Korsförlamning

K

knahlbom

Hej!
Jag skulle vilja veta om någon har erfarenhet av att ha en häst som har haft korsförlamning? Jag köpte en varmblodstravare för två år sedan som har haft korsförlamning när hon var i travträning men sedan hon kom till mig och vi mestadels bara ridit i skogen så har hon inte visat några tecken på återfall. Nu undrar jag om det överhuvudtaget skulle vara möjligt att försöka sig på att rida lite kortare sträckor distans med henne (PP eller max 50 km) Troligtvis inte...eller vad har ni för erfarenhet.Tacksam för alla tips och erfarenheter.:bow:
Hälsningar Karina

Sv: Korsförlamning

Detta ska inte vara ngt problem. Det viktiga är att du drar ner på kraftfoder om hon vilar några dagar och att du skrittar av henne efter hårdare pass. Om du misstänker korsförlamning igen (eller är stel bak i musklerna) ta hellre ut en veterinär än att avvakta eftersom hon haft problem tidigare, ju tidigare veterinärern kan injicera b-vitamin så kan du vända en korsförlamning.

Mitt sto har haft korsförlamning en gång(i februari) och hon gick jättebra säsongen efter det (bla 12mil). Vet fler distanshästar som haft det enstaka gång och gått bra (upp till 16mil) ett halvår efter.

Tack Madde!
Jag uppskattade verkligen ditt svar. Jag hade tott att hon inte skulle fungera som distanshäst överhuvudtaget och har faktiskt planerat att sälja henne.Mina mål är att som sagt kunna rida dom kortare distanserna Nu kanske det skulle löna sig att läsa "allt man kommer över om korsförlamning"
Allt Gott och tack igen:bump::bump: /Karina

De korsis-hästar jag har haft kontakt med inom travet, har jag alltid sett till att de har varit en bra stund i hagen innan träning/tävling plus att jag alltid har longerat dem en 10-15 min innan de har fått på sig vagn eller sadel. Antar att jag skulle göra på liknande sätt om jag hade en distanshäst med dessa problem. Sen precis som tidigare sagt, passa på foder! Lycka till med hästen!

Hej igen!
Tack för tipsen:) När det kommer till foder, har ni några beprövade tips? Läste i en amerikansk hästtidning att matolja på fodret skulle vara bra??? Verkligen:confused: Är det någon som prövat det? Sedan stod det i en annan artikel att ren havre skulle vara bättre än foder typ,Kraft. Men det jag har hört om havre är att det kan vara rena "raketbränslet" för en del hästar och fortare i skogen behöver vi inte fara fram...;)
Vad har ni för erfarenheter?/Karina

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 394
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 556
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2