Korsgalopp

A

Anki1

Hej!

Jag och min häst har hopptränat sedan januari och är därför rätt så gröna. Det jag tycker är svårast är att hamna i rätt galopp efter hindren när man hoppar bana. Ofta är det så mycket att tänka på, tex vägar mm. Är det någon som har bra tips på hur jag ska träna galoppfattningar så att det blir rätt. Ofta tycker jag att det blir fel galopp redan vid fattningen. Tacksam för många bra tips både vid hoppning och markarbete.:bow:

Sv: Korsgalopp

Tips:

1. Vara tydlig/tydligare med ytter skänkel

2. Fatta i ett hörn då hästen har svårare att fatta fel galopp

3. Ställa utåt precis i fattningen

Lycka till! :)

Tack för ditt svar.
Hur menar du att jag ska vara mer tydlig med ytterskänkeln?

När du hoppar ett hinder och ska svänga vänster efter trampar du ner i vänster stigbyglen och ska du till höger trampar du ner i högra stigbygeln! :D

Jag tänkte mer på det exakta läget. Har en kompis som tränar dressyr och hennes tränare menade på att hon skulle flytta fram ytterskänklen istället för att lägga bak den.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar