Korsningar mellan arter.

eldione

Trådstartare
Ska skriva ett arbete om det och undrar om någon kan tipsa om bra sidor. Typ korsningar mulor, mulåsnor, häst/zebra, lejon/tiger. det är dom jag hört talas om, finns det fler? Jag vill veta hur dessa korsningar kan ske.

Sv: Korsningar mellan arter.

Var lite smått tokig i häst korsningar förut, bilder då...
Häst och åsna = mula/mulåsna
Häst och zebra = Zorse
Ponny och zebra = Zony :devil:
Åsna och zebra = Zonky
Tiger och Lejon = Liger :D

Sen snäckor.. Fast de olika arternas avkommor kan visst föröka sig vidare så hur pass olika arterna egentligen är, är en annan sak..

Man kan väl inte korsa dessa arter alls? Vad jag vet så skiljer det 1% mellan hästars och zebrors DNA och det gör att de inte kan korsas alls.

I en slitz tidning för inte länge sen stod det om Liger'n! *omg* dom var ju typ 4-5 meter långa!

Diabolical_Kitten Man kan korsa de raserna men avkomman blir steril.

Diabolical_Kitten skrev:
Man kan väl inte korsa dessa arter alls? Vad jag vet så skiljer det 1% mellan hästars och zebrors DNA och det gör att de inte kan korsas alls.

Zebroider finns, alltså korsningar mellan häst och åsna. Kommer i håg för några år sedan när de berättade på nyheterna att ett shettissto hade gått på bete med en zebrahingst och ett tag efteråt hade det kommit fram ett randigt litet föl :love: de sa att det är väldigt ovanligt att fostret överlever, men det går uppenbarligen.

Ååååå, typiskt mig att skriva fel! Det var precis samma sak när vi skulle redovisna projektarbetet. Haha, zebra ska det naturligtvis vara ;)

Vilken tur, för den dagen man får en zebra-hästkorsning genom att korsa åsna och häst så byter jag kropp med Göran Persson - och det vill jag ju verkligen inte :angel: :D

Någon som vet var man kan få mer information om dom här korsningarna?

Hittar inte, vad för sökord ska jag ha? Jag vill veta HUR det kommer sig att dessa korsningar kan bli. Det är ett genetikarbete jag ska göra.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 288
Senast: Puffindog
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar