Kort hållbarhet på soja!!

Lillsillen

Trådstartare
Endast 4 månader från TILLVERKNINGSDATUM!!
Upptäckte detta när jag igår köpt en säck som var bäst före sept-04.
Gäller att man har några hästar att fodra om man ska göra av med 30 kg inom 3-4 månader alltså!! (eftersom den sällan är tillverkad samma dag man köper den....) Något att tänka på...
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Du har ingen du kan dela med i närheten? På vissa ställen får man köpa i lösvikt, vi har tex en kille i Halmstad som säljer de flesta foder i lösvikt. Himla smidigt om man inte har användning för en hel säck själv.
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Det är tyvärr ingen nyhet med hållbarheten. Har haft otaliga diskussioner med Granngården här i stan om just hållbarhetstider och hur länge de har fodret hemma - för korta tider förutsätter ju faktiskt att man kan köpa säckar med bra datum ...
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Du behöver inte vara orolig för det. Dom måste ha ett sista förbrukningsdatum enl lag. Men det här har varit uppe i olika trådar förut. Jag har själv ringt och mejlat till olika leverantörer. Dom säger att det är ingen fara om du har sojan i en mörk tunna och inte så varmt så håller det sig hur länge som helst nästan. Var bara uppmärksam om det börjar lukta konstigt eller så. Då är det dags att slänga det och köpa nytt. Jag har tex haft sojan i en mörk tunna i stallet hela sommaren och det är inget fel på det.
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Nej, visst. Det är säkerligen inget fel på den, ännu...men det finns inga garantier heller för näringsvärdena efter för lång lagring...

När jag köper något så förväntar jag mig att bäst-före-datumet åtminstone inte har passerat. som i detta fall med en hel månad!

Att sedan näringsvärdena ev. sjunker i och med att den blivit "gammal" är inget jag uppskattar när man lagt ner tid o pengar på höanalyser och foderstater...

När det gäller lösvikt, så finns ingen sådan härikring såvitt jag vet.
Nu kommer JAG ju göra av med 30 kg i "tid" (2 hästar som får 0,24/0,3 g i var per dag tar väl ca 2 månader), men jag tänkte främst på att slänga ut en liten varning till de som endast har 1 häst som kanske får 100g /dag...
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Mycket bra varning! Jag kommer vara "nybörjarköpare" på soja i år, ska verkligen kolla datumet!

Många tack! :bow:
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Datumet på säcken är det tillverkningsdatumet eller Bäst-före-datum??

/Lizzie
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Det finns inget sådant datum på sojan eg alltså bästföredatum.
Sojan ska inte bli förstörd enl dom. Eftersom den ligger klar men inte paketerad i upp till ett år. Dom håller på och förhandlar för att slippa ha datum på säckarna. Så sa dom till mig.
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Datumet på min säck är Tillverkningsdatum. Men det kan säkert skilja mellan leverantörer. Det stod uttryckligen:

"Bör förbrukas inom 4 månader efter datum som stämplats på sidan av säcken"
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

OK, det är ju möjligt...
Men varför ett så KORT datum då då?
Är de tvungna att märka säckarna med bäst-före-datum, så varför inte ta ett datum som ligger 12-18-24 månader framåt istället för bara 4?
Vad det stog på min säck kan du läsa ovan, inte underligt att man reagerar!!
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Hoppas det är som ni säger med bäst före datumet. Blev lite orolig då jag ger min häst soja som jag köpte innan sommarbetet och nu har börjat gett henne igen. Hade ingen tanke på att det kunde vara så kort hållbarhet som 4 månader. :confused:
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Har ingen aning om det. Men jag vet att dom paketerar det och har det länge i lagret. Det kan ju hända att alla Granngårdar inte säljer soja så bra en viss period tex på sommaren. Men då ligger det iaf färdigt i påsar med bästföredatum. När så sedan Granngården tex beställer en pall så kan dom få med bästföredatum som redan har utgått. Det är just sånt som dom sa till mig att dom ville få bort. Förvarar man bara sojan rätt alltså kallt och gärna mörkt så ska det inte vara någon fara.

Jag var ju jättearg förra året innan jag fick veta detta. Fick köpa påsar med bästföredatum som redan har gått ut för fullt pris. Tyckte att det var helt uppåt väggarna. Därför tog jag tag i detta och ringde runt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Du har väl lämnat tillbaka säcken?
Om bäst föredatum är september -04 vi har ju oktober nu..........
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

Eftersom jag handlar på faktura, så ringde jag och klagade och de skulle kreditera denna säck. Till saken hör att en kompis köpte samma soja, av samma märke och samma leverantör på en annan odalbutik i närheten. På denna står endast "Förvaras mörkt o svalt" ingenting om de 4 månadernas hållbarhet......
Törs jag använda sojan trots allt??
 
Sv: Kort hållbarhet på soja!!

På min sojasäck som är köpt på granngården står bara tillverkningsdatumet och att säcken bör förbrukas innom 4 månader från tillverkningdatum.

Angående att näringsvärdet kan försämras så är det väl inte protein,MJ och mineraler som blir sämre utan vitaminerna i sojan, precis som med hö som man lagrar. Vitaminerna försvinner men protein,MJ och mineralerna behålls konstant.

Förvarar man bara sojan rätt så bör det inte bli några problem om man har ögon och näsa med sig och kan upptäcka om fodret blir dåligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 415
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 771
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 055
Senast: Rie
·
Hundhälsa Min hund svällde upp igår kväll vid 21-tiden framför ögonen på mig, vi har en halvmeter snö ute och minusgrader dygnet runt sen månader...
2
Svar
24
· Visningar
2 054
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp