korsgalopp mellan hindren...

bapro

Trådstartare
Nån mer än jag som har problem med en häst som korsgalopperar mkt efter hindrena?
Min häst (haft henne 1 år, hon är 8år) har alltid varit en sån som piskar med svansen & studsar & så, men är inte på något sett het (snarare lite seg)
Hästen hoppar otroligt väl, särskilt att hon "kickar" upp sina bakben högt & fint... Problemet verkar vara att hon på nåt sätt tar i så att hon hoppar sig själv ur balans...
"Småhinder" upp till 90-1m så landar hon nästan jämt i rätt galopp, men när det blir högre så blir det ofta korsgalopp efter hindret...
Har fått stränga order av min tränare att bara fortsätta rida på nästa hinder, alltså¨absolut inte sakta av & fatta rätt galopp som jagh gjorde innan (då tappar hon så lätt bjudningen)
Det går inte att rätta henne från korsgalopp till "rätt" galopp (tro mig jag har försökt) & hon har också väldigt svårt för galoppombyten överhuvudtaget. (oftast sparkar hon bara bakut & byter till korsgalopp, men ibland lyckas vi med rena byten)

Vad tror ni är problemet? Är hästen helt enkelt för svag i sin galopp? Eller saknar hon koordinationen för att byta (ibland tror jag att hon är lite trög :p ) Finns det några bra övningar vi kan träna på?? Jag tränar mkt fattningar & har nu börjat rida endel förvänd galopp, även på volter, vilket går bra... men det känns som att jag inte kommer åt problemet...

Hästen går bra i klasserna 1m & 110 i dagsläget, har startat 3 120, men aldrig riktigt fått till det på den höjden... Hon hoppar höjden lekande lätt & oftast går ca halva banan bra, sedan blir det korsgalopp & eftersom det är kortare linjer & så i 120, så slutar det med att vi stoppar ut oss för att jag "börjar jaga"...
Det är inte så himla kul att rida på 120-hinder i korsgalopp, även om hästen faktiskt inte verkar ett dugg bekymrad så länge jag sitter lite lätt i sadeln och inte gungar fram henne & vill att hon ska hoppa rätt så stort... (men jag har jättesvårt för att bara sitta helt passiv eftersom det känns som att hästen faller i två delar när hon korsgalopperar)

På hoppträningar går det riktigt bra & tränarna jag rider för tycker att vi är klara för 120. Men så korsgalopperar hon mindre på träning än då tävling också, förmodligen för att hon är mer spänd på tävling...

Vad ska jag göra...
Vänta med att rida 120 till nästa år, ta det lugnt med tävlandet ett tag & bara stärka galoppen eller helt enkelt bara LÄRA MIG att rida henne i korsgalopp???
Alltså frågan är egentligen: Korsgalopperar hästen för att hon tappar balansen/inte orkar eller är det något som endel hästar bara gör & jag helt enkelt får lära mig att leva med...?
Vad tror ni?
Nån annan som har problem med att det blir mkt korsgalopp?
Hjälp?! :crazy:

Sv: korsgalopp mellan hindren...

Helt omöjligt att svara på bara sådär men... Om det är så att hon oftast byter med framdelen så är det väl oftast så att de inte är tillräckligt starka i bakkärran.
Fast... jag rider iofs en häst som är för stark i bak för att byta... En dressyrponny som alltid tränat förvänd. Nej du, jag vet inte...

Skulle lika väl kunna vara en av mina hästar du beskrev (som den var tidigare) poletten ramlade ner en dag när kiropraktorn var här den var låst i ländryggen så snart han fått bort denna låsning (en behandling) så släppte detta direkt. Dök upp en gång till ca 1 år senare och då var det bara att ta ut kiropraktorn igen så försvann det igen nu har det hållt sig borta i ett par år så jag hoppas det är borta helt nu dock har jag fått lära mig att strecha just ländryggen på denna häst vilket naturligtvis påverkar att det inte har kommit tillbaka. Kan vara värt att kolla upp är ljuvligt när man hittar en enkel lösning till sega problem.

min går gärna i korsgalopp, iofs mindre nu än förut. är ett himla jobb att få honom att göra "dressyrbyten".
i hoppningen känns det som att det oftare blir x-galopp när han inte är riktigt framme (i terrängen byter han nämligen alltid rent, är mer fokuserad då) men där handlar det även om att man måste ha koll på yttersidan i bytet, för att få med ytter bak....

på träning brukar jag rida ett travsteg och sen fatta rätt galopp. på tävling är det hopplöst att göra så hela tiden, så då rider jag bara vidare med MKT drivning utan att jaga så får väl hästskrället lära sig att det är bekvämast att gå i EN galopp....det går bättre och bättre.

jag skulle även satsa på att få bytena att funka "på marken" och kanske rida bara 110 om du tycker att det blir otrevligt med 120 i korsgalopp.

Tränar du DRESSYR också? Annars borde du kanske försöka hitta en bra dressyrtränare som kan hjälpa dig att få rätsida på bytena. Det skulle förvåna mig om en häst som har kapacitet för 1,20 inte skulle klara av galoppombyten med lite träning... Mycket handlar ju om att man måste göra saker och ting på rätt sätt. Men sen så är det väl bra att kolla upp kiropraktor och sånt också...

Givetvis tränar jag dressyr också! Däremot var det längesedan jag red dressyr för tränare, eftersom det finns ingen i närheten, men snart flyttar jag & då finns det möjlighet att träna mera...

Ska däremot säga att just nu är jag rätt glad, för jag var på hoppkurs i helgen & nä'r vi red fram så skulle vi göra byten på serpentin... Min häst som väldigt sällan gör ett enda rent byte (utom då hon sparkar bakut ordentligt) gjorde 4-5 rena, helt okomplicerade byten efter varann :D ... Både jag & tränaren var lika förvånade, så hon har nog blivit lite starkare dom senaste veckorna...
+ att jag red framåt mer i bytet och försökte att störa henne så lite som möjligt med kroppen...

Intressant!
Min häst har faktiskt varit lite spänd i ländryggen ett par ggr...
Under våren har jag haft en equiterapeut som behandlat henne med kiropraktik & akupunktur mm 3-4 ggr. Vilket har hjälpt litegrann, mest genom att jag får henne mer ärligt fram i handen i ridningen, men hon har ändå korsgalopperat mellan hinder och så...
Men efter betet har jag inte haft ut honom något, kanske ska ta ut honom igen :idea: synd bara att det är så himla dyrt...

Hoppas att han kanske kan lära mig hur man strechar ländryggen...

Senast ändrad:

Om den är lite tunt musklad så ut och klättra och dyl.
annars är det bara öva öva öva på galoppombyten.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 360
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023