Korsning fullblod/varmblod som dressyrhäst?

Primula

Trådstartare
Som rubriken lyder så är jag lite nyfiken på korsningen fullblod/varmblod som dressyrhäst! Är det någon som har erfarenhet av detta? Fördelar/nackdelar? Såklart förstår jag också att det är helt olika från individ till individ men det kanske finns något generellt utmärkande?

Jag har nämligen hittat en jätteintressant häst som är tillsalu med just denna korsningen! Jag tycker att hon ser ut som ett vanligt halvblod i kroppen med jättefin sida och rund och fin form. Kanske att hon är något ädlare och "tunnare" men det är ändå något jag föredrar:)

Vore kul om nån svarade=)

Sv: Korsning fullblod/varmblod som dressyrhäst?

Har ingen erfarenhet av den blandningen, men en spontan tanke är bara:
Åk och prova hästen och bilda en egen uppfattning. Är den trevlig och har de egenskaper du vill ha -köp den. Rasen spelar oftast väldigt lite roll.

Har ingen erfarenhet av den blandningen, men en spontan tanke är bara:
Åk och prova hästen och bilda en egen uppfattning. Är den trevlig och har de egenskaper du vill ha -köp den. Rasen spelar oftast väldigt lite roll.

Tack! Det var ungefär ett sånt svar jag ville ha om jag ska va ärlig! Har alltid haft fördomar mot det ena och det andra men nu på senare år har jag sett allt för mycket som motbevisat mig! Jag ska verkligen kolla på denna hästen:)

Jag har en valack korsning eng. fullblod / varmblodtravare... 1.67 hög och ganska grov. e. Mac beth xx u. Lisa Flyback född 1994

Jag använder min endast till dressyr och det fungerar han ypperligt till. Bra steg och takt. Trevlig att jobba med, dock väldigt mycket huvud. Det är en häst som behöver nya saker att ta sej av hela tiden, annars blir han uttråkad.

Snygg att titta på, gillar att visa upp sej... :love:

Mvh Domino_s

jag har en 2 åring med travar mamma och pappa är 75% fullblod å 25% halvblod. Han e super fin å han ska bli min blivande dressyr stjärna =)
Han blir 2 i maj och är nu 164 cm i manken. så de blir en rejäl kille =)

30801416.jpg

Hej!
Självklart är det i första hand beroende på individ! :)

Korsningen låter i mina öron inte exteriört speciellt lämpad för dressyr på nivå MSV och uppåt då fullblodet ofta har långa bakben (svårt för samling), branta bogar (sämre frambenslyft) och korta framben (stummare steg) samt ofta kan ha tråkigt ansatt hals( allmänt intryck, resning) och varmblodstravaren ofta har lång rygg (svårt för samling) långa bakben (dito) och ett rörelsemönster som inte är optimalt för dressyr.( Om man nu ska fokusera på exteriöra brister, båda raserna är ju under lång tid avlade för skjutkraft framåt och inte bärkraft, men det finns ju variationer såklart!)

Beroende på vilken nivå du hoppas uppnå med denna häst bör du vara noggrann med att opartiskt granska exteriören, helst med sakkunnig hjälp, så att den har förutsättningar att motsvara dina förväntningar.
Givetvis kan en korsning av dessa raser bli hur trevlig och ridbar som helst, och dessutom betydligt bättre i pris än en helt motsvarande dressyrstammad häst, bara ha koll på de fysiska förutsättningarna!

Hoppas det går bra och lycka till! :)

Oj vilken snygging=) Vad heter pappan? vill gärna se hur han ser ut för ska betäcka mitt varmblods sto nästa år.

Liknande trådar

Avel Vet att det här inte är min första tråd på ämnet, men är man ras/stamtavlenörd så :p Vad kan den här tjejen vara för ras, tror ni? :)...
Svar
19
· Visningar
2 076
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag går i hästköpartankar och har funderat länge och väl på vad jag egentligen vill ha för häst. Jag hade först tänkt spara ett tag till...
2
Svar
35
· Visningar
8 367
Senast: Saqubeck
·
Avel Har suttit och surfat runt lite på olika hästsidor i världen och kommit fram till att just korsning med PRE/fullblod och PRE/arabiskt...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 337
Senast: Sippus
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar