Korsgalopp unghäst

Jeho

Trådstartare
Hejsan alla. Har ett ungsto på 5 år som bara är i grunden för sin utbildning.
Problemet jag har började för ett par år sedan då hon började röra sig illa. Det visade sig att hon hade två låsningar i si-leden och jag hade ute en duktig kiropraktor som låste upp henne. Efter det har hon inte gjort så mycket men tycker fortfarande att hon rör sig dåligt. Så därför bad jag en annan duktig kiropraktor samt 3 st olika veterinärer att titta på henne, samt att vi även åkt till Ulltuna för att göra rid och böjprover. Alla har godkänt henne och sagt att hon är jättefin i kroppen.

Nu till min fråga? Varför galopperar hon enbart i korsgalopp? samt att hon tar väldigt små steg med bakbenen jämfört med när hon var yngre? Man tycker ju inte att 6 olika personer med olika yrkesområden borde ha fel? Några tips?
Kan det vara så att hon helt enkelt är omusklad och saknar teknik?
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Har hästen lärt sig galoppfattningen ordentligt?
Själv har jag en 5-åring som är mycket vänsterhänt, så det här med höger galoppen är något vi har fått jobba med mycket under vårvintern. Nu fattar hon rätt i höger varv mer än hälften av alla försök, medan strax efter nyår hade jag tur om hon fattade rätt. Men vi har inte kommit så långt att hon kan fatta höger på rakt spår än.
Jag har fått mycket hjälp av min tränaren som har kunnat se vad det är som felas och hur vi ska jobba med problemet.

Lycka till !
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Alltså, det spelar ingen roll om jag rider eller inte. Som sagt så är hon väldigt grön i sin utbildning. Hon väljer fritt även utan ryttare att galoppera så. Hon gjorde det inte när hon var yngre men vid 3 års ålder så drog hon väl på sig någon låsning och har sedan dess gått väldigt orent. Hon har ju också vara lite överviktig pga att hon mest stått för att jag varit gravid och inte haft tid. Men oavsett om hon travar eller galopperar så tycker jag inte att hon har samma påskjut i bak som hon hade när hon var yngre, dvs innan. Och jag har kollat henne massor av gånger överallt på väldigt många olika ställen sen dess och nu sista halvåret har 6 st olika kiropraktorer och veterinärer kollat på henne och även en equi nu i dagarna, Alla säger att hon är fin och hittar inget. Så jag förstår inte varför hon rör sig så illa. Varför tar hon inte ut stegen längre? Varför har hon inte samma bakrörelser som när hon var mindre? Och varför galopperar hon självmant i korsgalopp? Suck :(
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Det här kan ju låta som en bukeklyscha, men har du tagit hjälp av en tränare som kan se vad hästen gör när den ska fatta galoppen, och som kan hjälpa dig att korrigera på bästa sätt? Gärna en tränare som är bra med unghästar. Eftersom hästen är grön i sin utbildning måste ju du lära den vad den ska göra och hur den ska göra det.
Personligen har jag fått mycket bra hjälp med mitt problem av min tränare.
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Är hästen ultraljudad i SI-leden? Med de symptom du beskriver, kortare steg bak + att hon haft låsningar, skulle jag ha bokat tid för utredning på klinik med expertkompetens inom SI-leder.

Korsgalopp är dessutomett ganska vanligt symptom vid knäledsinflammation vilket i sin tur är en vanlig sekundär skada hos hästar med SI-ledsproblematik.
Jag har själv haft häst med konstaterad artros (pålagring) i SI-leden så jag vet vad jag pratar om.

Rätt ände att börja i är som sagt att få ställt en diagnos och till det krävs specialkunskap. Det är inte alla kliniker som har den kunskapen än så länge. Vill du ha tips så får du gärna skicka PM. :)
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Låter märkligt att så många veterinärer tittat utan att ha hittat ngt . Kors galopp är inget en häst normalt tar till vara sådär , framför allt inte på egen hand utan arbete som stör den på ngt felaktigt sätt osv . Jag hade plockat in den igen för genomgång hos ngn som kan annat än kolla om den är regelrätt halt eller ej typ ...
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Det finns en jättebra veterinär här omkring som själv tävlat dressyr på svårklassnivå flera år och arbetat med att utbilda hästar(hos Kyra bla).
Jag skulle tagit henne. Hon har bra öga för rörelsestörninga och framför allt kan hon rida/utbilda hästar. Det kan inte de flesta(typ alla andra) veterinärer.

Om hon ger den ok hade jag tagit hjälp av en tränare.

Vad är det för ras på hästen?

Att varmblod, Islänningar etc gör så är ju inte helt ovanligt även om de är friska.
Jag upplever också att en del ridraser kan göra så i unga år innan de hittat galoppvana. Man kan behöva hjälpa dem med att träna upp dem med skolor etc innan eller placera dem mer tydligt i form och böjning etc.
Man får också vara noga med tempot. En del behöver högre tempo, andra lägre.

Förmodligen borde man kunna känna ojämnhet i annat arbete också om man vet vad man ska leta efter. Då kan man hjälpa hästen att balansera sig/stärka sig i annat jobb.

En bra tränare ska kunna hjälpa dig med det här.

Vill du ha namn på vet kan du PM:a.
Lycka till!
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Är hästen ultraljudad i SI-leden? Med de symptom du beskriver, kortare steg bak + att hon haft låsningar, skulle jag ha bokat tid för utredning på klinik med expertkompetens inom SI-leder.

Korsgalopp är dessutomett ganska vanligt symptom vid knäledsinflammation vilket i sin tur är en vanlig sekundär skada hos hästar med SI-ledsproblematik.
Jag har själv haft häst med konstaterad artros (pålagring) i SI-leden så jag vet vad jag pratar om.

Rätt ände att börja i är som sagt att få ställt en diagnos och till det krävs specialkunskap. Det är inte alla kliniker som har den kunskapen än så länge. Vill du ha tips så får du gärna skicka PM. :)

Tycker också att det låter som det skulle kunna vara SI-leder.

Ts: Det är väldigt svårt (omöjligt?) att genom böjprov få fram hälta i SI-lederna. Det är främst genom galoppen som man kan se det.

Tyvärr är det extremt få veterinärer i Sverige som verkligen kan SI-leder.
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Alltså, det spelar ingen roll om jag rider eller inte. Som sagt så är hon väldigt grön i sin utbildning. Hon väljer fritt även utan ryttare att galoppera så. Hon gjorde det inte när hon var yngre men vid 3 års ålder så drog hon väl på sig någon låsning och har sedan dess gått väldigt orent. Hon har ju också vara lite överviktig pga att hon mest stått för att jag varit gravid och inte haft tid. Men oavsett om hon travar eller galopperar så tycker jag inte att hon har samma påskjut i bak som hon hade när hon var yngre, dvs innan. Och jag har kollat henne massor av gånger överallt på väldigt många olika ställen sen dess och nu sista halvåret har 6 st olika kiropraktorer och veterinärer kollat på henne och även en equi nu i dagarna, Alla säger att hon är fin och hittar inget. Så jag förstår inte varför hon rör sig så illa. Varför tar hon inte ut stegen längre? Varför har hon inte samma bakrörelser som när hon var mindre? Och varför galopperar hon självmant i korsgalopp? Suck :(

Du hade kunnat varit en beskrivning av min häst för några år sedan. Alla sa att hon var frisk. Det var bara min envishet och lite tur att jag snubblade över en av de få (enda?) veterinärerna i Sverige som verkligen kan SI-leder som gjorde att felet äntligen hittades.

Efter en behandling blev det en helt annan häst. Vilka gångarter hon fick och äntligen lite framåtbjudning.
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Värt att nämna kanske också är att hon vänder sig konstigt om man jämför med andra hästar som liksom parerar med bakbenen medans hon drar ett ben åt sidan och typ "släpar" det andra efter.. Släpar kanske inte är rätt ord men hon parerar iaf inte med bakbenen..

Hon är röntgad i bakkotorna då när vi var på solvalla och då fick hon även tuppkam där men det hjälpte inte alls. Så den behandlingen var i onödan.

När hon galopperar så hoppar hon nästan jämfota med bakbenen och om hon går "rätt" så är det ändå fel, typ korsgalopp.

Många av dom som jag bett kolla henne säger att hon bara saknar muskler och att när hon får upp kondisen och musklerna så kommer hon att orka länge stegen osv.. kan det vara så enkelt?
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Din beskrivning av bakbenens beteende vid vändning snävt får mig direkt att tänka patellupphakning, bakknäet böjs inte utan benet "spretar" istället. Ibland kan man också se att baktårna nöts mer än de borde. Patellaupphakning kan leda till ömhet i ländryggen hos hästen eftersom benrörelsen måste tas ut någonstans. Din häst behöver ju inte direkt ha upphakning, ömhet vid böjning av bakknäna borde ju kunna ge precis samma rörelsemönster. Jag antar att ni kollat alla hovar, "struttiga" gångarter och dåliga vändningar kan ju också bero på hovproblem. Tar hästen någonsin i ordentligt när den springer fritt och ser det likadant ut då? Blir rörelsemönstret annorlunda efteråt?
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Vill gärna veta namnet på denna person :D

Egentligen får man ju inte skriva ut namn på enskilda veterinärer men han är ofta omskriven överlag och dessutom kommer hans namn upp då och då här på Buke eftersom hans kunnande och inriktning är exeptionellt. Henrik Nyberg heter han (du får googla på hans namn).

Sen med den andra beskrivningen av det din häst gör så kan man även få misstankar om patellaupphakning. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Tex kan hästen få problem med SI-lederna för att den har patellaupphakning. Och den kan få problem som med patellaupphakning för att den har problem med SI-lederna (detta eftersom den inte kan arbeta ordentligt med musklerna i bakdelen).

Ett försök att förklara lite bättre: Tex har din häst anlag för patellaupphakning. Den går omkull i hagen och får åverkan på SI-lederna. Detta gör att den inte använder sina bakben på rätt sätt vilket gör att patellaupphakning blir tydligare och ställer till problem för hästen.

Åt andra hållet: Hästen har ganska stora problem med patellaupphakning vilket utgör en belastning överlag på bakdelen och ställer till med problem runt/i SI-lederna. Eller så orsakar patellaupphakning att hästen har gått omkull och därför fått problem med SI-lederna.

Då hästen har haft problem så länge så hade jag absolut vänt mig till ovan nämnda veterinär för en utredning.
 
Senast ändrad:
Sv: Korsgalopp unghäst

Jag vet hästar som har haft problem i många år utan att någon hittat något innan ovannämnda veterinär hittat just problem med SI-lederna. Det är mycket svårt att lokalisera och behandla fel i SI-lederna.
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Patellaupphakningar är det inte, jag kanske förklarade dåligt när jag skrev att hon släpar benet efter sig vid vändning men det var bara ett dåligt ordval för att jag inte visste vilket ord jag skulle sätta in.
En "normal" häst parerar med bakbenen vid vändning i tex stallgång. Dvs om man vänder i vänster varv så flyttar den först höger bakben åt höger och sätter sedan vänster bakben framför högerbakben, en sk. parering.
Min häst gör inte så. Hon flyttar höger bakben först som hon ska men istället för att sedan sätta det vänstra "över" det högra i en sk parering så flyttar hon bara det vänstra en liten bit för att sedan flytta det högra en liten bit och sedan följa efter en liten bit till med det vänstra.
I den här filmen ca 1.00 minut in så ser ni att hästen vänder sig. Där parerar denna rätt med bakbenen. SÅ gör alltså inte min häst. :(
http://www.youtube.com/watch?v=il_5r4MgL7o
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Jag har läst tråden, jag lovar.
Jag hade ändå velat cleara den via vet, hittat en bättre om ingen annan hittar ngt. Ingen veterinär kan väl tycka det är normalt hur hästen rör sig?

det är är ju förresten PA Kimberley? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Korsgalopp unghäst

Jag skulle ge det max en månad. Är det inte en rejäl förbättring så hade jag åkt till Henrik. Är det problem med någon led så är risken att det blir pålagringar.

Min häst gick två år med sina problem. Ingen hittade något och då har jag varit runt bland många duktiga veterinärer. En annan häst i stallet har haft problem i 5-7 år innan besök hos Henrik.

En erkänt duktig veterinär påstod att min häst hade KS. De flesta hittade dock inget alls.

Jag hoppas att din häst blir bra snart. Skulle vara kul att höra hur det gått.
 
Sv: Korsgalopp unghäst

Jag tror att du gör helt rätt som litar på din magkänsla. Spontant låter det som att hon har gjort illa sig på något sätt högt upp och långt in och det är oerhört svårt att både diagnostisera och behandla. Jag hade definitivt fortsatt att leta efter felet samtidigt som jag skulle försöka "sjukgymnastisera" henne för att bygga muskler och hålla dem smidiga.
 

Liknande trådar

Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 491
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 233
Senast: Centaur
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 348
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp