Korta islandshästsadlar

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gola

Jag letar mer och mer desperat efter en kort islandshästsadel. Har provat wintec, ástund, hrafn, och många fler men allt är för långt till min dam, Nån som har förslag på korta sadlar?

Sv: Korta islandshästsadlar

En vanlig hederlig dressyrsadel :idea: .Dom får man ju i vilka storlekar man vill medan islandshäst sadlarna är så begränsade i storlek.
En islandssadel som rekommenderas är henri de rivel, men den är oxå för lång på hästar som är väldigt korta.

Senast ändrad av en moderator:

Jag själv använder en stybben till min pojke (kort rygg) .. en tristan iceland. Mycke bra tycker jag :smirk: .

Är det Wintec island du prövat? Vi kör på dressyren, den är rätt kort. Du kan också testa Horse savers´s dressyr...

De sadlar du räknat upp här, får nog ses som bland de längre varianter av sadlar utom möjligen Wintec beroende på modellen.
Själv har jag fn Prestige Hippos dressage till bägge mina hästar, de är kortare än de tidigare du nämnt. Beroende på vilken ryggtyp så finns även Pioneer som är otroligt kort, och Loftur skall även vara en sådan.

Ja, de sadlar som Boj räknar upp är bland de kortaste så långt jag vet. Har själv en Prestige Top Dressage. Hade en Loftur tidigare som blev något smal för hästarna.

Globus kanske? Vet att deras Clic dressyr är väldigt kort i alla fall, islandssadeln vet jag inte.

Gola skrev:
Jag letar mer och mer desperat efter en kort islandshästsadel. Har provat wintec, ástund, hrafn, och många fler men allt är för långt till min dam, Nån som har förslag på korta sadlar?

Vi har också en liten dam som behövde kortare sadel och vi hittade en alldeles perfekt! Katla heter den.

Håller med föregående om en Katla sadel från Stall Akur, även Loftur sadeln är kort.! Hoppas du hittar en bra sadel till din häst!

Då måste jag fråga er ovan, kommer en DAMS ända in i en Katla?? Stl 42 el gärna 44 :o

De kortaste sadlarna på marknaden idag är Albion och Globus. Båda är 45 cm långa i anläggningsytan i 18"
Prestige tycker jag är kort alls, 17" på Hippos jag provade var 5 cm längre än min 18" Globus Clic dressyr.
Har provat Wintec Isabell, 500 dressyr, allround, haflingersadeln och flatbacken och alla har varit väldigt långa! Fast jag provade 17" och 17,5" var de fortfarande en bra bit längre än min 18".

Hej!

Jag rider i en Loftur. Och jag har 44... Och jag får gott om plats!! En helt underbar sadel, tyvärr lite smal i tunneln åt min pojk, så nu är det bara att leta ny. Har tittat på Kaupres island, nån som har suttit i den?? Nån som vet om dom ska till VM??

Prestige tycker jag är kort alls, 17" på Hippos jag provade var 5 cm längre än min 18" Globus Clic dressyr.

Ok, men de skall vara ganska jämnlånga, och personligen tycker jag att det ser ut som om Globus är en aningen längre. Det är den på min pålle i varje fall.

Nej då kanske du inte får plats i en Katla men en Loftur kanske funkar då?

Balderum skrev:
Då måste jag fråga er ovan, kommer en DAMS ända in i en Katla?? Stl 42 el gärna 44 :o

Katla är nog lite liten då... Men en Loftur 17,5" borde kunna passa fint.

Lite info om sadlarna Katla och Loftur:

• Katla – En sadel för den mindre ryttaren, som inte vill ge avkall på
kvalitet och passform. Ändra bomvidd på samma sätt som Loftur. En
extremt kort sadel med 16,5” säte. Ligger ca. 43 cm mot hästens rygg.
Dressyrstroppar med D-ring. Färg Svart. :)

• Loftur – Om endast det bästa är gott nog. En sadel med optimalt grepp och komfort. Ändra bomvidden genom att byta koppjärnet på sadeln från Narrow till XX-Wide (5 vidder). En kort sadel med 17,5” säte 45 cm mot hästen, 18” säte med 47 cm mot hästens rygg. Dressyrstroppar med D-ring.
Färg Svart, brun, New Market och Chocko Brown.

Tack för alla förslag, ger mig på nytt ut i sadeldjungeln, nu ska jag hitta nåt, trött på att rida barbacka, (fast bra träning är det allt!).

Men sadlar finns det numera, och faktiskt flera varianter att välja på. Breddmässigt kan man hitta sadlar upp till stl bakplåt i vidden, sen måste man även ta hänsyn till bomvinkel och glöm inte att se till så att vinkeln på ortspetsarna stämmer med din häst också det är mämlligen en lurig grej som många stupar på.

Ja, jag hade ju Loftur som jag sålde, lite för smal för pålle. Undras om de kommit ut med ännu bredare modeller. Loftur är verkligen en underbar sadel (där en dams ända får plats :D ) Men är samtidigt väldigt sugen på Isafold Safir som jag fått prova. Dock dyr. Gneta o spara...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka