Kortärmat eller inte?

Sv: Kortärmat eller inte?

Det har ju ÖD helt rätt i. Men det är ju ändå av denne ÖD en egen tolkning av TR.

Jag har på en lokal tävling för några veckor sedan sett en domare som gjorde egna regler, hon bröt mot TR.
Det regnade, i högtalarna säger speakern "ÖD har beslutat att ryttarna slipper rida i kavaj pga regnet".
I TR så står det ju tydligt att kavaj inte ens behöver bäras på den nivån!

Så jag håller med trådskaparen, just när det gäller klädsel är det häromkring MKT egna tolkningar av domarna!

Det är väl inte att hitta på egna regler? ÖD får ge dispens om att ryttarna får rida utan kavaj. Det står ingenting om att ÖD inte får ha villkor till den dispensen.

Jag har långärmad skjorta både när jag tävlar och när jag rider hemma. Det är en säkerhetsgrej. Nu har jag inte mitt TR här så jag kan inte läsa exakt vad det står, men jag tycker att det borde vara krav på att det ska vara långärmat även under kavajen, för på framhoppningen behöver man ju inte ha kavaj! Jag tycker även att fler ÖD borde ha villkoret att det ska vara långärmat även om det rids utan kavaj. I mitt distrikt tror jag att överdomarna tom har kommit överens om att det ska vara så.

För övrigt förstår jag inte problemet. Vi är inne på banan i ungefär två minuter, nog klarar man att ha kavajen på sig den korta stunden!?

Ja. Jag vet ganska många ridskolor där de har den reglen att man inte får rida i kortärmat !

Där ser man. Alltid lär man sig något nytt :) (Tur jag inte är på de ridskolorna/-klubbarna. Då hade jag dött av värmeslag för flera år sen. Jag rider i linne/t-shirt även vintertid :D )

japp om det är reg tävling på de klubbarna brukar men inte få rida i kortärmat men på nationella tävlingar gör ryttarna som de vill :devil:

Men herregud :eek: själv rider jag i dubbla dunjackor vintertid :D

Senast ändrad av en moderator:

Gud i himlen vad hett att ha långärmat under kavajen en het sommardag! :crazy:

Jag som är en varmblodig variant av människa skulle nog tvingas skippa tävlingen då! En gång i 30-gradig värme så envisades jag med att rida i kavajen (då bara på banan under tävlingsmomentet) för att "det var snyggast". Kompisen försökte säga det skulle bli för hett, men jag är en envis rackare. Och ja, jag drack och drack.
Genomför min ritt på min allt än lättridna häst och går ut från banan. Känner då att om jag kliver av direkt som jag brukar, då kommer jag att ramla ihop i en hög. Dessutom konstaterar jag kors, jag har slutat svettas?! Sitter kvar på hästen och har ingen aning om hur jag kom till transporten?! Väl där så får kompisen tvinga i mig dryck, jag vägrar av ngn anledning dricka?! Själv så kommer jag inte ihåg ngt av det hela från det att jag beslutade mig för att inte sitta av.
Så att tvingas rida med långärmat OCH kavaj, då måste jag stryka mig och åka hem om det är varmt...

Dock tycker jag man om man är kavaj/jacklös ska ha långärmat på tävling, vilket jag också har. Jag har långärmade, kortärmade och ärmlösa skjortor, man kan ju byta under tävlingsdagens gång vid behov.

Jag har aldrig varit på ngn ridskola där det varit förbud mot kortärmat, däremot där ridläraren rejält rekommenderat och bett eleverna att ha långärmat.

Där jag har hästen nu (bla en ridskola) så säger ägaren till när eleverna rider i linne, det vill hon inte att de gör. Inget tvång, bara en önskan som då uppfylls av eleven.

Personligen rider jag i kortärmat tills det är nollgradigt...

Först måste jag bara få säga, vad HAR du för skjorta och kavaj egentligen? :confused:

Men det jag tänkte säga var att så varma dagar så får man ju förmodligen ändå rida i bara skjortan...

Tror inte märket på kavaj och skjorta spelar roll i mitt fall, jag är helt enkelt "varmblodig". Ligger uppenbarligen i släkten, mamma och mormor likadana! :D
Fryser bara om jag är trött, i övrigt fryser jag bara om det är riktigt extremt, tex 15 grader kallt och jag har 3-4 ridlektioner på raken i kylan.
Praktiskt när det är kallt, skitjobbigt när det är varmt! :crazy: Har hejdundrande huvudvärk mm om jag måste göra annat än sitta still om termometern går över +25 grader. Var tom till läkare en gång, fick svaret "du tål helt enkelt inte värme".
I och med det så har jag lärt mig att eftersom jag vid varmare väder svettas oavbrutet på tex en tävling, så klarar jag inte att få i mig tillräckligt med vätska hur mkt jag än dricker.

Tack och lov har jag inte den svårridna hästen kvar, blev faktiskt inte så dålig när jag tävlade gammelpållen på den tiden det var 100% kavajtvång, då blev det "bara" huvudvärk och ibland illamående.

Kavajen är Piqueur och skjortorna Mountan horse eller Kyra K.

Enda förbud jag stött på är att rida med skor utan klack.
Det blev ett ofog på en ridskola jag var aktiv hos att trots att vi sa det var farligt så kom eleverna med skor utan klack med orden "bara den här gången". Behövdes inte så många ggr innan jag ledsnade på det, så jag införde en egen regel. Elev kom med skor utan klack, de fick rida, men då utan stigbyglar.

Personligen tycker jag det är väl mkt att förbjuda ridning i kortärmat på en ridskola. Så länge det inte rör sig om totalt olämplig klädsel att rida i (typ klänning eller shorts) så tycker jag klädseln är ngt man själv avgör. Men det skadar ju inte att upplysa, sedan får eleven själv avgöra.

Jag har varit med om att tränare inte vill ha tröjor som inte är nedstoppade i ridbyxorna eller tätt sittande. Allt för att de anser (och jag håller med) om att det inte går att se om ryttaren sitter rätt med flaxande kläder.
Men de förbjuder ju inte flaxande kläder, de upplyser ju bara om att ryttaren inte får hjälp fullt ut med sin sits med flaxande eller bylsiga kläder.

Jag rider i T-shirt. Men jag skulle aldrig rida med luva eller halsduk, det är min åsikt. Men andra gör som de vill.

Nu var det iof inte märket jag var intresserad av utan materialet. :) Det är ju skillnad i att rida i en tjock ullkavaj eller i en tunn kavaj i bomull t ex. Men jag förstår att det är illa vilket som i ditt fall.

Det måste vara skitjobbigt, det går ju att klä sig mot kyla men det går ju liksom inte att göra så mycket mer än att klä sig mindre mot värme. Nu finns det ju iof kylande kläder också, men de är ju ganska ovanliga(?). Och förmodligen inte särskilt billiga...

Jag rider iofs i gympaskor ibland, dock inte särskilt ofta. Händer det så är det sällan mer ridning än skritt och trav. (Inte för att det hjälper om jag skulle trilla av och fastna men ändå.)
Däremot händer det att jag rider i shorts osv men det är vid samma ridning som ovan. Ofta också barbacka isf :)
Bra förslag med att de fick rida utan stigbyglar isf :D

Jag rider själv antingen i tightare kläder eller i t-shirts modell rymligare men då nedstoppade i byxorna.

Vare sig luva eller halsduk har varit aktuellt för mig ;)

Jag upplever det som vanligare att man tillåts rida i kortärmad skjorta än att man måste ha långärmad när dom lättar på kavajtvånget. Sen generellt tycker jag att det är så att ju mindre tävlingen är desto hårdare regler har dom och bättre koll. På de större tävlingarna känns det som att dom litar på ryttarens omdöme i större utrsträckning. Detta gäller allt från klädsel till hinderhöjder på framhoppningen..

Det måste vara skitjobbigt, det går ju att klä sig mot kyla men det går ju liksom inte att göra så mycket mer än att klä sig mindre mot värme. Nu finns det ju iof kylande kläder också, men de är ju ganska ovanliga(?). Och förmodligen inte särskilt billiga...

Precis det argumentet har jag när jag pratar med "fryslortar" som påstår det är lika illa att ofta frysa. ;)

Man lär sig ju vad man tål. Charterresor till soliga länder är inte min grej, jag skulle ju bara stånka och gnälla på en sådan resa.
Men det har ju sina fördelar också, jag fryser ju inte när det är höststormar, vinterkyla och liknande. Dessutom behöver jag aldrig köpa dyra vinterjackor! ;)

Precis det argumentet har jag när jag pratar med "fryslortar" som påstår det är lika illa att ofta frysa. ;)

Eller det värsta av allt, när man suckar över sommarvärme så får man till svar "Klaga inte nu när det är så soligt och fint".
Ptja, jag har aldrig någonsin klagat över att det är för kallt så någon gång måste väl jag få gnälla lite ;)

Eller det värsta av allt, när man suckar över sommarvärme så får man till svar "Klaga inte nu när det är så soligt och fint".
Ptja, jag har aldrig någonsin klagat över att det är för kallt så någon gång måste väl jag få gnälla lite ;)

:D Vi är visst lika du och jag, jag säger precis likadant!

Är jag riktigt irriterad på värmen så brukar jag även tillägga att "ja se det är jättefint! Det är så fint att ha konstant huvudvärk, svettas oavbrutet, må illa och ha blomstrande acne". :devil:

Liknande trådar

Dressyr Får man rida fram i kortärmad tävlingsskjorta? Eller måste man ha långärmad skjorta om man rider fram utan kavaj. Och sedan ta på...
Svar
3
· Visningar
1 913
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning (Och en utrustningsfråga för tävling) Att man får starta 2 klasser per dag är jag medveten om. Gäller det även meeting? Alltså, får man...
Svar
2
· Visningar
2 429
Senast: Lady_S
·
Dressyr "Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning 1. Klädsel 1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av...
Svar
3
· Visningar
1 255
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar