Sv: Kort rygg

Jag har en Ken Taur Kári som verkar passa de flesta hästar... Kort och bred. Och super att rida i... finns i olika modeller och stl. är inte heller spec. dyr.

/Lina

Japp den är för lång. Som den ligger nu ligger den för långt bak och trycker på njurarna.

Håller med om Ken Taur, mkt bra och prisvärd sadel!

Det påverkar väl hans gångarter också? Har känt nu precis innan han släpptes på vila att han varit lite spänd och motvillig.

Jag har tittat lite på internet på en sådan är den den kortaste på marknaden?

Jo den låter verkligen bra har läst lite om den, vad är egentligen skillnaden mellan KenTaur Kári och Kentaur kari special?

Vilken storlek ligger bäst på den "normala" islandshästen som varken är speciellt bred eller smal?

Absolut kan det vara sadeln som gjort att han spänt sig, hände min häst när hans förra sadel var för lång.

Har själv en Ken Taur Kari Special på pållen, tror den är ca 44-46 cm(kommer inte ihåg exakt) lång i 17,5, lite för stor i sätet åt mig som har liten rumpa, men för att mamma ska kunna rida i den också är det bara att acceptera :p Skulle med andra ord kunna ha en 16,5:a.

Har vidaste storleken, dvs en 4. Den är extra extra vid om jag inte missminner mig. Och min pålle är bred.

Den vanliga Kárin är väl lite "mattare" i lädret än vad specialen är har jag för mig.

Okej jo läste nu att special har långa stroppar också , ja letar efter ett lite billigare alternativ just nu så då blir det antingen inte special eller så blir det en begagnad , du vill inte sälja din till mig :angel:
hehe jo jag har anat att det är sadeln som klämt lite , nu ska jag ut och leta om någon har en begagnad kentaur liggande.

Tack för tipsen

Senast ändrad:

Din sadel är inte jättelång för din häst, en aning lång kanske. Den ligger ju inte till enda bak utan släpper en bit innan. Man brukar ju säga som ett ungefär riktmärke, en handsbredd från virveln.tycker det är svårt att se på bilden då din häst inte verkar stå helt rak. Vad är det för sadel du ha nu?

Hej!
Har köpt en Equipe sadel som är lite väl dyr men underbar att rida i . Den väger bara ett par kilo och passar min häst perfekt som har väldigt kort .
Förr red jag i en Topreiter Comfort som var tung och lååång.

Känner igen problemet. Jag har en häst med kort rygg och har under 1 år ridit i en Top Reiter Comfort. Min häst blev kinkig och samarbetade dåligt. Efter månaders letande och provande
är jag numera ägare av en härligt lätt och kort Equipe sadel. Ganska dyr sadel men värd varje krona.......

*kL*
jag hade en ken taur kari special till freyja, 16,5", vidd 4. ken taur kari har inte den vidaste storleken. skitbra sadel!!

Tror du en kentaur kari kan vara en bättre lösning än en bomlös topreiter?
Är lite lockad av en bomlös efter ja hört så mycket gott om att den är så flexibel och minskar risken för tryck och spänningar uppkomna av felaktig sadel.

Vad hade du valt?

Tror du en kentaur kari kan vara en bättre lösning än en bomlös topreiter?
Är lite lockad av en bomlös efter ja hört så mycket gott om att den är så flexibel och minskar risken för tryck och spänningar uppkomna av felaktig sadel.

Vad hade du valt?

Jag hade inte valt en bomlös som enda sadel. Däremot tror jag att det är bra att ha en bomlös att växla med, om man är rik och har råd =) Jag skulle tro att en Ken Taur Kari Special skulle passa din häst, för jag tror att nästan alla behöver bomvidd 4. Ta ut en sadelutprovare till din häst, skicka in måtten till försäljaren och fråga vilken storlek du ska ha på sadeln. Du kan ju sedan prova sadeln och skicka tillbaka den om den inte passar dig eller din häst. Jag tycker att man får fin kontakt genom den sadeln. Sen finns det ju några akademiska alternativ också...

//Julia

Ja just nu lutar det åt en kentaur men när lite mer pengar trillar in ska jag nog skaffa en bomlös också.

Varför hade du inte enbart velat ha en bomlös?

Ja den är för lång.
Du kan ju köpa en helt vanlig väl passande dressyrsadel.
De finns oftast begagnade till ett rimligt pris.
För en sadel passar i alla fall bara en kort tid i taget.

Inte_Ung med massor av sadlar som ambulerar runt mellan hästarna efter hästarnas dagsform, hull och muskler just nu.
Och precis när jag tror att jag fått ihop pusslet, så har någon häst ändrat ryggen igen och jag måste börja om med sadeltillpassningen.
Låter jag trött? Jo det blir ju litet tradigt.

Ja problemet är att jag är fruktansvärt dålig på det där med sadelinpassning.
Kanske något tips på bra sadelutprovare i skåne?
Bäst hade varit att åkt ut till någon som har en massa sadlar hemma och som är expert på området men hur hittar man dessa?

Tja, du får väl kolla om det finns någon snäll Bukefalist i Skåne som kan hjälpa dig.
Jag bor tyvärr litet väl långt bort.

De ser väldigt långa ut eller ja ungefär som min topreiter. Vet du hur lång din sadel är?

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: Ajda
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka