Korsnings hingst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ambrosian
  • Startdatum Startdatum
A

ambrosian

Jag har ett korsnings sto som jag ska betäcka, men jag vill gärna ha en korsnings hingst till henne. Men jag vet inte var jag ska få tag på en sådan!??.. Någon som har något förslag på någon sådan hingst eller hur man kan få tag på någon? :bump:

Varför i hela friden då?

Vad är ditt sto för korsning? Vad har du tänkt dig med avkomman? "Korsningsraser" som t.ex Svensk Ridponny brukar man försöka hålla ner raserna på, dvs man gör en korsning och sen nästa generation korsar man tillbaka en av raserna.

För att mitt korsnings sto har okänd härstammning och jag vet inte vad hon är för ras. Så då bryr jag mej inte om rasen och stamtavlan på hingsten, utan vill bara ha en trevlig korsnings hingst. Avkomman har jag bara tänkt mej ska bli en trevlig "fritidhäst". :)

Om du inte vet vad ditt sto har så är det ju ÄNNU viktigare att du tar en hingst som du VET vad han har och kan tänkas ge. Två "fel" ger inte ett "rätt".

Vad är det för storlek och typ på ditt sto? Vad har du tänkt dig för storlek och typ på avkomman?

Hej.
Jag förstår vad du menar, men det är nog smart att ta en renrasig hingst. Kanske kan du välja en som du tror kan förstärka ditt stos possitiva egenskaper. Om du absolut vill ha en korsning så kanske du kan annonsera efter en. Ridponnyhingst kanske vore ett sätt att få det du vill ha.
Men ju fler raser som är inblandade desto svårare är det för dig att få vad du vill ha. Har du några önskemål, så är det lättare att hjälpa dig. Hur ser ditt sto ut?
Mvh Eva :)

Ja, man får ju tycka som man vill. Men jag anser att det viktigaste med hingsten är att den är trevlig och är bra byggd för ridning. Så jag bryr mej inte om rasen, därför tror jag att jag hellre tar en korsning, eftersom jag inte vet vad jag skulle välja för renrasig ras. Då det kan bli en jätte trevlig "fritidhäst" av en korsningshingst oxå. Eftersom jag inte förväntar mej så mycket mer än en "fritidshäst" av avkomman.

Mitt sto är 156 i mkh, ganska kraftigt byggd (typ cob liknande), väldigt "bra" byggd. Jag har tänkt mej något liknande henne på avkomman. Då hon är en perfekt "fritidshäst" i mina ögon. :)

Hej!
Jo, det kanske är smart att ta en renrasig hingst!?.. Men eftersom jag inte har en blekaste aning om vad jag skulle välja för renrasig hingst till henne, så tror jag att en trevlig korsnings hingst skulle kunna passa!

Jag har inte direkt några önskemål. Jag vill bara ha avkomman till en trevlig "fritidshäst", som mitt trevliga sto är. Mitt sto är 156 cm i mkh, ganska kraftigt byggd (typ cob liknande), väldigt "bra" byggd till att vara "fritidshäst".

Håller med dom andra om att du skulle välja en godkänd hingst.

Verkar som att du vill bibehålla cob typen, så varför inte betäcka med en cob?

Sedan är det ju inte tillåtet att betäcka med icke godkänd eller avelsvärderad hingst. Om det är så att du skall det måste du äga både sto och hingst, annars är det straffbart för hingst ägaren.

Jo, jag har faktiskt oxå tänkt på att betäcka med en cob hingst, men tyvärr har jag inte hittat någon som betäcker korsnings sto. Det verkar som om det inte alltid är så lätt att få betäcka sitt korsnings sto (utan stam) med en renrasig hingst.

Jag vet att det inte är tillåtet, så därför vet jag inte hur jag ska kunna hitta en godkänd eller avelsvärderad korsnings hingst!!?? :confused:

Jag har då aldrig hört om någon hingstägare som tackat nej till ston... förrutom islänningar som inte får korsas.

Men du tänker lite galet tycker jag ändå. Välj en hingst som är så lik stoet/avkomman du vill ha som du möjligt. Bara för att hingsten är korsning behöver ju inte "rätt" gener gå igen i nästa generation, bättre då att välja en renrasig som ser ut som du vill, större chans att du får det du vill ha.

Sannolikt kommer det att vara betydligt enklare att hitta en renrasig, passande hingst som tar emot korsningsston än en godkänd korsningshingst. För vilken avel skulle han vara godkänd för? Om du med detta menar en icke stamboksberättigad individ? I flera raser kan man ju "korsa" men ändå få gröna papper beroende på vilka raser man väljer. Halvblod är ett sådant exempel, där det är ok med inkorsning av MÅNGA andra raser om individerna är godkända för avel i stamboken. Ridponny är ett annat exempel. Men i båda dessa fall ses ju hästarna som tillhör stamböckerna som renrasiga även om de är korsningar. Butterfly Flip är t.ex. ett svenskt halvblod trots att hennes pappa är en Zangersheide-hingst (och reggad som hannoveranare :confused:) och mamman ett engelskt fullblod.

Beträffande hingstar av cobtyp, för "cob" är ju en TYP och inte en ras, så får du väl kika på lite olika alternativ. En häst kan ju vara av cob-typ utan att för den skull tillhöra någon av RASERNA welsh cob eller irish cob.

Som sagt, jag tror att detta blir betydligt enklare än att leta godkänd korsningshingst, för de finns i princip inte.

Anneli

Jo, jag har pratat med några cob hingstägare (det verkar inte finnas så många!?) och dom vill inte ta emot korsnings sto (utan stam). Sen vet jag inte, det finns säkert fler cob hingst ägare(??!) som tar emot korsningar, men ingen jag har pratat med iaf. Men jag letar fortfarande.

Ja, men eftersom jag inte har en blekaste aning om vad jag skulle kunna välja för renrasig hingst förutom ev. cob, så vill jag nog ha en korsnings hingst. För jag vill inte heller satsa så mycket pengar osv på en betäckning, då jag inte förväntar mej mer än en bra "fritidshäst" av avkomman. :)

Nu ramlar du i djupaste fällan av alla. Den minsta kostnaden när man föder upp ett föl är betäckningskostnaderna...

Men det är inte så lätt att få "gröna" papper om man inte har en aning om vad stoet är för ras och vad hon har för stam. Så rasen och stammen på hingsten har inte så stor betydelse för mej.

Sen så som jag skrivit tidigare så vet jag inte vilken renrasig hingst jag skulle kunna tänka mej, förutom ev. en cob typ på hingsten. Men jag vill inte heller satsa så mycket pengar på en betäckning, då jag bara förväntar mej av avkomman att bli en bra "fritidshäst". :)

Jo, tack jag vet det. Jag har varit med om det förut. Men jag vill ändå inte satsa så mycket pengar på just betäckningen på detta stoet (då avkomman som sagt bara ska vara en "fritidshäst" = skogsridning och sällskap), så jag behöver spara mina pengar till annat som har med stoet och avkomman att göra..

Allvarligt talat så fattar jag inte varför du inte bryr dig mer i att försöka få fram en bra avkomma efter ditt kornsningssto än att stirra dig blind på kronor och ören! :confused:

En godkänd hingst behöver inte alls vara dyr, men han har genomgått testerna och du vet därmed att han är godkänd både vad det gäller det rent exteriöra, veterinära, mentala och hopp- och/eller gångartsmässiga.

Det är ju ännu viktigare att välja en bra hingst eftersom du inte vet något om ditt eget sto! Som flera andra redan sagt så titta på de hingstar som finns som överensstämmer med ditt sto i typ och vad du vill få ut efter henne. Strunta i rasen om du vill, men kolla in typen av häst! Det finns ju flera raser än cob som kan vara intressanta?

Målet med din uppfödning måste ju ändå vara att få en sund och hållbar individ som du kan få mycket nöje med i många år. Är det då inte värt att försöka lägga ner lite energi att hitta den hingst som kan passa henne och inte enbart strunta i vem det blir bara kulorna är kvar? :confused:

Tack för din hjälpsamhet. Jag ska kika in på dom sidorna. :) Jag bor i de småländska skogarna.

Jag stirra inte mej blind på kronor och ören, men alla har inte överflöd med pengar. :( Jo, jag bryr mej inte om rasen på hingsten så mycket mer än att den ska vara av cob typ och jag tittar runt efter en som kan passa. Men jag är inte så intresserad av ras och stam. Bara den passar henne! :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka