korta eller långa?????

Sv: korta eller långa?????

Jag rider med korta tyglar, och sålänge inte hästen hänger sig i tygeln, utan bara har ett stadigt stöd så gör det ingenting.

Jag har fått lära mig att det inte gör något om man håller "hårt" i munnen på hästen, bara man håller handen stilla.

Det är ju olika på olika hästar också hur mycket stöd de behöver (hur hårt man ska hålla), men jag rider alla hästar på kort tygel, men med ett passande stöd. Bara för att tygeln är kort behöver det inte betyda att man håller hårt i tygeln.

Och det med att rida med lång tygel, då blir det väldigt svårt att rida hästen ordentligt i dressyren. För att kunna få hästen samarbetsvillig och beredd att lyssna på minsta lilla signal från ryttaren måste den ridas "mellan hand och skänkel", alltså att hand och skänkel arbetar tillsammans. Har man ingen hand, kan man inte påverka hästen lika bra.

Shiny skrev:
Jag har fått lära mig att det inte gör något om man håller "hårt" i munnen på hästen, bara man håller handen stilla.

Jasså... Jo, det gör ju inget att man slår ngn heller, så länge man inte har en kniv i handen. Ok, ganska dålig jämförelse, men lika så ett extremt dåligt argument till att rida med kort tygel. Det är ju säkert jätte behagligt att ha en järnbit tryckandes i mungipan i en timme.

Inte personligt till dig. ifrågasätter bara verkligen den som lärt dig detta.

O man kan visst jobba sin häst på lös tygel. Det är inte lättare att få en häst att jobba rätt på kort tygel, möjligen lättare att få den att knäcka av i nacken. vad nu det ska vara bra för.Det handlar om tillvägagångssätt o kunskap. Från ryttarens och hästens sida.

Senast ändrad:

Det verkar inte som du förstår vad jag menar. Jag menar inte att man ska dra sönder munnen på hästen, men det finns dom hästar som behöver ett stöd i tygeln för att orka jobba i form, och det var inget argument till att rida med kort tygel.

Jag tycker att en kort tygel är bra för att man ska kunna ge hästen små och fina hjälper och tycker att det är myckel lättare om man har en bra kontakt med munnen.

Knäcka nacken på hästen?? HUR hårt tror du jag menar att man ska hålla? Jag menar bara att man ska ha ett bra stöd med hästens mun på kort tygel, inte att man ska dra hästen i munnen och knöckla ihop nacken på dem?

Och den som lärt mej detta är utbildad på flyinge, antar att man inte borde tvivla på dem.

Med knäcka av i nacken så menar jag inte att man bryter nacken av häste:smirk: Utan att den går "på tygeln", böjer huvudet. Men utan att resten av kroppen följer med. Tyvärr så vet jag folk som är yutbildade på flyinge som sagt saker jag inte tror på förr. men men, alla har väl sin egen väg...

Jo, men jag menar inte att hästen bara ska gå på tygeln utan att den ska arbeta med hela kroppen också, men ha ett stöd på tygeln och det anser jag vara kort tygel. Jag rider vanlig engelsk ridning, men vet att de som är utbildade i tex. western anser att man ska rida med lång tygel även i engelsk ridning, men westernridningen har oftast mkt "skarpare" bett, och ett helt anant sätt att rida.

Så så länge vi snackar om englesk ridning håller jag fast vid att jag tycker att det är bäst att rida på kort tygel, ha ett stöd men inte nödvändigtvis hålla hårt i hästen.

I western ska man inte ha skarpare bett, det är okunniga ryttare som tar till sådana medel. Däremot använder man stångbett på färdigutbildade hästar, liksom man använder kandar på dressyrhäsar!

Men jag håller med om att man i dressyren ska rida på en kortare tygel, jag hävdar bara att man inte ska "hålla" i den, häste ska bära sig själv oavsett disiplin. O måste man hålla i den så bär den inte sig själv.

Jag rider gärna om möjligt på lång tygel. Kort tygel/lätt kontakt i galopp då jag vill ha kontroll, och när jag känner att hon är pigg i traven.
Det händer att jag travar på lång tygel också då jag känner att jag har hästen "med mig". Detta gäller alltså på min egen häst.

Jag menar itne heller att man ska hålla i/upp hästen och bära den åt den, bara att man ska ha en stadig kontakt med den så att man kan hålla den mellan hand och skänkel.

Med skarpa bett menade jag stångbett, är inte så kunnig på området, har bara hört att man tar mycket mindre i munnen på hästen men med samma effekt när man rider western för att de använder skarpa bett.

westernridningen har inte skarpare bett. när ryttare och häst är redo för det går man över till stångbett och ridning på en hand. i dressyren rider man ju på kandar.

kan ju bara tillägga att det är en lång väg till ridning på lös/lång tygel. man sitter inte upp och släpper tyglarna och låter hästen klara sig själv. det kan behövas mycke hjälp innan hästen orkar bära sig själv. och jag tvekar inte för en sekund att det skulle gå att rida engelskt på lös tygel.:)

Ja visst rider man på kandar i dressyren, men man har fortfarande en jämn kontakt med hästens mun, tygeln hänger ju inte som i western.

Självklart vet jag att det är en lång väg dit, men jag menar att hästen ska och kan bära sig själv även om man har kontakt i munnen på den. Det går att rida engelskt på lös tygel, det gör jag själv fortfarande på en häst som inte riktigt lärt sej att ridas med stöd, men det är på väg att utvecklas.

Jag hävdar itne att alla som rider på lös å lång tygel som tycker att det fungerar bra, ska börja rida med stöd, men kolla på dressyrtävlingar, är det någon där som rider med hängande tygel? Nej, inte vad jag har sett iaf. För att kunna påverka hästen rätt och smidigt bör man ha kontakt med hästens mun. En jämn fin kontakt som inte nödvändigtvis behöver vara hård. Jag håller emd om att man ska rida med eftergifter, alltså att man inte tar tyglarna och håller dem i det läget tills man ridit klart, utan att man ska berömma hästen genom eftergifter när den gör rätt, så att den kanske kan gå på ett mjukare stöd efter en stund, men inte att kontakten med tygeln ska släppa.

Shiny skrev:
För att kunna påverka hästen rätt och smidigt bör man ha kontakt med hästens mun. En jämn fin kontakt som inte nödvändigtvis behöver vara hård.

Nej, det behöver man inte.

Jag anser att man behöver det, och det är var jag har lärt mig. Visst kan man säkert påverka hästen även med lång tygel, men ska jag rida dressyr och vill kunna ge hästen lätta och korrekta hjälper tycker jag att tygeln ska vara kort.

Bara för att tygeln är kort, är den inte hård, precis som jag sagt tidigare. Vid dressyrridning ska hästen ridas mellan hand och skänkel, och för att kunna göra det krävs en hand !

Shiny skrev:
Jag menar itne heller att man ska hålla i/upp hästen och bära den åt den, bara att man ska ha en stadig kontakt med den så att man kan hålla den mellan hand och skänkel.

Med skarpa bett menade jag stångbett, är inte så kunnig på området, har bara hört att man tar mycket mindre i munnen på hästen men med samma effekt när man rider western för att de använder skarpa bett.

Ryttare på hög nivå tar hästarna mindre i munnen för att dom o hästen är utbildade. Det behövs helt enkelt inte. En tävling som jag tittade på tog vinnaren av tränset helt.

En som verkligen kan samla sina hästar i både piaff o passage är ju Bent Branderup. Han kan göra det utan tygelkontakt.

Shiny skrev:
Bara för att tygeln är kort, är den inte hård, precis som jag sagt tidigare. Vid dressyrridning ska hästen ridas mellan hand och skänkel, och för att kunna göra det krävs en hand !

det ska den i western också.

Ja, de tar hästarna mindre i munnen, men de behåller kontakten. Kolla på Briar och Jan Brink, inte hänger tygeln där inte ??

Ja, men western och dressyr är väldigt olika ridstilar, och man rider hästarna olika. Jag säger inte att någon annan gör fel, bara att jag tycker att hästen ska ridas med kort tygel i dressyr.

Jag håller också med om att tygeln inte ska hänga i tävlingsdressyren. Det som är tråkigt är bara att det på ridskolorna lärs ut att man ska ha en ordentligt stöd i handen, o sedan när man ser de stora tävlingsryttarna så har dom inte alls det här stödet som man fått lära sig om hela tiden. Dom har ju en kortare tygel än westernryttare, men en riktigt bra dressyrryttare kan ju släppa tygeln utan att tappa hela hästen! Dom samlar verkligen hästen bakifrån. O om man ska ha det stödet många ridskolor lär ut så kan man inte släppa.

Jag pratar inte om ett sånt stöd man får lära sig på flera ridskolor, det håller jag med om är fel.

När jag rider är jag också ute efter att kunna släppa stödet för att se att hästen verkligen är eftergiven och jobbar med hela kroppen, men det betyder inte att jag fortsätter rida så. Jag rider med mitt mjuka stöd, men kollar ibland så att hästen jobbar så att jag kan släppa det utan att den stupar framåt eller tappar formen.

Med min ridning är jag ute efter att kunna hålla ett mjukt och jämnt stöd på kort tygel, men att hästen ska vara så pass eftergiven att jag ska kunna släppa tygeln helt, och då är det inget hårt stöd man pratar om.

ok. Varför jag reagerade från första början var ju för att ngn lärt dig att man kan hålla hårt om man vill i hästens mun, bara man är stilla. Jag trodde att du gjorde så o undrade varför.

men det du skriver att du gör verkar ju vara en vettig engelsk dressyr ridning.

Jo, har läst det jag skrev och upptäckte att det lätt kan missuppfattas. Jag menade inte att man ska sitta och hålla hästen hårt så att man får ont i fingrarna, bara att endel hästar kräver ganska mycket stöd, och det kan man ge dem så länge man är stilla i handen och inte flaxar omkring. Endel är ju rädda att hästen får ont om de ger dem ganska mycket stöd, men vissa hästar behöver det för att orka jobba, och efter ett tag har de byggt upp sig själva så att de kan jobba med mindre stöd.

Jag brukar/brukade rida min häst på väldigt långa tyglar, det gick jättebra och hon tog alla hjälper och minimala tygeltag utan problem.

Däremot har alla mina tränare sagt att jag ska korta tyglarna. Jag tyckte det var dumt eftersom hon gick så bra/ harmoniskt på långa och ville gärna låta bli att "dra henne i munnen" om jag slapp.

Bytte nyss stall, och även tränarna där sa till mig att korta. En av dom förklarade att hon kunde få förslitningar när hon gick i en såpass låg form som hon gjorde med dom långa tyglarna.

Med hjälp av den tränaren har jag börjat korta upp henne, och visst, det var lite hårt i munnen i början, men det tog bara någon vecka innan hon accepterade att gå utan "hård" kontakt med munnen, men i en högre form med kortare tyglar.

Nu känns hon faktiskt bättre/ piggare på något sätt att rida än innan :) Och hon fattade ganska snabbt att det gick att gå med "lös" kontakt fast med kortare tyglar.
Tränaren säger också att hon ser bättre ut nu, så jag tror jag kommer fortsätta köra på den kortare varianten...

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?