Korsningar av jakthundar

KopparbergsEmme

Trådstartare
..har jag alltid funderat över. Jag har fått en känsla av att det är mer okej att korsa jakthundar än "vanliga" hundar. varför?

Finns det ingen ras som uppfyller kraven som en blandras mellan Jämte och gråhund? Gråhund/wachtel? eller varför är det mer "accepterat"?

Eller är det inte det? är de bara dom som jagar litegrann som "nöjer sig" med dessa korsningar?

Någonstans måste det ju finnas en förklaring, och om det nu bara är för skälet "bara den jagar bra" varför finns det då renrasiga jakthundar kvar? varför har man bara inte avlat på bra jaktindivider?

Se så, hjälp mig bolla detta, så jag kanske kan förstå :idea:

Sv: Korsningar av jakthundar

Nej, bland de flesta gemene jägare är det inte ok med korsningar, men visst finns det buskavlare även i den världen som kör med snacket att "de är friskare, jagar bättre, är stabilare" och liknande bs.

De flesta jägare vill dock inte köpa grisen i säcken, eftersom man får lägga ner så otroligt mycket tid och jobb på sin hund och då vill man veta vad man köper för egenskaper och inte chansa.

Det där är lite delat, för enligt mig lever blandrasmyterna friskt i jaktkretsar. Det är helt okej att både köpa och avla blandras, så länge föräldrarna är "vettiga" (dvs jagar bra).
De blir ALLTID bättre, ALLTID friskare, ALLTID klokare osv...

Sen finns det såklart olika kategorier, men jag tycker ofta jag stöter på myterna och det rä väl iofs ganska ofta folk som inte har så mycket koll på hundgenetik öht...

MEN man ska inte glömma att för unegfär 15 år sen började vildsvinen spridas här nere, när de då skulle jaga dessa upptäckte de att svinen är smartare och vassare än annat klövvilt och då fick de fixa annat hundmaterial. Tex labbarna som de började använda skäller sällan, terriersen jagar för självständigt och springern var för mesig, de stora stående(vortsteh och weimaran) var för stora och riskerade skador. Möjligtvis wachteln passade, men då kanske inte marken i övrigt passade.

Då började de korsa och sen har det fortsatt.

Nu har vi fått in andra linjer i många raser och även viltsvins-stövare har importerats, men gemene man vill kanske inte lägga pengar på en sån hund. Med tanke på att det jagas vildsvin på varenda fläck som finns tillgänglig så finns såklart underlaget för buskaveln.

*kl*
Den positiva skillnad som jag kan se mellan jaktblandningar och vanliga blandningar är att de två hundarna som ingår i en jaktblandis, ofta gör just det: jagar. De har alltså presterat, och är förhoppningsvis någotsånär hållbara.

Valpen torde locka spekulanter som är intresserade av att just jaga, och får med lite tur ett liv anpassat till dess förmågor, även om undantag givetvis finns.

En Ovtjarka/Rottis/Huskyblandning på blocket är med största sannolikhet inte framtagen pga föräldrarnas förträfflighet, utan risken är stor att föräldrarna varken presterat (eftersom de då skulle verka inom renrasaveln) eller hälsokollats. Blandningen som sådan lockar inte folk som vill varken köra spann, vakta farmer eller tävla bruks, utan folk som faller för sötheten och den gulliga beskrivningen. (Familjehundar med lite vakt.)

Nu var inte detta exakt vad TS frågade efter, men det var mina fem öre iaf.

Jag gillar ditt resonemang, och det verkar stämma. Även om det kanske är en ursäkt :angel: Men ja, en jaktblandis får förmodligen jaga, inte ligga på soffan..

Hm, de flesta jägare jag stött på tycker att blandrasaveln är överskattad.
Speciellt korsningar med wachtel, men så kan det ju vara för att typ alla i vårt umgänge jagar med wachtel också ;)
En bra wachtel jagar gris lika bra som älg, så varför korsa en massa?
Bättre att förbättra rasaveln isf, om det finns hundar som inte håller måttet.

Hm, de flesta jägare jag stött på tycker att blandrasaveln är överskattad.

Precis!!

De flesta jägare vill veta vad de köper i fråga om egenskaper, hälsa, exteriör etc. etc. etc.

Och som jag sade tidigare, så finns det givetvis även inom denna gren inom hunderiet, de som kör på oreggat/blandras, men dessa figurer står inte för vad de flesta jägare anser..

Sedan finns iofs de som är extremer åt andra hållet också och de anser jag vara ett större "hot" mot raserna i långa loppet faktiskt, eftersom de kan påverka rasernas utveckling iom att de reggar valparna till skillnad då från oreggade och blandraser, som faktiskt inte har någon alls påverkan egentligen på de rena raserna.

Så sant.

Sen tror jag att de som har korsningar jakthund/jakthund ofta säljer valparna till folk de känner, "för de vet ju hur bra föräldrarna jagar".

Sedan finns iofs de som är extremer åt andra hållet också och de anser jag vara ett större "hot" mot raserna i långa loppet faktiskt, eftersom de kan påverka rasernas utveckling iom att de reggar valparna till skillnad då från oreggade och blandraser, som faktiskt inte har någon alls påverkan egentligen på de rena raserna.
Menar du att de valpar som är renrasiga men efter dåligt meriterade föräldrar skadar rasen mer än de som inte reggas?
Jag är med på hur du menar i sådanafall, men jag är inte säker på att jag uppfattade det korrekt.

Nej, jag menar mer att de som enbart avlar på pappersresultat åt ett håll, kan förstöra mycket inom en ras. Oavsett det gäller att enbart avla på exteriör eller enbart på jakt.

I både de lägren är det vanligt att den för mig så viktiga mentaliteten dessutom glöms bort :crazy:

Jag försöker ju själv avla fram hundar som har "hela paketet". Dvs bra jaktegenskaper, korrekt och väl fungerande exteriör, stabil bra mentalitet etc.

Många anser dock att "hellre en hund med C på höfterna om föräldrarna är dubbelchampions än en hund med A på höfterna, efter mindre meriterade föräldrar" om hundarna i övrigt är jämnställda jaktligt sett.

Denna attityd är för mig inte ett dugg positiv för någon ras.

Jag tittar på avelsresultatet lika mycket (om inte mer) som på de enskilda individerna som lett fram till slutprodukten och det är inte ett vanligt grepp inom jakthundsvärlden, där man mer tittar bakåt och inte framåt.

Iofs blir jag ju av vissa då anklagad för att ha enbart sällskapshundar här hemma och inte jakthundar, trots att jag meriterar hundarna och jagar otaliga dagar/år med dem :D Jante??

Senast ändrad:

ah, då är jag med på ditt resonemang!

jag håller helt och fullt med dig, och tycker också att avelsresultaten är det som man måste titta på, nedärver inte hunden sina goda jaktegenskaper, goda mentalitet och exteriör så har den ju inget i aveln att göra.

Det var väldigt roligt att se att vår hane och hans kullbror var 2 av de 3 hanar med högst poäng efter en utvärdering av de valpar som startats i ukl 2007.

jag är lite nyfiken på det där med grisjakt och i senaste numret av svensk jakt hade de ett tema om just vildsvinsjakt. som jag uppfattade det var det inte så mycket vilken ras man använde som hade störst betydelse, utan hur de användes. det verkade också som om de höll på att ta fram jaktprov för gris och det är väl på tiden.

Fast jaktprov och eftersöksprov på vildsvin finns redan, för wachtel i alla fall. Vet dock inte med andra raser.

Jaktprovet på svin har mig veterligen funnits några år under utvärdering och nu är det mer reglerat efter älghundklubben och ska utvärderas mer regelmässigt i 2 år (har jag för mig att det var) med off. resultat

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 659
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 492
Senast: Wingates
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 027
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 199
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka