Kort fråga om fång

Tussemaja

Trådstartare
Jag har lärt mig att sockerhalten i gräset är lägre vid sol och högre vid lägre temeperaturer, typ morgon när det varit frost under natten.
I senaste numret at HF står det tvärtom... Vem ska man tro på?

Sv: Kort fråga om fång

Senast för en vecka sen hade jag vetten ute och då var det frostgräs som var värst fortfarande. Denna artikel måste jag läsa, vad är HF för tidning.

Socker byggs upp under dagen vid soligt väder. Socker förbrukar växten under natten. När det är frost förbrukas inget socker utan finns kvar i maximal mängd i växten.
Därför är bete för fånghäst farligast på em eller efter frost på fm.

Jag har lärt mig att sockerhalten i gräset är lägre vid sol och högre vid lägre temeperaturer, typ morgon när det varit frost under natten.
I senaste numret at HF står det tvärtom... Vem ska man tro på?

Det står inte tvärtom i HF?

Det står tvärtom vad gäller sol, och där har HF rätt och din källa fel. Men ang frost står det samma sak i HF. Det är tidigt på morgonen efter en 'varm' natt som det är lågt och står om i HF.

Så, om det är 'varmt' dygnet runt så det säkraste som finns är på fm en mulen dag efter varm natt. Det värsta som finns är på morgon/fm efter en frostnatt och med strålande sol.

En 'vanlig' dag, dvs efter en varm natt men med strålande sol är risken aldrig riktigt låg men ju tidigare på morgonen/dagen dessto bättre, risken ökar mer och mer under dagen.

MEN - det beror mkt på väder och vind generellt med. Torka stressar t ex också, hårt nedbetat stressar etc. Allt som gör att gräset inte kan växa optimalt stressar gräset och det lagrar in socker och 'står och stampar' för att så fort det finns tillräckligt med värme/vatten/näring explodera i tillväxt. Det är därför KW i hästfocus talar för gödslat och lite uppväxt bete och emot kort/nedbetat/ogödslat bete.

Ja, herregud, jag tror inte jag kan leva upp till att ta hänsyn till alla dessa omständigheter... :-( Min fd fånghäst går nu på kort nätt och jämt uppväxt magert bete. Således det värsta man kan tänka sig... Å jag släpper inte dit honom förrän frampå dagen när solen skinit ett tag (eftersom det är kalla nätter än här...) Å sol är ju inte heller bra. Jag har nu bestämt mig för att leva efter devisen "Det som sker det sker..." Han mår i alla fall oförskämt bra just nu, och jag älskar att se honom galoppera neröver gärdet när han släpps dit frampå dagen! :-)

Det ÄR omöjligt att ha koll på gräseländet. Och även om man följer 'generella risken' så skulle man behöva säga upp sig från jobbet...

Men, mängden är en faktor med. Jag har mina på KORT gräs, betas det inte ner tillräckligt hårt så kör jag gräsklippare på det (!). Dvs jag stressar det in absurdum och det är säkerligen rena sockerbomben. MEN - de får i sig MINDRE av det med.

Så, vilket är värst - lite av det farliga eller mer av det tryggare? Är ju omöjligt att veta då det skulle krävas inte bara analys utan även ätanalys exakt hur mycket de fick i sig av varje, men det är ju en faktor som spelar in med.

Och för mig har det hitills fungerat med 'lite men faarlig sort' *peppar peppar* Trots att det delar av säsongen/vissa dagar blir 'på fel tid' med. De går på grönt mellan 10 - 18.

INGEN kan nog hantera alla riskparametrarna med annat än grushage.

om det är det värsta man kan tänka sig beror ju på omständigheterna....

Det enda man kan vara riktigt säker på är nog att det är i stort sett omöjligt att förutsäga om man inte har en analysapparat som analyserar det hästen stoppar i munnen. Den som uppfinner en sådan kan nog tjäna pengar på det.

Men som AW skriver så beror det säkert på mängden. Jag försöker tänka så och att fruset gräs är farligt. Sedan inbillar jag mig att jag märker när/om min ponny äter för mkt farligt gräs. Jag tror att hennes ben blir aningens tjockare och pulsen lite förstärkt. I alla fall blir hon så ibland om jag förlänger grästiden. Det går snabbt tillbaka om jag tar bort henne från gräset ngn dag.

Snart är det sommar och då har jag nog fattat det som att risken minskar och det blir lite lugnare ett par månader.

Man får försöka andas och njuta av sommaren - även om man har en fånghäst.

Ja, man får nån sorts magkänsla för när det kan vara fara å färde. Jag fick det i eftermiddag, och mycket riktig - lite varm över hovar och aningen puls (han man fånghäst så har man fått lära sig känna av hur "fång-puls" känns) Så nu får det bli sandhagen några dagar...

Ja, man får nån sorts magkänsla för när det kan vara fara å färde. Jag fick det i eftermiddag, och mycket riktig - lite varm över hovar och aningen puls (han man fånghäst så har man fått lära sig känna av hur "fång-puls" känns) Så nu får det bli sandhagen några dagar...

Håller med dig, det är nästan ruggigt vilken känsla man utvecklar....man "vet" när det är nåt på G, men det är en himla tur det.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 729
Senast: Gabby_Ossi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 493
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 599
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka