Jag red när jag var på Islay (eftersom jag behövde vänta på sambon som älskar whisky, vilket jag inte gör) vilket var trevligt eftersom ponnyn jag red var supercool och jag fick galoppera på stranden
Men det var ju ingen längre tur och hade inte åkt just dit för att rida om jag inte varit på plats så att säga. Vill en rida mer organiserat och åka dit mer för ridningen tror jag
@Mineur har har bra tips
@Ekvation Jag rekommenderar Scottish Equestrian Centre utanför Lanark eller Tannoch Stables utanför Glasgow

Det finns rätt många ställen, men de två är de jag har provat själv och varit nöjd med. Skulle undvika Hazelden (Glasgow), Ingliston (Edinburgh) och Tower Farm (Edinburgh). Har tyvärr inte varit någonstans längre norrut, men kan fråga min stallkompis från Inverness om du vill ha mer tips!
Jag funderar på att åka till Edinburgh nästa helg, lite spontant. Vad säger ni som har koll om väder den här tiden på året?
Vi åker kanske en 5 dagar och jag älskar vacker natur, finns det någon lämplig dagstur eller kanske tur med övernattning i närheten?
Det har varit ovanligt kallt och instabilt på senaste, men det ska stabilisera sig lite igen nästa vecka säger de så nästa helg kan nog bli fin! Våren är alltid några veckor tidigare här, så påskliljorna står i full blom och vitsippor + körsbärsträd har börjat slå ut den senaste veckan
5 dagar kan säkert bli lagom, beroende på vad ni är ute efter. Men 2 dagar i Edinburgh, 1 i Glasgow och 2 "på landet" någonstans skulle jag personligen tycka var en bra uppdelning.
Har ni möjlighet att hyra bil skulle jag rekommendera att köra ut och vandra någonstans. Ben A'an som syns på min avatar ligger ca 45 minuters körning från Glasgow och tar bara en timme att gå upp för. Därifrån kan man sedan fortsätta till Glencoe, Pitlochry eller något annat mysigt ställe. Conic Hill är en ännu enklare variant som ändå bjuder på fantastisk utsikt över högländerna. Ligger en dryg timmes körning från Glasgow.
Kolla annars upp Rabbies för olika rundresor, de brukar vara bra och har allt från dagsturer till längre resor med övernattning. Att ta tåget ut Largs från Glasgow (ca 45 min) och sen färjan över till den lilla ön Cumbrae (10 min), är ett annat alternativ för en dagstur som inte kräver bil. Jag brukar beskriva Cumbrae som Skottlands Ven - det är rätt vanligt att åka dit på en fin dag och cykla runt ön, eller vandra tvärs över ön.
Kul att du nämner Aviemore, vi ska dit en vecka i skiftet September/oktober.

Vi tänkte också passa på att ta två dagar i Edinburgh när flyget ändå går dit, så jag snyltar in på tipsen här i tråden.
Jag älskar Aviemore! Det är mysigt och lagom stort, tycker jag. Loch Morlich som ligger alldeles i närheten är jättevacker! Det enda jag saknar i Aviemore är en riktigt bra restaurang, men den italienska som ligger där är helt ok och så finns det ett gäng pubar med typiskt pubmat såklart