Korta läder?

Sv: Korta läder?

TYcker inte de såg så korta ut. Iofs så togs ju bilden från en konstig vinkel men Nej korta tycker jag inte de är.

Klart att de är korta, men det hör inte till ovanligheten. Det rör sig om en dålig bild dock, jockeyn är inte mitt uppe i ett lopp, troligtvis är denne på väg tillstart och har tänkt att stanna…

Nä tycker inte dom är korta.

Har även hört att om man har kortare läder än normalt på galopptävlingar så får man mer fart, dock är den negativa punkten att man får sämre kontrol på hästen/lättare fäör att ramla av.

Det är väl upp till varje jockey att bedömma hur korta läder man klarar av att rida med. Det krävs mkt styrka för att orka rida med riktigt korta läder och på t.ex. en orutinerad och lite vinglig häst kan det vara bättre att länga lädren några hål!
Man får ingen extra fart av att korta lädren, men man stör hästen för mkt om man rider med t.ex. hoppläder då det är väldigt svårt att hålla skänkeln still i de höga farter vi rider.

Ah okej, hörde det på någon steeplchase (stavas?) fast jag kan ju ha hört fel eftersom att det var på engelska.

moonlightgarden skrev:
Ah okej, hörde det på någon steeplchase (stavas?) fast jag kan ju ha hört fel eftersom att det var på engelska.

Framför allt i hinderlopp tenderar man att länga ner läderna... Det går definitivt inte fortare för att man har korta läder, inte ens i hinderlopp. Det är liksom inte riktigt det det hela hänger på. Varför man rider med korta läder har med teknik, eredynamik och användandet av vikten att göra. När ryttaren sitter korrekt så uppfattas denne bland annat lättare för hästen och luftmotståndet blir minimalt. Kanske var det just detta som programmet du såg (på tv?) försökte förklara…

Genom att ryttaren sitter som den gör ökar möjligheten för att använda bland annat vikthjälperna. När en häst ”pullar för hårt”, dvs vill sticka, rätar ryttaren helt enkelt på benen och förflyttar sin tyngdpunkt bakåt utan att släppa sin horisontella hållning på ryggen. Rent kraftekvations mässigt blir ryttaren på detta sätt starkare och kan på ett enkelt sätt reglera hästen genom att förflytta sin tyngdpunkt…

Ryttaren blir med andra ord både starkare, lättare och smidigare med de kortare läderna, på bekostad av att det i stället är jobbigt att rida med så korta läder. Det stöd som ges för benen när du rider i ”vanligga läder” försvinner och den påfrestning som kroppen belastas för för att hålla sig i balans, blir betydligt högre.

Du är så bra på att förklara ninni!:bow:
Bli lärare istället! Behövs fler som du...:smirk:

Det här är nog en fråga om vad som är kort eller kort... ;-) Mina stigläder i hinderlöp är ca 3 hål (ca 6-7cm) längre än på slätt. Men skulle jag rida banhoppning så skulle mina stigläder inte räcka till! Men det stämmer att det är lättare att bli "unseated" med kortare läder när man rider på hinder. Får hästen ett dåligt språng så gäller det att parera och det finns faktiskt en risk med att rida med för långa läder också, det är då lätt att få en "knuff i rumpan" och trilla av pga det... /En som vet, synade gräset 2ggr i sommras...

Jo det var nog det dom försökte förklara i programmet. Låter mycket troligt.

Ah okej, är med. Men jag fick läsa din förklaring några gånger först :)

Annika Källse skrev:
Mina stigläder i hinderlöp är ca 3 hål (ca 6-7cm) längre än på slätt. Men skulle jag rida banhoppning så skulle mina stigläder inte räcka till!

Vill bara lägga till att Annika menar att läderna inte räcker till längd mässigt, alltså inte hål mässigt… Hihihihi Fast vafan Annika, det hade varit tuft att se dig rida hoppning på översta hålet Hahaha

*kompå* gissa vem som skall plugga pedagogik (lärande typ) till våren! (om jag inte får ett jobb)Meta du vet att jag såå gärna hade velat undervisa, men var skall man göra det? Tvingar ju mig på alla jag bara kan…Hehehehe, har ju dessutom hittat ett helt forum att verka i Moohhahahahahah:devil:

Senast ändrad av en moderator:

Jo det var det som gjorde så jag fick läsa flera gånger :D

moonlightgarden skrev:
Jo det var det som gjorde så jag fick läsa flera gånger :D

Hihihi, är inne på andra dagen av opponeringar (typ kritiska granskningar av andras uppsatser) på uppsatser och de är knökfulla med uttryck som är så uppenbara för författaren, men läsaren som inte riktigt har sammanhanget klart för sig och blir skit förvirrad! Hahah Askul… Saker kan bli såå fel ibland…

Det e skillnad mellan en brunhårig sjuksköterska och en Brun hårig sjuk sköterska…. Hahah

JO det är så sant så. Ser verkligen inte mina egna fel å är väll medveten om detta.

Det är mycket tydligare för någon annan att se å poängetera menar du verkligen så?

Jag får försöka vara tydligare i mina förklaringar! Bra att jag har Ninni som kan utveckla mina svar...

JO det är kannon det.

Jo bara å träna å träna, precis som vissa andra saker :)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Emma-pemma
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 472
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 164
Senast: Derivata
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridskor, vattenavstötande, mjuka, lätt fodrade, trevliga att gå i och mocka med Och som INTE är i läder :(. Har...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur