ju!!:) Hon blir ju alldeles fundersam på vad hon ska göra när jag håller i hennes ben framåt. Hon är "mjukare" i det ena på så vis att hon kan släppa iväg det längre men nu är det ju inte så att jag drar som en vettvilling för att töja ut det andra heller utan jag nöjer mig med att hon håller fram det, även små rörelser kan göra underverk i längden..:idea: ...
Rikkan skrev:
Ja, då har det väl men stammen att göra? Men att det bara är på en fot betyder väl att det är nedsatt/ökad belasning på dom olika framfötterna. Och det är ett tecken på obalans, någonstans.
Kan jag tyvärr inte svara på då jag frågade hovslagarn precis detsamma men han påstod att det var jättevanligt med att just en framhov såg ut så i den stammen.:confused:

Rikkan skrev:
Det finns t o m hästar som under brunst får cirkulations besvär i frambenen och därav uppvisar hälta. Men din är väl inte där ännu?
Vet inte om hon brunstar för dagen men nog brunstar hon så det räcker och blir över allt..:crazy:

Rikkan skrev:
Nej, inte till 100% ifall du inte kan visa det på bild...
Är det en kbl. travare så får du gärna visa 100 bilder...:D :banana:
Ska se om jag kan åka och få fast henne på bild, brukar va svårt då blodings fröken anser sig vara fotomodellen i hagen..:D
Rikkan skrev:
Fång symtom är väl annars att dom kortar steget?
Ja fast då kortar de väl steget både framåt och bakåt, nu är det endast steglängden framåt som är kortare....
 
Sv: Kortat framsteg???

Skriver in lite snabbt bara...

Kan berätta att jag har en jälit glad häst som kunde gå ner till hagen utan att korta steget i nedförsbacken....
Och själv är jag tvärnöjd över att jag tog ut ET. Inget Vet har rek ET. Ingen Vet har ju sett det som jag själv upplevt som ett problem.
(Ärligt talat skiter jag i Vet i detta läge. Huvudsaken är att jag faktiskt SER KLART och TYDLIGT att min häst MÅR femtio gånger BÄTTRE).
Tre tornutskott i manken pekade lite snett och sedan fick ET knyxa till höften på vä sida oxå.

Det gick så lugnt och fint, hästen verkligen uppskattade både massage och "knyxning". Jag hörde hur det knyxade till vid tre tillfällen och hästen såg lättad ut. Det låter sjukt men det är sant, hästen blev verkligen lättad.

Nu har jag fått lite läxa på massage jag skall göra. Hästen skall vila tre dagar därefter rida rakt i tre dagar, sedan skall jag börja böja lite. Fortfarande medans jag masserar lite varje dag. ET kommer tillbaka den 29 för ytterligare uppföljning och ev mera "knixning".

Jag är sååååå glad att jag fått hjälp med ett problem som gjort mig minst sagt krullhårig under två månader. För att inte tala om vad min häst måste vara....

Ha en bra kväll alla... Lovar att min kväll känns super idag....

mvh Eva
 
Sv: Kortat framsteg???

Här är två kvällsfärska bilder på henne, tyvärr var det hur mycket mygg och andra småj-lar ute ikväll så hon var inte så glad o lätthanterlig...:cool: Ena bilden är mörk men alla ben står på marken iaf...:p
ve5.jpg

ve3-1.jpg
 
Sv: Kortat framsteg???

Bara för att ni ska förstå hur mycket bitande små insekter det var ute ikväll så lägger jag även in den bästa bilden på blodingen som brukar vilja va med på kort....:D Visst har hon snyggt huvud, bra resning, bra benställning och fin svansföring..:p
IM002135.jpg
 
Sv: Kortat framsteg???

Jag förstår, för det är överdjävligt här också. Jag hade allvarliga planer på att flytta till nordpolen i går kväll. :D
 
Sv: Kortat framsteg???

Kompisen hävdade att Gotland också funkade bra, där var det inte mycket mygg....:bump:
 
Sv: Kortat framsteg???

Hon har ju aldrig varit med om att jag tar fram hennes ben förut ju!!:) Hon blir ju alldeles fundersam på vad hon ska göra när jag håller i hennes ben framåt.
Då är det jätte bra att börja med cirkla hoven och tå- dansen. Två olika övningar som får hästen att lita på sin balans och lära sig slappna av i muskerna.

Cirkla hov:
Du håller upp benet med en hand på skenan och den andra runt hoven, cirklar benet i små cirklar, 3 med sols, 3 motsols och samtidigt som du gör detta så sänker du hoven mot marken. MEN det ska göras på hästens villkor. Hästen ska känna att den har balans och lära sig slappna av i denna rörelse.
När ni kommit så långt att du försiktigt kan låta hennes tå vila i marken och känna att hon slappnar av i benet så är ni i mål.

Tå-dansen:
Du utgår ifrån centrum och sedan försiktigt för du benet och hoven i alla vädersträck, sätter försiktigt ner en sida av hoven i ytter läget och sedan tillbaka till centrum.
Ibörjan ska du inte låta hästens ben sträckas så långt eftersom det handlar om balans.
Bättre att göra övningen nära centrum och klara av den och sedan öka på.
Det är bra ifall du själv kan bukandas under denna övning, för det får hästen att slappna av bättre.

Anpassa övningarna till hästen. Många hästar som saknar rutin på detta kan dessutom tycka att det är lite märkliga saker man begär.
Det går ju att jämföra med ifall du skulle göra Yoga eller TaiChi för första gången, kanske inte den bästa balansen, osäkerhet m.m...

Då kan det vara bra att börja med att bara stryka händerna längs benen, kupa och använd båda händerna runt hästens ben. För händerna lite snabbare neråt och sakta tillbaka uppåt och ta dig på så sätt hela vägen ner till hoven i etapper före du börjar med tådansen eller cirkalhov.
 
Sv: Kortat framsteg???

Inte mycket mygg här heller men sviare och knott. :devil:
 
Sv: Kortat framsteg???

Hihihihi....Jag kan detta, jag lovar....:angel: Men tack ändå, det var snällt av dig....

Angående flygfäna så var det alla möjliga o ettriga igår...:mad:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 739
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 900
Senast: Glimm
·
Hästvård Ja hästen är ojämn över korset, ena sidan är lite högre. Man kan se att hästen tar lite kortare steg med ena bak. Hästen var tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp