korsgalopp i tvära svängar

P

puckis

Hej
Jag söker tips på att träna upp min häst så att han inte hamnar i korsgalopp vid VARJE sväng. Antar att det är hans bakdel som inte är tillräckligt stark ännu.
I dressyrarbetet har jag inga problem att göra småvolter i galopp men nästan alltid i hoppningen ??
Tips?

Sv: korsgalopp i tvära svängar

Träna massor me dressyr så hästen blir starkare!

Kan va bra å träna byten i dressyren åxå!

I hoppning tappar man ofta iväg hästen lite för mkt när de blir korsgalopp, rid noggrannt och se till att rida för nya innerskänkel till nya yttertygel över hindrena.

Hoppa på volt och ha hästen formad runt innerskänkel.

På de flesta hästar räcker det med att man "kickar till" med ytterskänkel för att de ska byta till rätt galopp från kors.

Jag har själv haft samma problem och det enda som hjälper är att träna träna och åter träna.

Lycka till!

Här får du en bra övning som stärker upp din häst i galoppen.

Fatta förvänd galopp på rakt spår på långsidan, galoppera genom 1 hörn förvänd, bryt av till trav vid A eller C.

Det är ingen vits att fortsätta förvänd utan du ska bryta av tills han med lätthet klarar fattning, hörnet, övergång till trav.
En obalanserad förvänd galopp stärker inte hästens självförtroende.

Sen tycker jag INTE att du ska träna galoppombyten om du tror att din häst inte är tillräckligt stark i galoppen.

För ett kvalitativt byte behövs en häst i balans som behärskar sin samlade galopp.

Tack båda för bra råd. Ikväll blir det galoppträning! Jag har tränat lite på galoppbyten och om jag tänker efter har korsgalopp problemen uppstått efter det. Jag ska nog hoppa på volt och träna förvänd galopp först.

Klart att man inte ska kräva att hästen ska göra byten om den inte e tillräckligt stark, men innan man börja rida själva bytet jobbar man med mkt förvänd galopp och enkla byten mm, det var de arbetet me galoppen och bytena jag menade!

Ok, jag är med, men mitt svar var inget illa ment mot ditt.

Däremot är det bra med olika åsikter, om hur man tränar sina hästar.

Men om hästen lätt faller i korsgalopp så är som sagt styrka den behöver och då finns det bättre övningar än förberedande till byten.

Hellre övergångar skritt- galopp- skritt i balans med bakbenen ungder i fattningen än ett enkelt byte som blir slarvigt för att man ska fatta ny galopp innan de 3-4 skrittstegen är över.

Sen håller jag med om att det är svårt att få fram det man menar i sktift så här, det blir lätt onödiga missförstånd.
:bow:

En häst som inte är musklad och balanserad i sig, har lätt för att korsgaloppera. Det görr inte saken bättre om ryttaren kommer ur balans... Något som tyvärr är vanligt.

För att bygga upp styrkan i galoppen e det baratt sitta å göra massor av glp-fattningar. Det ska vara bra, samlade fattningar som kommer bakifrån, inget som hästen springer in i. Gör man ca 25-30st i varje varv, varje dag är det oerhört stärkande. Fatta galopppera 2-3 steg sen avbrott och gör om.

om hästen orkar så många ja..........
hellre tre fattningar med kvalitet än trettio sämre för att hästen inte orkar..........

man får ju självklart bygga upp antalet med tiden. Men som jag skrev, det ska vara BRA fattnigar som skall komma bakifrån!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Kilauea
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka