korta hälsenor

P

pago

Hej!
idag red jag för en tränare som jag har försökt fått en tid hos i 6 månader, och äntligen idag fick jag det!
jävlar i min låda vad bra det gick, har aldrig ridit så bra i hela mitt liv! det kändes väldigt bra i allt, och fick en ny sida hos hästen. ska fortsätta rida för henne så mycket jag får.

men nu till det hon sa senare..
hon frågade om mina stövlar var hårda i skaftet, vilket dom absolut inte är. sedan sa hon att jag nog har korta hälsenor, eftersom jag har svårt att trampa ner i stigbyglarna.

Finns det något jag kan göra åt det?
jag men något sätt att töja på dessa eller liknande? någon i liknande situation?
Känns som att jag borde göra nåt det..!

Sv: korta hälsenor

det är juh inte svårare än att du stretchar!
kan vara musklerna på undersidan av fötterna som är korta åxå.

om du inte förstår så kan ja försöka förklar bättre.
annars om du sj'lv tycker attd et är ett problem kan du ju uppsöka otoped, sjukgymnast, naprapat eller liknande.

Tåhävningar! Leta upp närmsta trappa, ställ dig på nedersta trappsteget, tårna på steget, hälen hängandes fritt i luften. Sänk nu hälen så mycket du orkar, sen gå upp på tå, sedan sänk igen. 100 stycken per kväll och snart ser du resultat. Glöm ej hålla i dig. :D

100st!!!!!!!!
är du togig människa?!

till TS
övningen du fick tips på är bra. men gör 10-20 st/träningstillfälle första veckorna....

Det behöver inte vara så enkelt att det är hälsenorna som är korta. Är ljumskarna hopdragna tex får du samma effekt. Man kan spänna sig på tusen ställen (nåja, överdrift) i kroppen för att få det resultatet. :p

*kl*
Oavsett om hälsenorna är korta eller ljumskarna är ihopdragna, så går det att stretcha bort.
Trappstegsövningen är väldigt bra. Som remmis säger kan du börja med 10 per tillfälle, men snart öka. Det viktiga är att du verkligen töjer, det måste göra lite ont.

Strecha, JÄTTEVIKTIGT, och tänk inte bara på hälsenorna utan strecha hela underkroppen.

Jag har också problem med att släppa ner fötterna och slappna av, det beror på en spänning i sätesmuskeln som kommer från ländryggen, som beror på överanstängning i axelpartiet som kommer från nacken. ;) Kan ju säga att det tog ett bra tag innan min massör hittade källan. I grund och botten handlar mina problem om för dåligt musklad rygg. Det kan vara något liknande du har problem med också.

Ett tips bland många är att inte gå med klackar.. det om ngt kortar hälsenorna.. Kul att det gick så för den nya tränaren, men hon kanske oxå har ngt bra tips att ge dig?

Undvik att gå i skor med hög klack. För mycket användande av dem gör att hälsenorna drar ihop sig. Bra skor, samt stretching borde göra dig rörligare.

Tack till alla!

stretchar hela underdelen igår, det visade sig att jag är stelare än ett spett i hela benen. :D haha!

ska börja med tåhävningar också, tack så hemskt mycket för alla tips! :)

Men..det är ju vanligast bland mina manliga elever med "doppade tår", skall genast säga åt dom att sluta gå med högklackat! ;)
Alla råd ovan är ju bra annars, oftast är det inte i hälsenorna problemet sitter, utan det är snarare så att problemet som sitter hägre upp syns i att det är svårt att släppa ned hälarna. Man kan vara spänd i/ha kort bakre djup bukmuskulatur, och därmed ha svårt att sitta lodratt- bäckenet tippar lite bakåt, låren rullar ut så man sitter på baksidan istället insidan av dom och tårna "tippar", det kan handla om små små förskjutningar som dels märks i otydlig inverkad, dels syns på fötterna . Har man mycket lårmuskler kan det vara svårt att slappna av ordentligt, muskeln drar ihop sej, tårna tippar..osv. Svårt att förklara vettigt :) men att stretcha som ryttare är mkt viktigt, ridning ger statisk träning och korta muskler.
Mette Rosencranzt och Ulla Ståhlberg gav ut en bok med titeln "Stretching för ryttare" för hundra år sen, den kanske står sej fortfarande. googla på titeln så hittar du den.
Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 704
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka