Sv: Korta islandshästsadlar- A-M Östbye
Hej!
Jag vet inte om det är samma sadel ni pratar om som jag tänker på. handgjord, väldigt lätt sadel (flexibel bom). Liknar Bent Branderups sadel något, med vackra broderier på...?
Hur som helst, om det är denna sadel som diskuteras, skulle jag vilja lägga mig i lite. Det är en jättefin sadel som passar utmärkt att "åka häst" i, men är helt omöjlig att träna i. Jag har ridit i en sådan i ett år nu, och har fått fruktansvärda problem med min svankrygg (vilket jag aldrig tidigare haft under mina 15 år som ryttare). Trots att jag alltid tidigare haft en bra sits, så kan jag inte längre sitta normalt i den sadeln, utan knuffas framåt med överkroppen och bakåt med skänklarna. Jag vet fler som upplevt samma problem, och som tydligt har dokumenterats på bild. Så tänk på det innan ni lägger ut alla dyra pengar på denna vackra sadel. Den känns jätte skön i början, men i längden så håller den inte varken för hästen eller ryttaren, eftersom den ger fel tryck på ryggen i och med ryttarens sits och den flexibla bommen. Bara en tankeställare...