Korsgalopp

fejko

Trådstartare
Min häst landar ibland i fel galopp efter hindren och när jag försöker byta blir det ofta till korsgalopp. Är det någon som har haft samma problem som kan tipsa mig hur man ska komma tillrätta med detta? Jag försöker stärka hennes bakdel med tex bakdelvändningar och galoppfattningar och mycket tempoväxlingar. Är det något annat man kan göra? Hästen är byggd i uppförsbacke men hänger inte riktigt ihop och man kunde önska lite mer bakbensaktivitet. Hur ska man gå tillväga för att få så rena byten som möjligt?

Sv: Korsgalopp

Försök att fortsätta rida ihop galoppen genom hela bytet, det är lättare att få med bakbenen då. Det har fungerat på de jag har försökt med. Du kan ju också försöka vara tydligare över hindren så hästen landar i rätt galopp på en gång.

Lycka till! :)

se till att hästen gör rena byten för rätt hjälper redan i dressyrarbetet :idea:
om hästen inte redan kan det är det bra om den lär sig, ta hjälp av en bra tränare så det blir rätt från början.
jobba även med förvänd galopp för att göra hästen starkare.

i hoppningen är det viktigt att du har stödet på nya yttertyglen och ger efter i nya inner när du landar, så att du hamnar i rätt galopp direkt.

Fast jag tycker min landar i rätt galopp bättre om man leder lite med inner tygeln i språnget fast ändå håller ett jämt stöd med yttertygeln i landningen.

leda kan man göra, absolut, men stödet ska vara på ytter annars blir yttersidan för lång och hästen kan inte föra fram ytter bak som börjar galoppen

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj