kort till lång bana....

F

fenny_92

den 16:e spetember ska ja rida LB:2, den går som ni säkert vet på långbana, själv har ja tidigare bara ridit på kortbana men känner nu för att pröva något nytt:)

Nu till själva "frågan" hur lärde ni er att rida på lång bana? va de svårt att gå över från kort till lång? de är ju trotts allt mycket fler bokstäver att hålla reda på...

och har ni några tipps för att göra detta lättare?
eller några spec. tipps angående LB:2 har precis börjat kolla på prog. :angel::D men själva prog. verkar inte så svårt men sen kommer ju de där med att den går på lång :crazy:

Sv: kort till lång bana....

Nej, att den går på lång är bara en fördel! Blir ju så kort och trångt med den korta!

Jag har alltid haft stora hästar så för mig har det knappast ens varit aktuellt att rida på kort.
Du frågar om knep och bokstäver bl a. Jag tänker aldrig på bokstäverna (kan dem inte ens) utan tänker väg, i LB:2 ska du ju t ex göra ökningar på "kort diagonal" och du ska vända rätt över. Halt vid domaren är också en tanke. På detta vis tar jag mig runt utan att behöva tänka bokstav.
En sak som jag tror kan vara knepigt när man går från kort till lång bana är serpentiner. Man måste ha koll på avståndet mellan bokstäverna för att få rätt storlek på bågarna men det räcker med lite enkel matematik.
Lycka till på den långa banan.

jag rider aldrig hemma på någon ridbana med rätt mått :angel:

men jag brukar se till att lära mig vägarna, inte vid vilken bokstav.
brukar tänka ex. mellantrav från andra bokstaven på långsidan osv

det som kan vara lite klurigt är serpentiner, är bra då att ha koll på måtten mellan bokstäverna (12 m på lång bana, och 6 m till hörnet) så kan man lätt räkna ut var man ska korsa medellinjen (x antal meter före/efter andra bokstaven tex.)

Själv tycker jag inte det är nån större skillnad. Enda är väl att det känns som att allt är mkt längre :p

hejsan jag tycker det är mycket härligare att rida på lång banna man får mer utryme och det är skönt :)
ett tips är rid som vanligt tänk inte så kompliserat då blir det bara krongligt. och det e det ju inte igentligen rid bara som vanligt:rofl:

alla era svar har fått mig att se fram emot de här mkt mera nu:) kan prog nu iaf:idea::banana:

Första gången jag skulle lära mig LB:2 som är lång bana höll jag på och dö och tänkte att det aldrig kommer och gå...

Men det gick fast inte på tävlingen gick bättre i LA klassen men men jag tänker på bokstäver och vägarna, då är man säker på att inte missa något!!!

SJälv ska jag försöka lära mig LA:4 de svåraste är inte o lära sig programmet utan rida bra vägar!!!

LYCKA TILL!!!!

Det är inte jättestor skillnad egentligen, men jag gillar att rida på kort för det känns mycket lättare :P som andra säger är det väl serpentinerna som blir lite knepigt :) lycka till :)

Tycker det är mkt lättare att rida på lång bana. Finns mera utrymme, och lättare att planera ridvägarna, så de blir bra.
Jag kan facktist inte alla bokstäverna:o, fast jag nästan enbart tävlat på lång bana. Jag brukar tänka, att "vid andra bokstaven på långsidan är det volt" osv.

Lycka till!

Gå in på stallbacken.com jätte bra sida där man ser dressyr program på bana eller vad man ska säg....Om man håller musen på de olika moment så står det vad man ska gör vid vilken bokstav...

Tycker själv att det också är ett bra stt o lära sig....

Gå in på stallbacken.com jätte bra sida där man ser dressyr program på bana eller vad man ska säg....Om man håller musen på de olika moment så står det vad man ska gör vid vilken bokstav...

Tycker själv att det också är ett bra stt o lära sig....

har rean varot där:) gillar oxå deras sätt att visa prog. :love:

de låter som ett bra sätt å lära sig d på, har alltid gjort så på kort bana:)

de blir inget just nu iaf med varken prog.ridning eller långbana:cry:.
ja har skadat ryggen... men tack ändå för alla tipps nån gång lär dom ju behövas

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 349
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?