Kortärmat eller inte?

8

80-tals rookie

Hur kan vissa ÖD hitta på egna regler ang. klädsel på lokal och regional hopptävling? I vårt grann distrikt verkar dom gått ihop och bestämt att man inte får rida i kortärmat utan de går ut och säger att när det är varmt får man rida i långärmad skjorta och accepterar vi inte det är det kavaj eller klubbjacka som gäller. I TR står att du får rida i tröja, fritidsjacka eller kavaj, ingenting om tröjan får vara lång eller kortärmad eller att fritidsjackan skall vara klubbjacka. Samma ÖD säger sen inget om jackor fulla med reklam... Hur skall kidsen kunna lära sig vad som gäller? :angel:
Kan tillägga att vi tävlar även fälttävlan och där är landslagströjan, även på ponny, kortärmad till TERRÄNGRITTEN!!! (och den måste de rida i) så förbundets mening (=TR:s andemening)kan ju knappast vara att förbjuda kortärmat

Sv: Kortärmat eller inte?

man får inte rida i kortärmat enl. tr. de kan bli för mkt skador om amn skulle ramla av. men vissa öd ger ryttarna dispans om det är mycketvarmt.

man får inte rida i kortärmat enl. tr. de kan bli för mkt skador om amn skulle ramla av. men vissa öd ger ryttarna dispans om det är mycketvarmt.

Har du ett annat TR än jag har? Inte ens de ÖD jag pratat med har kunna hittat det i TR

Jag har varit på flera nationella tävlingar på häst där folk har ridit i kortärmat.
ÖD verkar ta den regeln i egna händer, men jag håller med. Lite förvirrande blir det ju.

Jag har bara kortärmade tävlings-skjortor, så när ÖD säger att det är tillåtet, så rider de flesta i kortärmad. (ponny)

Var på meeting i helgen, jag såg inte en enda långärmad tröja.

Hur kan vissa ÖD hitta på egna regler ang. klädsel på lokal och regional hopptävling? I vårt grann distrikt verkar dom gått ihop och bestämt att man inte får rida i kortärmat utan de går ut och säger att när det är varmt får man rida i långärmad skjorta och accepterar vi inte det är det kavaj eller klubbjacka som gäller. I TR står att du får rida i tröja, fritidsjacka eller kavaj, ingenting om tröjan får vara lång eller kortärmad eller att fritidsjackan skall vara klubbjacka. Samma ÖD säger sen inget om jackor fulla med reklam... Hur skall kidsen kunna lära sig vad som gäller? :angel:
Kan tillägga att vi tävlar även fälttävlan och där är landslagströjan, även på ponny, kortärmad till TERRÄNGRITTEN!!! (och den måste de rida i) så förbundets mening (=TR:s andemening)kan ju knappast vara att förbjuda kortärmat
Håller med om att det är rörigt och alldeles för olika beroende på ÖD. Och spec med egna tolkningen av klubbjacka. :eek:
Däremot tycker jag att det inte är ok att hoppa i linne. Men det är kanske jag som är gammeldags.. :o

Sen kan jag tycka att det ska vara långärmad i terrängen men det tar vi väl på annan plats :)

Kom igen nu! Tala om var du hittat det, för jag har letat frenetiskt utan att hitta.... min personliga uppfattning är att man bör ha långärmat, speciellt i terrängen men jag hittar inget stöd för min uppfattning och kan inte förstå hur man ändå kan framhärda sin åsikt utan att hitta stöd i TR

Linne går bort direkt eftersom linne inte är skjorta eller tröja, vilket man måste ha även om man slipper jackan.

Man får rida i kortärmat enligt TR. Eller rättare skrivet, TR förbjuder inte kortärmad skjorta. Vissa domare och överdomare borde dock gå en kurs i att läsa TR ;)
Jag har varit med om det någon gång att ponnyryttarna varit tvungna att ha långärmade skjortor medan hästryttarna fick ha kortärmat. En intressant och egen tolkning från domar-/överdomarhåll.

hahaha då kanske man får det då :angel: nu får man vell inte namnge personer här men överdommare JT säger att man inte får det iallafall..

Nä det är det jag menar... dom säger saker som de inte har stöd för i TR och sen gnäller de på alla ponnyungar/-föräldrar för att de inte kan TR. Detta gäller ÖD och domare från ett distrikt där man tillverkar färgglada trä-hästar ;) men det kanske förekommer i andra distrikt också? :angel:

haha joo i ett visst distrikt strax söder om de där dom tillverkar trähästar ;)

Sist jag tävlade fick man rida i både lång-ärmat, kortärmat och utan ärmar. (inte utan armar ;))
Och på en annan tävling var det bara långärmad som gällde. Jag har alltid långärmad skjorta för då vet jag att jag får rida utan jacka/kavaj på alla tävlingar.

Jag frågade en överdommare en gång och hon sa att är det på gräs så är det ok med kortärmat men är det på grus ska man ha långärmat för det är så otrevligt att plocka småsten ut skrapsår :eek:

Jag frågade en överdommare en gång och hon sa att är det på gräs så är det ok med kortärmat men är det på grus ska man ha långärmat för det är så otrevligt att plocka småsten ut skrapsår :eek:

:bow::bow::bow: Det var bra sagt av henne! Men samtidigt så är det ju upp till ryttaren. Men om jag skulle höra det där så skulle jag ha långärmat iaf.

Håller med dig om att vissa överdomre tolkar TR som de vill. Det gäller nog att ha ett TR i bakfickan när man vill disskutera.

Kan tillägga att jag vid flera tillfällen tävlat i ärmlös skjorta efter att ÖD givit godkänt att tävla utan kavaj (gäller häst).
Var i TR står det att det måste vara ärm? ;) :angel:

jag fick höra någonstans att man fick inte rida i kortärmat på ponny men på storhäst får man ... :confused:

Jag har alltid långärmad skjorta för då vet jag att jag får rida utan jacka/kavaj på alla tävlingar.

Var inte så säker på det... Var och tävlade 9 juni, när det var över 30 grader i Östergötland. INGEN dispans till att rida utan kavaj/tröja/jacka. Jag red min sista start 11 och höll på att smälta bort, sen skulle det var 2½ klass till efter det :smirk:

Håller med dig om att vissa överdomre tolkar TR som de vill. Det gäller nog att ha ett TR i bakfickan när man vill disskutera.

delvis kl

mm det är TR I och grenspec som gäller, i bakfickan :idea:

Råkade ut för en domare som ansåg det vara okey att en ryttare gjorde rundslag innan varje hinder för att hästen skulle komma över. (lokal 110-klass)

Domaren visade TR :eek: och att det står att man får göra rundslag (Hon tolkde det så "bakom sadeln") och antalet 2 gällde inte.. på henens tävling om det var drivande, inte bestraffande.

Vi bara gapade..

altså om jag fattat det rätt så är det Ridklubbens regler som gäller. Altså på vissa ävlingsplatser har de ju ridskola ( på ridskolor brukar man inte få rida i kortärmat) och om det dessutom är en " ridskoledag" så brukar man inte få rida i kortärmat. men de är strängare regler på regional en nationell. Om det är 20 + grader ute så rider alla utan kavaj på nationella tävlingar.

Liknande trådar

Dressyr Får man rida fram i kortärmad tävlingsskjorta? Eller måste man ha långärmad skjorta om man rider fram utan kavaj. Och sedan ta på...
Svar
3
· Visningar
1 913
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning (Och en utrustningsfråga för tävling) Att man får starta 2 klasser per dag är jag medveten om. Gäller det även meeting? Alltså, får man...
Svar
2
· Visningar
2 429
Senast: Lady_S
·
Dressyr "Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning 1. Klädsel 1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av...
Svar
3
· Visningar
1 255
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar