Kort om tid - lämna till proffs?

HMQ

Trådstartare
Ibland blir ju inte livet riktigt som man planerat - när jag köpte min häst var hon ung och grön och vi hade stora planer. 3 minuter till stallet och 5 till jobbet = massor med tid till henne. Sedan hände det sig att jag var tvungen att flytta till huvudstaden: fick vips 30 minuter till stallet och 1 timme till jobbet = inte alls obegränsat med tid till hästen längre.

Har skaffat en jättebra tränare och jag vill verkligen komma ut och tävla igen, men märker att jag inte hinner rida ordentligt när jag samtidigt är mitt i karriären och jobbar långa dagar (och som sagt var pendlar också). Hästen tycker iofs att det är skönt att bara behöva "finrida" lite och bli pysslad med, men jag känner ju att min lovande unghäst håller på att bli gammal (blir 11 nu i april) och fortfarande inte har gått mer än LB. Hon har grym kapacitet och jag vet att jag kommer att ångra mig om jag inte tar vara på den medan tid är.

Funderar då lite på att lämna iväg henne till något proffs som kan rida till och tävla henne ett tag tills jag har fått ordning på tillvaron... Det känns lite trist att inte göra jobbet själv, men jag får inte ihop det att hålla henne i tävlingskondition själv just nu. Någon som har tips om vad det kan tänkas kosta och vad man kan förvänta sig av att lämna iväg hästen? Tänk Stockholmspriser...

Sv: Kort om tid - lämna till proffs?

Det finns många olika typer av "proffs".
De duktiga som rider och matchar hästens med hästens bästa i tankarna.
Sen finns det dom som hellre matchar sig själv och rider sönder hästen.
Hellre någon mindre tränare som uppskattas av hästägaren än någon Kändis med för många hästar i träning.
Det finns många trådar om både bra och dåligt när det gäller att lämna bort hästen.

Ja, självklart ska det vara en ryttare som jag har förtroende för och som jobbar långsiktigt. Jag är inte heller intresserad av att lämna iväg hästen längre bort än att jag kan hälsa på utan vidare, det var därför jag skrev "Stockholms-priser". Vet att det finns massor med trådar om detta, men jag är alltså specifikt nyfiken på prisbilden (resten såsom vilken typ av ryttare, attityd till hästhållning, osv, har jag klart för mig). Fler tips någon?

Förstår ditt tänk, själv är jag livrädd för att lämna iväg på "tillridning/utveckling" då man hört så mkt skräckhistorier, men det är jag det. Vet man att det är en bra tränare man får tag på så kan det ju vara värt. Men om du nu har flyttat till huvudstaden, kan du inte få tag på en medryttare eller lämna på foder så att h*n används och utvecklas ändå? Bara ett förslag, finns ju hur många rötägg somheslt inom detta med men ahh, du kanske förstår min tankegång

Ja, det finns ju många före detta lovande hästar.
Jag hoppas att du kallade henne unghäst på skämt - om hon är 11 år.
Är det inom hoppning hon har kapacitet? I så fall finns det säkert många duktiga ryttare (inte proffs alltså) som kan tänka sig att vara medryttare och tävla och utbilda hästen.
Är det dressyr och hon bara ligger på LB så är det nog värre, det tar ju längre tid att utbilda en dressyrhäst.

Jag har skickat iväg min unghäst, som är 4, till en väldigt duktig tränare och hon tar 7,000:- + moms i månaden. En annan väldigt duktig kille jag har haft några hästar hos tar 10,000:- + moms i månaden.

Det är inte billigt men är det en bra häst med förmåga, kapacitet och bra huvud så kan du ju få igen pengarna i framtiden när den säljs.

Nu är ju din redan 11 så om den tränas av en duktig ryttare och kommer upp i klasserna och det tar något år så är den ju 13 eller 14 så frågan är om det är så lätt att sälja en häst då om du nu vill sälja den.

Allt beror ju på hur mycket du vill satsa och varför.

Eh, ja, det var på skämt - som jag skrev så håller hästen på att bli gammal, därav min önskan att få ut henne och skaffa tävlingsmeriter.

Ett förtydligande: jag frågade alltså om någon vet vad man kan tänka sig att ett sådant tillridningsprojekt kan kosta (inte att man kan ha medryttare, det känner jag till;)).

Nix, hon ska aldrig säljas, utan jag vill bara ha lite mer "bang for the buck" (dvs hon kostar mig redan massor med pengar och jag hinner inte riktigt förvalta min investering - därför kan det gärna få kosta ett par tusingar till och jag får nöjet att få tillbaka en bättre utbildad häst som jag kan njuta mer av senare + att hon får ett bättre avelsvärde med mer tävlingsmeriter) och jag tror inte att jag kommer att ha tiden att satsa SÅ seriöst iaf inom det närmaste året och tiden går ju... Så det skulle bara vara för "vår egen" skull.

Eh, ja, det var på skämt - som jag skrev så håller hästen på att bli gammal, därav min önskan att få ut henne och skaffa tävlingsmeriter.

Ett förtydligande: jag frågade alltså om någon vet vad man kan tänka sig att ett sådant tillridningsprojekt kan kosta (inte att man kan ha medryttare, det känner jag till;)).

I så fall har du redan fått bra svar. Priserna brukar ligga på 6-10.000 + moms om det är en skicklig ryttare du vill ha.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 596
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 379
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka