Korsgalopp?

M

Mereng

Igår på ridlektionen hade jag Kajsa, en liten korsning(?) som är ganska het av sig, men det är när man fått igång henne. I början är hon alltid seg och man måste vara på henne, men när hon kommit igång får man nästan inte stopp på henne.. Iaf, när vi galopperade så kändes det som om hon galopperade snett och vinglit, och min ridlärare sa då "det är korsgalopp, det är därför det känns så konstigt".
Nu undrar jag då vad hon menar med det? Vad är korsgalopp för ngt? Bilder/Videos? (:

Emma

Sv: Korsgalopp?

Aha, okej, tack för svaret :D
Du rider på ubrf lr hur? ^^

hon galopperar i höger galopp med frambenen och vänster galopp med bakbenen eller tvärtom. om du trycker med ytterskänkeln så byter hon.

Det där fungerar på långt ifrån alla ridskoleponnyer/hästar. Många kan inte byten. Det bästa är att bryta av till trav och fatta ny galopp.

Det där fungerar på långt ifrån alla ridskoleponnyer/hästar. Många kan inte byten. Det bästa är att bryta av till trav och fatta ny galopp.

Det säger min ridlärare också.. Men sa inte det igår .. o.O

Senast ändrad av en moderator:

Här är en bild när min pålle går i korsgalopp, dock har han "mjuk" korsgalopp, men vi tränar på att få ren galopp. Han har jobbigt att galoppera på volt, så det är bara träning som gäller.

DSC_0104.jpg

Men det där är väl inte korsgalopp? H*n galopperar ju i höger både bak och fram.

Det förstod jag utifrån era tidigare inlägg. Men jag tänkte mer generellt. Om någon annan skulle få samma problem med en annan ponny/häst så är det smartare att bryta av och fatta ny. Det tipset fungerar på alla!

jaha okej :)

blandrastik: om du menar ponnyn på våran ridskola så byter/fattar hon inte korsgalopp, utan hamnar i det efter hinder ibland när ryttaren inte varit tillräckligt tydlig med vilken galopp man vill ha.
annars stämmer det säkert, har ingen erfarenhet av det.

blandrastik: om du menar ponnyn på våran ridskola så byter/fattar hon inte korsgalopp, utan hamnar i det efter hinder ibland när ryttaren inte varit tillräckligt tydlig med vilken galopp man vill ha.
annars stämmer det säkert, har ingen erfarenhet av det.

Vi hoppade inte?
Och eftersom det var senare på lektionen gick hon själv in i korsgalopp i början..

väldigt konstigt. har aldrig sett henne fatta fel galopp ens så antagligen gav du henne otydlig galoppskänkel. tänk på att hålla henne rak och håll ytterskänkeln intill.

Hade Kajsa i tisdags igen, och den gången hoppade vi..
Hon gick inte någon gång under lektionen i korsgalopp! Det hjälpte att ge en väldigt tydlig skänkel, och mkt ben, och så sprang hon på finfint! ,^^

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 684
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar