Korsnings hingst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ambrosian
  • Startdatum Startdatum
Om man tittar mer efter en billig hingst än vad den ev. har för kvalitéer och att den är godkänd, så tycker jag att man är dumsnål. :o :smirk:

Det du försöker spara in genom att välja en hingst med okänd härstamning och som då inte heller är godkänd, kan bli en både dyr och tråkig historia. Det finns ju som sagt många billiga godkända hingstar där du vet vad de nedärver och hur de är i lynnet. :idea:

Är du riktigt smart och ekonomisk så betäcker du henne inte alls utan KÖPER dig en sån häst som du vill ha till nästa fritidshäst. MYCKET större chans att du träffar rätt än om du betäcker. Mycket billigare och hästen kan vara klar snabbare beroende på hur gammal den är när du köper den.

Precis vad jag hade tänkt föreslå! Många säljer ju sina föl när de är avvanda och då har man ju fortfarande chansen att vara med från början om det är det man vill. Och så vet man vad man får i större utsträckning än om man betäcker ett okänt korsningssto med en okänd korsningshingst... :)

Jo, det kan ju vara smart. Men det är så att mitt sto skulle behöva bli mamma. Hon har "längtan" efter ett eget föl, det är så jag känner iaf. :)

Jisses. Vad skall man säga. Jag tar mig för pannan.

Du tänker alltså skaffa en häst för att DU tror att hästen vill bli mamma. Hästen har längtan efter ett eget föl....jag vet faktiskt inte om jag skall skratta eller gråta.

Men kära nån! Inga ston *behöver* bli mammor och få föl. Jag undrar om du inte förmänskligar din häst lite väl mycket? :o

Det är nog snarare du som längtar efter föl! (Eller barn??). :rofl:

Avkomman har jag bara tänkt mej ska bli en trevlig "fritidhäst". :)
Du har alltså tre raser (?) i ditt sto, för att kunna tänka sig få en trevlig avkomma så bör du absolut betäcka med en godkänd renrasig hingst (en ras som finns i stoet).. om nu stoet ska betäckas, det är ju ditt val i slutänden!

Att välja en korsningshingst (beroende av rasinslag) kan alltså ge en avkomma med fyra-/fem olika raser inblandade.. eller hur?

Det kan bli bra, men det kan likaväl bli en total *FLOPP*.. antag också att det blir ett stoföl, jaha.. den blir ett vuxet sto som i sin tur *vill bli mamma*, som i sin tur....

Tänk efter... före :smirk:

Jag tror inte att min häst vill bli mamma, jag VET!!!! Vissa kan faktiskt ha väldigt bra kontakt med sina hästar och få reda på hur dom tänker... Varför skulle inte en häst ha längtan efter ett eget föl??!!!.... :mad: Det är ju precis som människor som har längtan efter ett barn!!!!...

Men ston kan oxå längta efter ett eget föl, precis som många människor längtar efter att få barn. Hästar har faktiskt oxå känslor... :(

Synd att alla inte vet att hästar oxå har känslor och längtan, precis som människor!! :(

Tack för ditt svar!
Jag vet inte vad det är för raser i mitt sto!! Därav är beslutet av hingst mycket svårare. :(

Som renrasig hingst kan jag tänka mej att använda en cob typ (welsh cob eller liknande) för att mitt sto är av den typen. Men jag har inte hittat någon passande!!??..

Jo, jag tänker efter. Men jag tycker att hästar oxå som människor ska få uppleva att få "barn" om dom vill.. Sen får andra tycka som dom vill! :)

Att stoet längtar efter att bli mamma tror jag är det dummaste jag någonsin hört!!!

Säger precis som någon annan att det är farligt att förmänskliga sina djur. Att människor kan längta efter barn är för att vi kan tänka framåt och har en intellektuell förmåga. Det saknar hästar!

Vill egentligen inte lägga mig i, men....

Har inte tittat i din profil, men jag antar att du är ganska ung? Även om du idag tycker att din häst är världens finaste och du gärna vill ha en avkomma - vem vet om den avkomman är vad du vill ha om 3-5-10 år? Risken är stor att det inte alls blir vad du väntat dig - inte minst om många olika raser är inblandade.

Att ditt sto vill bli mamma - hade man kunnat fråga alla som har ett sto om deras sto skulle vilja ha ett föl hade nog de flesta svarat ja. Ditt sto kanske reagerar på andras föl - det är inget ovanligt. Tänk om alla som hade ett sto "som ville bli mamma" hade avlat på dem - då hade nog tyvärr slakttransporterna söderut blivit överfulla.

Jag säger inte att man inte ska avla på ett sto utan stam - men man ska nog tänka sig för extra många gånger. Du vet inte vad som ligger bakom henne, inte ens vilka raser som ingår.

Över huvud taget - den första tanke man bör ha när man vill ta ett föl på sitt sto, är om hon har något att tillföra aveln? Är hon såpass bra?

Jaja, det var bara mina funderingar. Men med hänsyn till vad du skrivit i tråden så avråder jag dig definitivt från att betäcka ditt sto. Vill du ha en ny häst, så köp en! Då får du vad du vill ha och det blir dessutom billigare!

Mvh Cissi

Förmänskliga inte hästen. Hästar har inte förmågan att tänka framåt utan de styrs av drifter, helt och hållet! Driften att fortplanta sig har alla djur men inte sjutton har det med någon längtan att göra.
Med ditt tankesätt måste alltså alla valacker vara totalt miderabla eftersom de inte kan bli pappor? :crazy:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur