Kort fråga: Hade ni ätit...

Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Absolut

Kl
En lite anekdot i ämnet. Jag var tonåring, mamma hade åkte iväg någonstans. Min storasyster kommer och hälsar på och hittar en gryta på spisen, lyfter på locket och tänker; mums! En gräddig gryta! Jomenvisst.... En tomatbaserad gryta mamma hade lagat åt mig men jag inte hade sett ens. En halv cm tjock vitt mögel på hela ytan :wtf:
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Såhär års: Ja!
Sommarmånaderna: Troligen inte.

Jag låter min näsa avgöra om det är ätbart eller inte ;)
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Vad spelar det för roll vilken månad det är? Man behöver ju inte ha varmare för att det är annan månad. Eller kallare :)

Eller jag har missat något, som vanligt! :D
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Rötmånaderna lyckas ha påverkan på bakterietillväxten även inomhus/i kylen:arghh:
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Jag kan laga mat på kvällen, glömma att ställa den i kylen på morgonen och sedan äta av den på kvällen och ett par dagar till. :D

Samma här!

När jag var liten så lämnade min mamma alltid maten i rumstemperatur över natten. Hon ställde inte in det i kylen förrän morgonen därpå, ibland stod det framme ända till lunch om det var menat att ätas upp då. Detta gällde för all mat, alla årstider och vi blev aldrig dåliga.

Jag ställer alltid själv in min mat i kylen men om jag har glömt som tanten skrev så tänker jag bara på all mat jag åt som barn, och då tvekar jag aldrig :p
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Luftfuktighet osv spelar in, och de allra flesta hem är mer eller mindre påverkade av utomhusklimatet.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Under rötmånaden skulle jag tänka mig för innan jag eventuellt åt den, övrig tid på året skulle jag inte tveka en sekund. Jag äter ofta mat som glömts framme under natten.

Som flera andra undrar jag vad det är för bakteriella katastrofer som ska ske under natten så här års?
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Jag hade också ätit den, rötmånad är jag dock mer noggrann.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Som flera andra undrar jag vad det är för bakteriella katastrofer som ska ske under natten så här års?

Ris ska man i alla fall akta sig för att lämna framme i rumstemp, och det gäller nog vid ALLA årstider:

"Ris och ris a la Malta: Ris som stått framme för länge, eller kylts ner för långsamt kan innehålla gifter från bakterier. Giftet försvinner inte vid återuppvärmning. Kyl ner ris som ska sparas snabbt efter tillagning. Ställ kastrullen i kallt vatten så svalnar riset snabbare."
http://www.jonkoping.se/naringsliva...nsligamatratter.4.144dbd2913726ecd25a75b.html
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Ja, efter mina år på landsbygden i Etiopien där man kunde bli bjuden både på det ena och det andra i hyddorna...så hade jag det.
Därute blev jag serverad flera dagar gammal mat, inte har folk där några kylskåp inte...och varmt var det.
Minns speciellt ett bröllop där de bjöd på möglig mat, maken åt med god aptit men jag pillade mest i maten.... :eek:
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Ja, ris lär ju vara ett specialfall, men det säger ju ingenting om potatisgratäng?
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Nej, det gör det ju inte, men det kändes som om det mer och mer hade övergått till en allmän diskussion om mat som stått framme, och inte bara om just potatisgratäng. Kan vara bra att veta detta om ris, tänkte jag :)!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
388
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
277
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 639
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp