Korta islandshästsadlar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Korta islandshästsadlar

jag fick mina sålda snabbt hos sadelm******et, bra betalt och det fungerade hur bra som helst!

madde

Jag tror knappt man impulsköper en sadel på dryga 25 000:- :eek: Ska dock se upp för dig :D

Sålde en annan snabbt, en Loftur o köpte en bomlös för de pengarna. Den andra är svårare bli av med.....Pioneer.

En utav sadlarna jag fick såld var just en Pioneer!!! och en gammal Skagafjord guld.
Jag sa ju att jag är en mästare på impulsköp, det kan mycket väl bli en sadel för 25000kr......inte för att jag är rik på något sätt men däremot tänker jag ofta efter efter ...om du förstår.....

madde

Testa en diddi dyna! Extremt dyr men bra och mjuk. Bomlös e ochså bra!! :rofl:

Startrekk espaniola är visserligen ingen islandssadel, men om man inte har något emot att se lite "akademisk" ut så är det en superskön sadel som ligger väldigt stilla och ger mycket bra bogfrihet. Bomfri och mycket tunna kåpor gör att man känner sig väldigt nära hästen. Lånar en just nu och har ridit i den sådär 2.5h idag. Kändes jättebra, hästen gick väldigt fint och den gled inte fram alls.

Den är dock dyr. runt 9900kr

Anläggningsytan blir ynka 45cm.

Kauprarna kommer inte att ha med sig några prylar till VM, skall bara kika. I september kommer en prototyp på Islandssadel från Star trekk. Kan absolut vara värd att väntas på. Kommer att de ut mer som en traditionell Islands sadel än deras andra modeller.

Sv: Korta islandshästsadlar- A-M Östbye

Hej!
Jag vet inte om det är samma sadel ni pratar om som jag tänker på. handgjord, väldigt lätt sadel (flexibel bom). Liknar Bent Branderups sadel något, med vackra broderier på...?
Hur som helst, om det är denna sadel som diskuteras, skulle jag vilja lägga mig i lite. Det är en jättefin sadel som passar utmärkt att "åka häst" i, men är helt omöjlig att träna i. Jag har ridit i en sådan i ett år nu, och har fått fruktansvärda problem med min svankrygg (vilket jag aldrig tidigare haft under mina 15 år som ryttare). Trots att jag alltid tidigare haft en bra sits, så kan jag inte längre sitta normalt i den sadeln, utan knuffas framåt med överkroppen och bakåt med skänklarna. Jag vet fler som upplevt samma problem, och som tydligt har dokumenterats på bild. Så tänk på det innan ni lägger ut alla dyra pengar på denna vackra sadel. Den känns jätte skön i början, men i längden så håller den inte varken för hästen eller ryttaren, eftersom den ger fel tryck på ryggen i och med ryttarens sits och den flexibla bommen. Bara en tankeställare...

Sv: Korta islandshästsadlar- A-M Östbye

Det är lite svårt att veta om du menar samma sadel eftersom du inte vet vad den heter?

Jag har en väldigt liten dam med väldigt kort rygg jag hade ut en sadel provare, utav ca 20 sadlar så kunde hon har tre.
Det var Henry de rivel, stubben dressyr, stubben island.

Jag valde Henry de rivel ligger jätte bra på henne och är nöjd med sadeln.

Min isis har en globus! dom är korta, breda och jättesköna, och dessutom snygga. Dom kostar 6.900 kr, inte allför dyrt. Det är en tiopoängare!

Jag har också en häst med en kort rygg. Först hade vi en Dressyr sadel på honom (Lemetex) men allt eftersom han förändrades med muskler osv så "växte han ur den". Just nu så brukar vi rida honom på en Diddy Dyna bla. Den sadeln passar på nästan alla hästar och är mjuk och bra mot hästen :)

Hej!

Efter många års missnöjd ridning i olika islandssadlar har jag valt en mycket bra dressyrsadel, 1/2 dm kortare än den kortaste islandssadeln jag hade. Det är en Albion K2, XW (ca 33-34 bomvidd) speciellt gjord för hästar med låga mankar. Snygg.
Man sitter i lodrät sits, mycket nära hästen.
Så mjuk att nu kan jag sitta i kort trav hur länge som helst utan att få ont i rumpan.
Hästen töltar bättre än någonsin, och bägge är nöjda!

AnnBritt

De kortaste sadlarna på marknaden idag är Albion och Globus. Båda är 45 cm långa i anläggningsytan i 18"
Prestige tycker jag är kort alls, 17" på Hippos jag provade var 5 cm längre än min 18" Globus Clic dressyr.
Har provat Wintec Isabell, 500 dressyr, allround, haflingersadeln och flatbacken och alla har varit väldigt långa! Fast jag provade 17" och 17,5" var de fortfarande en bra bit längre än min 18".

Supreme Töltmaster är ennu kortare - 42-43 cm i anläggningsyta

Väldigt gammal tråd, finns flera andra trådar där detta säkert diskuteras mer aktuellt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka