Korta dragläder

Sv: Korta dragläder

Så sant så sant..!

Nu kan nog folk mer om vissa ämne inom hästägandet. Vissa kan allt om sadlar och vissa allt om foder.
Förr fanns varken internet, eller den ridskolekultur vi har idag. Förr fick man lära sig bäst man kunde själv, av de äldre som lärt sig av någon annan gammal eller via militären.

Jag tjatar om detta exemplet väl, men jag som 20 åring kunde mycket mer än min egen mamma som tävlat fälttävlan på europanivå. Hon är däremot en hejare på att rida varsomhelst, på vadsomhelst i full karriär, något jag aldrig skulle gjort utan att noggrannt känt till markerna, hästen från marken, kolla utrustning och bära säkerhetsutrustning.
Hur som helst så lyckades hon tävla på så hög nivå utan foderstat, utan passande sadel, tjockt gummibett 10 strl för stort, utan hjälm, och utan benskydd på hästen. Idag vet vi bättre, men hon besitter ändå en annan kunskap som är väl värd att respektera.

Just respekten tycker jag är viktig!

Jag respekterar högt min stallägare som är travtränare för han har en enorm kunskap om körning och speciellt förstås travkörning (men han är förbaskat bra enligt mig i alla fall på andra sorters körning och har ett genuint körintresse) men sedan kan vi ha rätt... eeeeh... intensiva diskussioner om andra saker. Diskussionerna är rätt skojsamt bitska mellan varven men det intressanta är att vi respekterar varandra och att vi har olika kunskaper och erfarenheter (tja erfarenheterna är väl mest på hans sida, jag är ju ännu rätt orutinerad) och kanske framför allt inställning till saker.

Ett exempel är hans åring som han börjat tömköra nu. JAG skulle aldrig ha börjat med tömkörning förrän hästskrället lärt sig lite andra saker som för mig är helt grundläggande - som att bli ledd utan att det ska vara slagsmål om vem som skall hålla i grimskaftet etc. etc. men han får det ju att fungera på sitt sätt. Jag respekterar honom för det han gör och jag ser att han gör det på ett bra sätt men jag skulle själv ha valt en annan väg, om det varit min häst vill säga.

Nu har jag grabbat tag i en gammal "hästgubbe" o frågat! Detta är svaret jag fick:

De körde ofta utan baksele o då hade de lite kortare dragläder för att bukgjorden snabbt skulle ta i bakom frambenen o hålla lasten! De resonerade som så, "hellre för korta dragläder än för långa"! Det blev snabbare stopp bakom frambenen då...

Nja, tänkte jag då. Tacka vet jag baksele o längre dragläder som vi kör med idag!!

Aha, då var det mysteriet löst. Har en sådan sele i sadelkammaren som föga förvånande INTE passar min häst. Så nu hänger den och samlar damm.
Hua, den lär bli svårsåld. :(

Nä, draglädret kan man ju få utbytt hos sadelmakare :) Så för mig som köpare hade det inte varit något hinder.

Kanske bara lokorna eller däckeln man vill åt, jag tycker det är kul med gamla selar:D

Förr då man ofta föddes in i yrkena och av många andra anledningar var tvungan att köra häst ,var det nog fler riktigt dåliga hästmänniskor som höll på med häst .sen var man hårt ekonomiskt beroende av körningen .det fanns många exempel på värstingkörare som knäkte 3 hästar på en vinter .Yngve Ryds bok timmer hästen är ett tids dokument som är väl värt att läsa.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 951
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 923
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ En pressad situation på grund av olika yttre faktorer utanför min kontroll börjar ta ut sin rätt. Det är inte utmattning eller så. Bara...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18