Kort, svängd rygg och hög manke..hjälp!

Leea

Trådstartare
Det finns säkert fler liknande trådar, har sökt lite men inte hittat någon och nu börjar det bli lite panik här.

Jag har ett fullblod med kort, jättesvängd rygg och HÖG manke som jag febrilt letar sadel till. Har letat hela sommaren, testat allt som finns i länet som kan passa. Har nog testat runt ett femtiotal sadlar och INGET passar.
Antingen är de för långa, för raka, eller ger för lite plats för fullblodsmanken

Började närma mig idag när jag fick en County competitor hemskickad från västerås, men den var snudd på för smal och gav därmed för lite rum för manken.

Nu måste jag skicka tillbaka sadeln och har förlorat 1500:- spänn på den affären med frakt och handpenning, och så har jag inte råd att hålla på om jag ska prova sadlar.
Sadelmakare finns det inte gott om här heller, och den som finns har inte gått att få tag på under hela sommaren.
Har ni några tips? Vad lägger man för sadel på en sådan häst? :confused:

Sv: Kort, svängd rygg och hög manke..hjälp!

Hur ser manken ut? är den bara hög eller är den lång också?

Provat Jaguar och Harry Dabbs? Dem finns som svängda och väldigt svängda beroende på hur svängd din hästs rygg är. Och min häst med en dinusauriemanke får plats i dem med gott utrymme. :)

Är det dressyr/hopp/allround du är ute efter??

Jag bor också i Östersund så jag vet hur det är :( Har tagit hjälp av sadelprovare i Stockholmstrakten för lösa mitt problem. Synd att du har fullblod (och med det antar jag att den är lite nättare), annars hade du fått prova mina sadlar. Men mitt halvblod är jättegrovt så jag har väldigt vida sadlar. Så de lär med all säkerhet ligga jättedåligt på din.

Senast ändrad:

Jadu, jag tror den är mest hög, och det är så jäkla svårt att hitta en sadel som har allt, kort, svängd och plats för manke. Han har väldigt svängd rygg och behöver normal/normal mot smal i bommen så ja han är ganska nätt i typen.
Det var ju verkligen typiskt när man äntligen får kontakt med någon från trakten som har sadlar :d Det är dressyr jag söker.

Jag ska kika efter Jaguar och Harry Dobbs :) Tack för tipset!

Lägg upp en bild på ryggen :) Är manken bara hög och kort så kan en Jaguar eller Harry Dabbs räcka till. De är även korta sadlar med riktigt tighta rundbossor. Är den lång och hög så blir det genast lite jobbigare. Då kommer du måsta leta efter tex Kieffer eller Passier. Passier kan funka om ryggen inte är för svängd. Men jag upplever bägge dessa sadlar som längre än Jaguar och Harry Dabbs. Så det är ju en fördel med kort manke om de har kort och väldigt svängd rygg. Men du Kanske har en normal svängd rygg så en passier skulle ligga perfekt? Svårt att säga utan att veta hur den ser ut ryggen. :)

Ja det är synd att du har en häst som är så olika min i vidden. Annars hade du gärna fått prova min dressyrsadel. Men jag kan lova dig att det är ingen mening att ens lägga på min. Min är XXXW :p

Här är en bild på min häst och min sadel så ser du lite iafl. Min är nog defenitionen på hög manke, svängd och kort rygg. ;):rofl:

33065913.jpg

32606460.jpg

Min sadel
32753963.jpg

Senast ändrad:

Svårt att säga om den är normalsvängd eller väldigt svängd, jag tycker nog att det lutar åt väldigt svängd och kieffer är både för lång och för rak.
Har även testat stubben men blir för lite plats för manken där.
Passier hade han innan, den fick jag med när jag köpte honom men den passade inte mig så jag var tvungen att byta, kanske det kan funka igen, men risken finns att den är för rak ändå. Kruxet är att han är så omusklad i ryggen nu, han har stått i sommar eftersom han inte haft någon sadel, så vissa sadlar, ex countyn skulle kanske kunna passa när det finns muskler som trycker upp den från manken. Men det vet man ju inte nu.

Nej det är nog ingen mening att ens testa en xxxw :d

Vad är det för märke på sadeln på bilden? Är det gott om plats för manke?

LeeaP1

Senast ändrad:

Min fd häst var som din (min var fullblodskorsning): MKT manke, Svängd rygg, ga kort rygg + stora bogblad. Den ända sadeln som passade henne var en Lippo Marcello 17". Den har utbytbara järn som gör det mkt enkelt att ändra vidden :).

Det är en Jaguar.

Ja alltså det är ju skillnad på svängd och svängd. Så vilka som är tillräckligt svängda är ju svårt att säga. Svårt att se på bilden å. Men det är nog inte omöjligt att Jaguar eller Tex Cobra skulle ligga bra. Provat Dominus? Är dock osäker på hur den klarar hög manke. Men till den ryggformen skulle den kunna ligga bra.
Kan du inte ta en bättre bild? Med hästen uppställd och huvudet uppe? :)
Om man kollar på bogbladen och sedan vart sadeln ska ligga bakom dem så ser inte manken katastrofalt hög ut. Så du borde inte ha problem att hitta en sadel åt henne som inte har cutback men ändå att manken går fri. Och om du slipper cutback så har du genast bra mycket mer lämpliga sadlar till kort svängd rygg att välja på.

Min fd häst var som din (min var fullblodskorsning): MKT manke, Svängd rygg, ga kort rygg + stora bogblad. Den ända sadeln som passade henne var en Lippo Marcello 17". Den har utbytbara järn som gör det mkt enkelt att ändra vidden :).

Det är väl en hoppsadel om jag inte missminner mig??

Problemet med att ta nya bilder är att han är utlånad över sommaren, och den stackars fodervärden har inte gjort annat än att prova sadlar på honom.
Jag får hem honom i helgen och vill såklart sätta igång honom så snart som möjligt.
Men jag kan absolut be henne ta en sådan bild, så kan jag lägga in den senare :)

Jag kollar runt efter Jaguar och HD, dyra sadlar dock, men är passar de så är det värt det. Passier är också av intresse.

Manken är inte speciellt hög i sadelläget, ryggen ser inte så svängd ut heller. Är du säker på att du sadlar tillräckligt långt bak? Jag skulle börja med att köpa en svängd gjord till den hästen. Sen skulle jag testa Albion, Frank Bains, Jeremy Rudge och Black County till att börja med i olika modeller.

Ja Lippo Marcello är en hoppsadel :).

TS:
Om det är en dressyrsadel du är ute efter finns det en motsvarande Marcello i dressyrmodell. Den heter Lippo Maranello :).

Jag läste genom tråden då jag haft samma problem med araberna, dock har de inte särskilt stor manke men kort och svängd rygg. Bor också i Jämtland och det är ett h*****e att hitta rätt sadlar.

Nu är chansen rätt stor att du är den person som just köpt en sadel utav mig. Isf hoppas jag att du fortfarande är nöjd :) Historia och geografi stämmer så;)

Jag har hursomhelst fastnat totalt för Kieffer:love: Har en Kieffer Master och hade även en Wien DL (nu såld). Bägge sadlar har legat kanon på mina hästar. Kort anläggningsyta, svängd bom. Dessutom är de omvärmningsbara om man skulle behöva åtgärda, vilket jag inte har behövt. Sen är det ett enormt plus att just Kieffer är ett av få märken som hjälper mig att kunna rida. Har en whiplashskada och problem med höfterna. Märker ingenting utav detta när jag rider i dessa sadlar.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 278
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
857
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka